Abonneren  Inloggen

indebuurt-krant Breda stopt, maar lokaal print blijft gewild

23 juni 2021

DPG scoort niet met lokale kranten. Nu stopt het concern met de Breda-variant. Veel lokale ondernemers daarentegen lukt dat wel. Daarover publiceerde PRINTmatters onlangs een reeks artikelen.

Uitgeverij DPG Media stopt per eind juni met de gratis wekelijkse krant indebuurt Breda. Nog maar een jaar geleden verving de indebuurt-variant het 58 jaar oude Stadsblad. De verdwijning van de krant houdt verband met de verkoop van het merendeel van de huis-aan-huiskranten van DPG Media, waarover PRINTmatters al eerder publiceerde. De kranten worden verkocht aan lokale uitgeverijen. De verkoop geldt niet voor de indebuurt-krant in Breda en wordt daarom uit de markt gehaald, meldt de lokale nieuwssite indebuurt.nl. Online gaat indebuurt.nl Breda wel door.

Lokaal nieuws gewild

Uit een recente reeks artikelen in PRINTmatters magazine blijkt dat lokaal nieuws, zeker in gedrukte vorm, enorm in trek is. Voorwaarde lijkt te zijn dat er gepassioneerde ondernemers met kennis van de lokale omstandigheden en een hart voor wat mensen echt raakt bij betrokken zijn. Zo schreven we over lokale magazines als het Amsterdamse Mokum Magazine dat zich onderscheidt met een hoog entertainmentgehalte en een knappe oplage van 60.000 exemplaren.

Mokum Magazine

Uitgever en hoofdredacteur Martijn van Stuyvenberg in PRINTmatters 8 2020: ‘Alleen maar digitaal betekent dat je je praktische zichtbaarheid kwijt bent. Het blad is ons visitekaartje in de stad. Print is een fantastisch medium, maar niet meer het commerciële hoofdpodium. Dat zijn de socials, daar zetten we adverteerders weg.’

Sjuul Paradijs

City

City, een initiatief van H.A.H. Retail in Baarle-Nassau startte in Amsterdam, maar wordt ondertussen in veel grote steden uitgegeven. Het blad was een antwoord op de foldermaatregel in Amsterdam was te lezen in PRINTmatters 1 2021; alleen huishoudens met een ja/ja-sticker mogen nog folders in de bus geschoven krijgen. Een krant of blad met journalistieke inhoud kan nog wel bij iedereen in de bus gestoken worden. Trusted Media Publishers produceert de titel. Sjuul Paradijs van Trusted Media: ‘City is geen truc om nee/ja-stickers te omzeilen. Het is een journalistiek product; een kwart van de content is redactie, een heel normaal gemiddelde bij huis aan huiskranten. Retailers kunnen hun advertenties er naast plaatsen nu steeds meer gemeenten ongebreidelde folderverspreiding een halt toeroepen en lokale kranten verdwijnen. De behoefte aan een huis aan huisnieuwsblad is gebleven.’

City

Utrechtse internetkrant op papier

Bij DUIC, De Utrechtse Internet Courant, liep het anders was te lezen in PRINTmatters 2 2021. Daar zagen de makers van de digitale krant dat papier een plus was. Robert Oosterbroek, een van de drijvende krachten achter de titel: ‘Dankzij print is DUIC sterker als merk.’

DeBoK en DeStieR

In de regio Boxmeer was het grafisch ondernemer Ron Bäumler die mogelijkheden zag. Hij had geen uitgeefervaring, maar kende de lokale markt op zijn duimpje en voelde dat er kansen waren. Vier jaar terug startte hij de krant DeBok met een ‘hyperlokale’ insteek en dat sloeg aan, vertelde hij in PRINTmatters 3 2021. Na twee jaar was buurtgemeente Cuijk rijp voor een hyperlokale krant volgens de Bäumler-methode: De Stier. Bäumler doet dat als commerciële man er bij naast zijn grafische activiteiten en heeft ondertussen commerciële collega’s in dienst voor de advertentieverkoop. Voor de redactionele invulling is Twan Dohmen verantwoordelijk. Hij had al ervaring bij het Boxmeers Weekblad: ‘Om een lokale krant te laten slagen, moeten de inwoners voelen dat het over hun belangen en interesses gaat. Ze moeten zich er in herkennen.’

DeStieR en DeBoK
DeMooiRooiKrant

DeMooiRooiKrant

In de onlangs verschenen PRINTmatters 4 2021 staat een interview met Bas van Turnhout en Jeroen van de Sande die ook het hyperlokale koesteren. Ook zij stapten net als DUIC over van alleen online naar print. Ondertussen maken zij 5 regionale titels in Brabant. Van de Sande: ‘Ik heb 100% geloof in de toekomst. We merken dat mensen niet kunnen wachten tot de krant in de bus zit.’ De inwoners staat dan voor de deur bij de redactie. ‘Elke woensdagochtend is te zien dat de belangstelling onverminderd groot is. Voor 12 uur gaan er al 300 kranten de deur uit.’