Abonneren  Inloggen

DeBoK, DeStieR en … DeOoievaaR?

21 april 2021

‘Even op je gemak nieuws uit jouw buurt lezen. Dat werkt.’ Ruim vier jaar geleden startte grafisch ondernemer Ron Bäumler een eigen lokale papieren krant genaamd DeBoK. De hyperlokale insteek over het ‘Boxmeerse’ sloeg aan. Een lekkere smeuïge krant, af en toe dikker dan de Telegraaf. Zo’n kleine twee jaar terug bracht de uitgever in buurgemeente Cuijk ook een titel op de markt; DeStieR. En nu blijkt het alweer tijd om de dierentuin verder uit te breiden.

Ron Baümler, directeur/eigenaar van Grafisch Huis en uitgever van lokale kranten DeBoK en DeStieR

De kranten-uitgever is ook directeur/eigenaar van grafisch productiebedrijf Grafisch Huis, met vestigingen in Nijmegen en Boxmeer. ‘Ik zag kansen. Ten eerste heb ik altijd al de ambitie gehad om een krant te maken. Toen ik als leerling-drukker begon bij Drukkerij Schoth in Boxmeer werd daar de opmaak van het Boxmeers Weekblad gedaan. Daarnaast wist ik dat het mijn positie als grafisch ondernemer sterker zou maken. Die ambitie werd concreet toen ik in contact kwam met de Boxmeerse journalist Henk Baltussen. Hij had een idee voor een nieuwe lokale krant, maar kon dat niet in de markt zetten. Bovendien zag ik dat de kranten die er nog wel waren het echte contact met ‘het lokale’ kwijtraakten. Dat speelde ons zeker in de kaart. Twan Dohmen, werkte tot vier jaar terug bij het Boxmeers Weekblad en is nu hoofdredacteur van de DeBoK en DeStieR: ‘Dat is een gevolg van een reorganisatie bij de grotere uitgeverijen waartoe die titels vaak behoren, waarbij veel op regionale journalistiek is bezuinigd. Terwijl je juist in het dorp moet rondlopen om te weten wat er speelt.’

Guido Weijers, oorspronkelijk ook een Boxmerenaar, sierde de 100ste editie van DeBoK. Emile Roemer, de bekende SP-politicus en inwoner van de gemeente Boxmeer heeft al vanaf het begin een column in DeBok.

Overname textieldrukkerij

Een extra activiteit in een toch al drukke periode. Bäumler: ‘Ik had de grafische vestigingen in Boxmeer en Nijmegen en in juli 2015 nam ik ook nog textieldrukkerij Promolet over. ‘Het was veel tegelijk, maar ik zag mijn kans. De krant opstarten was een kwestie van low budget en volhouden. Het was niet makkelijk. We knokten tegen bestaande titels, gevestigde kranten zoals de Maasdriehoek en Boxmeers Weekblad.’ Door eerst zelf alle advertentieverkoop ter hand te nemen, intensiveerde graficus Bäumler het contact met de lokale ondernemers. Daar was hij al in thuis, want in een artikel in PRINTmatters- voorganger Graficus, een jaar of zes geleden, bleek hij als Prins Carnaval een netwerker in optima forma. ‘Dat is wel een voorwaarde om zo’n lokale krant van de grond te krijgen. Je moet of zelf veel mensen kennen en niet schromen om bij iedereen aan de bel te trekken. Of je moet, zoals we dat ondertussen doen, mensen in huis halen die lokaal alles en iedereen kennen.’

Twan Dohmen, hoofdredacteur DeBoK en DeStieR

Op z’n duimpje

Dat bevestigt Dohmen, vanuit zijn positie als hoofdredacteur. Deze journalist kent de regio op z’n duimpje, mede dankzij zijn jarenlange werk als redacteur voor het Boxmeers Weekblad die in Boxmeer en omgeving verscheen. ‘Om een lokale krant te laten slagen, moeten de inwoners voelen dat het over hun belangen en interesses gaat. Ze moeten zich er in herkennen.’ Als je de kranten doorbladert, zie je een uiterst divers palet aan lokale berichten. Dat gaat van wat grotere onderwerpen, zoals de begroting van de gemeente Boxmeer via de opening van een rotonde tot een stukje over een hondentrainer. ‘Als tweewekelijkse krant wil je ook achtergrondverhalen brengen, als er een wethouder over de schreef gaat of als ergens bomen gekapt worden waar de buurt dan boos over is. Belangrijk is dat je ook het verhaal van de burger laat horen.’

Dohmen schetst hoe hij naast zijn eigen informatie verdere kopij vergaart. ‘We werken met een netwerk van correspondenten. Zo zorgen we dat we informatie krijgen vanuit alle elf dorpen die onder Boxmeer vallen, zoals Beugen, Groeningen, Holthees, Overloon en Sambeek. Vervolgens hebben we intensief contact met alle clubs en verenigingen, van voetbal-, jeu de boules- tot de carnavalsverenigingen. Door die allemaal de gelegenheid te bieden om in beeld te komen, hun verhaal te doen en hun zienswijze te uiten, vindt iedereen iets terug in de krant en leest dus ook iedereen die krant.’

Windeieren

Bäumler: ‘Even op je gemak nieuws uit jouw buurt lezen. Dat werkt. En dat zien de ondernemers. Vandaar dat ze adverteren. Dat geldt ook voor de gemeente die haar mededelingen publiek wil maken en wil weten dat het gelezen wordt en evengoed geldt dat voor de politiek. Met de laatste gemeenteraadsverkiezingen hadden we advertenties van alle partijen. Er wordt, ook door vakbladen wel eens geschreven dat de papieren krant dood is, maar onze kranten zijn zeker niet dood, maar juist springlevend.’ Het uitgeven legt de ondernemer geen windeieren. Hij voegde na een paar jaar de aanliggende gemeente Sint Anthonis toe aan het verspreidingsgebied van DeBoK, waarmee de oplage van 12.500 steeg naar 18.500 exemplaren.

DeStieR

En hij startte twee jaar terug zelfs een compleet nieuwe krant in buur- gemeente Cuijk; DeStieR. Qua bemensing groeit de club ook: hij nam de ervaren advertentieverkoper Jos Wetzel aan en voor DeStieR kwam er de lokaal zeer betrokken medewerker Jos Janssen uit Cuijk bij. De opmaak van de tweewekelijkse kranten gebeurt uiteraard in eigen huis. ‘Uit kwaliteitsoverwegingen worden de kranten tweewekelijks met een omvang van zo’n 36 pagina’s op het dikkere en wittere 52 grs ISO 76 krantenpapier gedrukt bij Janssen/Pers Rotatiedruk in Gennep.’ Naast de reguliere bezorging die sinds kort door Spotta wordt gedaan, hebben ze ook een eigen bezorgteam genaamd HoPla. Dit team bestaat uit een achttal gezellige en fitte gepensioneerde mannen die met veel plezier de kranten op diverse centrale verzamelplaatsen en winkels bezorgen.

Alleen voor mannen?

DeBoK en DeStieR in het Noordoosten van Brabant. De titels roepen voor niet-ingewijden vragen op. Wil de uitgever een stoerheid uitstralen? Is het alleen voor mannen? Of hopen ze juist op extra belangstelling van vrouwen? Op deze vraag over de gedachte achter de nogal stoere titels van de lokale kranten volgt een uitleg. Bäumler: ‘De BoK is het gemeentewapen van Boxmeer. En DeBoK is ook de afkorting van Dé Boxmeerse Krant. Vandaar de hoofdletter K. DeBoK is op een speelse manier ontstaan en is ook de geuzennaam afgeleid van het wapen.’ Dohmen beschrijft de achtergrond van de totstandkoming van de titel DeStieR: ‘In 1958 was er bij Cuijk een wereldexpositie, waarbij er aan de Maas een beeld van een stier geplaatst is. Sindsdien zijn de Cuijkenaren ‘stieren’.’

Dierentuin

De uitgever en de hoofdredacteur hebben de smaak te pakken. Op tafel ligt een concept voor nog een krant in het Limburgse grensgebied. Weer over en voor gemeenten in de omgeving; te weten Gennep, Mook en Bergen. Wordt de dierentuin in 2021 uitgebreid? Wat zal het worden: De Hengst? De Ram? Of misschien iets minder masculine, zoals een mooie vogel: DeOoievaaR?

Dit artikel komt uit ons blad PRINTmatters

Meer van dit soort interviews, artikelen en achtergrondinformatie lezen? Vraag dan een proefnummer aan, of neem een abonnement. Voor maar € 75,- ontvangt u het eerste jaar 8x ons blad boordevol interessante content uit de print- en signbranche.

Neem een abonnement