Profiteer van het piekseizoen van print
Met Sinterklaas en Kerst dient het piekseizoen voor print zich aan. Zorg dat je als printserviceprovider klaar bent door je klanten een vlekkeloze gebruikerservaring te bieden bij het ontwerpen en bestellen van gepersonaliseerde cadeaus zoals fotoboeken en kalenders. Een soepel, intuïtief ontwerp- en bestelproces verhoogt de klanttevredenheid, stimuleert herhaalaankopen en laat jouw bedrijf optimaal profiteren van de feestdagen.
Veel mensen denken momenteel na over de cadeaus die ze willen kopen. Volgens Accenture’s “Holiday Shopping 2024”-rapport valt die periode voor 4 op de 10 consumenten tussen begin november en begin december. Online verkopen zullen verder pieken rond Black Friday en Cyber Monday, waarbij 33% liever online shopt dan in fysieke winkels.
Persoonlijke cadeaus
Uit het 2024-rapport van Accenture blijkt ook dat 43% van de consumenten in de afgelopen twaalf maanden alleen kocht wat men echt nodig achtte. Dat duidt op meer terughoudendheid in uitgaven en een trend richting zorgvuldiger gekozen cadeaus. Vooral gepersonaliseerde cadeaus winnen aan populariteit. Volgens cijfers van Research and Markets groeit de Europese markt voor gepersonaliseerde cadeaus van 9,67 miljard dollar in 2023 naar 14,51 miljard dollar in 2029: een groei van 50,1%.
Fotoproducten blijven een populaire keuze om persoonlijke verbondenheid te benadrukken en een attent cadeau te garanderen. Volgens Fortune Business Insights zal de Europese markt voor fotoprints en -merchandise groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 6,92% en in 2032 een waarde van 4,92 miljard dollar bereiken, dat is 4,21 miljard euro.

Kansen voor printbedrijven
Nu de herfst is aangebroken, bereidt de printindustrie zich opnieuw voor op een sterke seizoenspiek, gedreven door de vraag naar gepersonaliseerde cadeaus. In combinatie met de groeiende vraag naar maatwerkcadeaus en de verschuiving naar online aankopen, liggen er volop kansen voor printserviceproviders om op deze seizoensvraag in te spelen. Zij kunnen (alsnog?) gepersonaliseerde cadeaus aan hun aanbod toevoegen.
Gepersonaliseerde fotokalender
Een populair product dat lang na december in gebruik blijft, is de gepersonaliseerde fotokalender. Herinneringen blijven zo het hele jaar levend. Dataintelo verwacht dat de wereldwijde markt voor wandkalenders (zowel elektronische als papieren kalenders) in 2032 een omvang van 2,29 miljard euro bereikt, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 5,4%. Ook in dit productsegment neemt de vraag naar personalisatie toe.
Kijkend naar papieren fotokalenders specifiek, voorspelt het rapport een flinke groei in marktaandeel vanwege hun esthetische aantrekkingskracht en tastbaarheid. Het kunnen aanpassen van details, zoals het kiezen van een aangepaste startmaand of het toevoegen van persoonlijke data zoals verjaardagen, religieuze feestdagen, huwelijken of academische roosters, kan de relevantie van het product verlengen voorbij de traditionele eindejaarsverkoop.
Eenvoudig ontwerpen
Om hier echter op in te spelen, moeten printbedrijven ervoor zorgen dat het ontwerpproces van hun gepersonaliseerde printproducten zo soepel en eenvoudig mogelijk verloopt voor hun klanten, nog voordat de vraag begint. Regelen zij dit niet, dan leidt dit tot lege “winkelwagens” en gemiste kansen tijdens een van de drukste seizoenen voor print. Hier komt het belang van goede UX, oftewel een hoogwaardige gebruikerservaring, om de hoek kijken.

Via UX naar personalisatie
Personalisatie gaat tegenwoordig veel verder dan een naam toevoegen, of de kleur van een product veranderen. Klanten verwachten dat ze meerdere afbeeldingen tegelijk kunnen uploaden, layouts gemakkelijk kunnen aanpassen en creatief aan de slag kunnen met het volledige ontwerp. De uitdaging voor printserviceproviders is dat hoe creatiever het ontwerp is, hoe complexer het proces wordt om dit ontwerp daadwerkelijk tot leven te brengen.
UX verwijst naar de algehele ervaring en tevredenheid van een gebruiker tijdens de interactie met een product of dienst. Bij gepersonaliseerde fotoproducten betekent een goede UX snelle foto-upload en rendering, duidelijke resolutiewaarschuwingen, eenvoudige foto-bijsnijding en positionering, en layouts en sjablonen die automatisch veranderen als de gebruiker ze bewerkt.
Slechte UX kost veel omzet
Fotokalenders bevatten vaak meerdere afbeeldingen die moeten worden geüpload vanaf een desktop of, steeds vaker, een mobiele telefoon. Volgens het Centre for Retail Research wordt inmiddels meer dan 50% van alle Europese e-commerce-aankopen via smartphones gedaan. Zodra de upload is voltooid, moeten de foto’s worden geordend en opgemaakt. Daarna worden eventuele teksten of grafische elementen toegevoegd voordat de bestelling wordt afgerond en naar de drukker gaat.
Onderzoek van het Baymard Institute toont aan dat het gemiddelde percentage verlaten winkelwagens bij e-commerce 70,19% bedraagt; 18% van de respondenten geeft aan dat dit kwam doordat het betalingsproces te lang of te ingewikkeld was. Het nalaten van investeren in goede UX leidt tot het verlaten van online winkelwagens. Tijdens seizoenspieken kunnen de gemiste kansen voor printbedrijven kostbaar zijn.

Personalisatie zonder ontwerpkennis
Gelukkig maken ontwikkelingen in software voor printpersonalisatie het mogelijk om meerdere afbeeldingen tegelijk te uploaden. Daarnaast kunnen afbeeldingen en sjablonen automatisch of “slim” geplaatst worden waardoor het proces veel sneller gaat. Dankzij deze functies kunnen producten zoals gepersonaliseerde fotokalenders eenvoudig worden gemaakt: van spiraalgebonden tot magnetisch, piramidevormig, zakformaat, drieluik, enkelzijdig en meer - zonder dat ontwerpvaardigheden nodig zijn.
Verder is het niet langer voldoende dat een ontwerptool er goed uitziet op een smartphone; hij moet er ook perfect op functioneren. Zo kunnen klanten hun fotokalenders direct vanaf hun telefoon of tablet bestellen, op elk moment en vanaf elke locatie.

Kom gauw in actie!
Terwijl het feestseizoen nadert, kan het verleidelijk zijn te wachten tot de drukte echt begint. Voor printserviceproviders zijn de maanden vooraf echter cruciaal. Was je nog niet begonnen? Dan is dit het moment om het personalisatie-aanbod te beoordelen, de personalisatie-UX te checken en het ontwerp- en bestelproces zo soepel en plezierig mogelijk te maken voor klanten. Zo hebben printserviceproviders straks nieuwe processen en workflows die goed werken. En zo kunnen ze profiteren van het piekseizoen én klanten behouden voor de rest van het jaar.
Over Antigro Designer
Antigro Designer is een veelzijdige online ontwerptool voor gepersonaliseerde printproducten, ontwikkeld door het Poolse Antigro. Dat bedrijf richt zich op printbedrijven die hun klanten een gebruiksvriendelijke en efficiënte manier willen bieden om producten zoals fotoboeken, fotokalenders, T-shirts, stickers, mokken, visitekaartjes en banners te personaliseren.
Tekst: Marcin Majda, Co-Founder en CEO van Antigro Designer
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement.