
Print op zoek naar demand
Het probleem is niet zozeer dat er in de grafische industrie veel meer capaciteit is dan vraag; de uitdaging luidt volgens Henrik Müller-Hansen: hoe creëren we meer vraag? De sprekers die tijdens het Benelux Online Print Event (BOPE) van VIGC hun opwachting maakten, zien daartoe volop mogelijkheden. René de Heij: ‘Er zijn veel meer kansen dan je denkt!’
Evenals twee jaar geleden koos VIGC voor de zevende editie van BOPE voor Gorinchem, op de tweede dag van de vakbeurs Visualize Expo. Dat zorgde voor een recordopkomst van zo’n 150 mensen, die op een veelzijdig programma werden onthaald. VIGC-directeur Jos Steutelings moest helaas geblesseerd verstek laten gaan, maar werd als programmaleider kundig vervangen door Veerle Vanpanteghem (business developmentmanager van VIGC).
Marktkenner Bernd Zipper (Zipcon) mag zich inmiddels de vaste “opener” van het BOPE-programma noemen. Hij presenteerde de belangrijkste trends, die in 2025 de koers van de grafische industrie richting de toekomst zullen bepalen. Zipper voorziet, op basis van marktonderzoeken, dat de print-on-demand-markt tussen 2024 en 2032 jaarlijks gemiddeld met 27,7% groeit. Om van die groei te kunnen profiteren moeten drukkerijen wel actief aan de slag met “social commerce”: het gebruik van social media als onderscheidend verkoopkanaal.
Naar digitale, decentrale printproductie
Ook Henrik Müller-Hansen, oprichter en ceo van Gelato, ziet dat de grafische industrie op zoek moet naar een nieuwe manier van werken en naar nieuwe markten: ‘We moeten van gecentraliseerde massaproductie naar lokale, on demand-producties.’ Met Gelato biedt hij precies het platform om dat mogelijk te maken, door marktplaatsen als Etsy en Shopify te verbinden met printproducenten middels een volledig geautomatiseerde (en in belangrijke mate door AI gedreven) workflow.
Meer hierover weten? In het PRINTmatters magazine dat deze week bij abonnees op de mat valt lees je in één artikel een ruime samenvatting van de presentaties van Zipper en Müller-Hansen.
Verschillen in marktbenadering
Twee spelers die in ieder geval alvast op Europese schaal kansen zien, zijn Hans Scheffer van HelloPrint en Marco Aarnink van Print.com. De twee online print-veteranen schoven aan voor een ingelast panelgesprek. Ze onderscheiden zich van elkaar in hun marktbenadering. Hans Scheffer richt zich met HelloPrint met name op het perfectioneren van de processen en minder op het product: dat laat hij helemaal aan zijn 300 printproductiepartners over. ‘We zijn misschien wel meer een logistiek platform dan een printplatform.’

Bij Marco Aarnink staan juist het product en, misschien belangrijker nog, de relatie met trouwe klanten centraal. Zo heeft Print.com lokale teams in negen landen, waar HelloPrint “markt-agnostisch” zegt te werken, zonder specifieke landenfocus. Aarnink: ‘We bedienen elk een andere groep klanten. De markt is daar ook groot genoeg voor.’
Duurzaam groeien
Scheffer maakte in zijn latere presentatie duidelijk dat groei ook verantwoordelijkheid voor duurzaamheid met zich meebrengt. Hij gaf een voorbeeld: ‘Van alle marketingmaterialen die gedrukt worden, wordt 45% nooit gebruikt.’ Scheffer ziet zich met zijn bedrijf dan ook gedwongen actie te ondernemen: ‘Klanten willen het – al is op dit moment maar zo’n 24% bereid er ook voor te betalen. Mijn heel diverse team van medewerkers verwacht het van me. En anders komt er wel regelgeving aan die het je straks verplicht.’
Hij maakte de sprong voorwaarts door de status van B Corp na te streven en in 2024 te verwerven: ‘Een manier om duurzaamheid in het DNA van je bedrijf vast te leggen via bewustwording, meting en implementatie. Zo stellen wij een voorbeeld.’
Juiste businessmodel kiezen
In het door Peter Luit geleide panelgesprek tussen René de Heij (Print.com), Ramon van Wingerden (Prindustry), Steven Nuyt (Enfocus) en Tom Peire (Four Pees) werd duidelijk dat de platformeconomie aan de printindustrie talloze mogelijkheden biedt om online actief te zijn: van API’s en webshops tot marktplaatsen en platforms. Het is vooral belangrijk om keuzes te maken, betoogden De Heij en Van Wingerden: welke markt of klant wil je bedienen, welke diensten wil je leveren en wat is je businessmodel?
Hoe dan ook speelt automatisering een hoofdrol, stelde Nuyt vast. Uiteindelijk zal het volgens Peire gaan om een optimale mix van online verkoopkanalen: ‘Als printbedrijf kun je op meerdere platforms actief zijn, zodat je je niet aan één partner bindt en minder kwetsbaar wordt.’

AI geeft POD vleugels
De gesignaleerde trend van groei in on-demand produceren bleek ook uit de presentatie van twee inspirerende praktijkcases. Stefaan Vanysacker timmert met Genscom al jaren aan de weg met gepersonaliseerde kranten. Via websites als Happydays en bijvoorbeeld de Lettr-app zijn consumenten en bedrijven in staat zelf kranten te vullen met content, op te maken en te laten printen in kleine oplages. Dit beproefde print-on-demand-model krijgt nieuwe vleugels door de toepassing van AI en LLM, liet Vanysacker zien: ‘Van idee tot gepersonaliseerde krant in tien minuten.’
Met Borre Akkersdijk van Byborre – in 2024 al eens geïnterviewd door PRINTmatters – kreeg het BOPE-programma een blikverruimende afsluiter. Akkersdijk, afkomstig uit de mode-sector, schudt de textielindustrie op door het – analoog aan het krantenconcept van Genscom – mogelijk te maken om via zijn portal “van een idee tot een stof” te komen en “van pixel naar naald” te gaan.
Inkopers kunnen via een WYSIWIG-editor de garens en het motief van hun stof samenstellen en die vervolgens laten produceren vanaf slechts vijftig meter. ‘De digitaliseringsslag in de textielindustrie moet echt nog beginnen. On demand produceren is een ware revolutie in de fysieke wereld van textiel.’
Foto boven: De mondiale printsector is met 874 miljard dollar omzet in 2024 ruim 21 keer groter dan de mondiale muziekindustrie. Kansen te over in deze sector, zo vertelde Gelato-ceo Hendrik Müller-Hansen.
Foto’s door Yorgos Fotografie
Het gedrukte PRINTmatters magazine valt deze week bij abonnees op de mat. Wil jij het ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering.