Winnaars World Label Competition 2025 bekend
Internationale labelalliantie L9 Group heeft de resultaten bekendgemaakt van de L9 World Label Awards (WLA) 2025. Bij deze 34e editie van de wedstrijd werden 84 inzendingen beoordeeld door een internationale jury. De jurering vond plaats in Barcelona, een dag voor de opening van Labelexpo Europe.
De L9 is een alliantie van internationale labelverenigingen, opgericht om gezamenlijk beleid te formuleren en strategische informatie te verzamelen die van belang is voor de wereldwijde labelindustrie. Alle aangesloten verenigingen worden uitgenodigd om inzendingen in te dienen in een van de 24 categorieën van de World Label Awards. De inzendingen kwamen dit jaar van FINAT (Europa), JFLP (Japan), TLMI (VS), LMAI (India), FPLMA (Australia), SALMA (Nieuw-Zeeland), and CPF (China).
In totaal werden 84 inzendingen ontvangen, wat resulteerde in 27 winnaars en 13 eervolle vermeldingen. Hieronder een selectie van de winnaars:
Categorie Flexo Line & Screen
Winnaar: Fortis Solutions Group voor Prime Strawberry Banana SS (TLMI)
Jury: ‘Een opvallende sleeve voor het product, gecreëerd door samenwerking tussen de klant, prepress- en drukteams. De achtergrond heeft een vloeiende overgang van 100% naar 1% dot. De productnaam in solide zwart is glanzend gelakt met een zachte matte coating op de rest. Tot slot is deze afgewerkt met een kras- en ruikpatch.’
Eervolle vermelding: MCC Albany voor Terra Sancta Olive Oil (SALMA)
Jury: ‘Deze opdracht werd omgezet van een offsetopdracht naar flexo en moest overeenkomen met het vorige werk. Het toont indrukwekkend halftoonwerk met een scherpe weergave van fijne tekst. De koudfoliedruk en de gedetailleerde labelvorm versterken het label verder.’

Categorie Offset Colour Process
Winnaar: Multi-Color Corporation Americas voor Freakshow Petite Petit (FINAT)
Jury: ‘Een visueel indrukwekkend en levendig etiket! Het is in offset gedrukt met acht kleuren - CMYK plus vier extra steunkleuren - met een 175-lijns stochastisch raster, wat zorgt voor een bijna doorlopende toonweergave. Daarnaast zijn technieken als roterende foliedruk, zeeflak en reliëfdruk toegepast voor extra effect.’ Zie foto bovenaan.
Categorie Combination Line and Screen
Winnaar: Holostik India Limited voor Olfactive (LMAI)
Jury: ‘Het etiket is hoofdzakelijk in flexografie gedrukt, waarbij zeefdruk is toegepast om het ontwerp van het vensterraam en de verfijnde omliggende details te accentueren. Binnen de vensteruitsparing is een holografische folie aangebracht met daarop een buitenscène.’

Categorie Digital Line & Screen
Winnaar: Suzhou Jiangtian Packing Technology Co., Ltd. voor Ferrero Chocolate Dancing (CPF)
Jury: ‘Dit etiket is digitaal gedrukt met een Durst-machine op een glanzend zilverkleurig substraat. Het onderscheidt zich door het reliëfrijke ontwerp rondom het centrale beeld.’

De jury voor deze editie bestond uit: Steve Wood (FINAT), Keith Nagle (TLMI), Jon Murray (FPLMA), Araki Yoshitake (JFLP), Craig Nicholas (SALMA), Harveer Sahni (LMAI) en Prof. Xu (CPF). Alle winnaars en eervolle vermeldingen zijn hier te bekijken op de website van Finat.
Afbeeldingen via Finat
Blijf op de hoogte: ontvang wekelijks de PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox