Abonneren  Inloggen

Canva daagt Adobe uit met gratis Affinity

5 november 2025

​Canva-gebruikers krijgen gratis toegang tot het gloednieuwe Affinity: een creatieve app van studiokwaliteit die vector-, foto- en lay-outtools samenbrengt. ‘Wat klinkt als marketing, is in werkelijkheid een tektonische verschuiving in de markt’, aldus online print expert Bernd Zipper. ‘Deze stap is een directe aanval op de basis van de Creative Cloud, op Adobe's bedrijfsmodel – en tegelijkertijd het luidste startschot voor de creator commerce-revolutie.’

​‘Affinity is al tien jaar dé tool bij uitstek voor professionals die vakmanschap hoog in het vaandel hebben staan’, deelt Canva in een persbericht naar aanleiding van de bekendmaking tijdens de Canva Keynote 2025 eind vorige week. Begin vorig jaar nam Canva de Britse ontwikkelaar achter de Affinity-creatieve programma's, Serif, over. ‘De gloednieuwe Affinity is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de community van makers, gevormd door duizenden gesprekken, verzoeken om functionaliteiten en gedeelde ideeën.’

Ash Hewson, CEO van Infinity, introduceerde het nieuwe Affinity tijdens de Canva Keynote 2025 in Sydney op 30 oktober.

Tools in de Affinity-app

  • Vector tools: Elke aanpassing gebeurt in realtime. Paden worden direct aangepast, vormen klikken op hun plaats en grote bestanden pannen en zoomen soepel.
  • Pixel tools: Aanpassingen, van RAW-verwerking tot retouchering en compositie, zijn niet-destructief, zodat verfijning mogelijk is zonder het originele werk te verliezen. Door GPU-versnelling blijven complexe bestanden snel en vloeiend. Tools als slimme selecties, live filters en batchverwerking versnellen repetitieve bewerkingen.
  • ​Layout tools: Afbeeldingen, grafieken en tekst kunnen rechtstreeks in het document bewerkt worden en elke wijziging is live te bekijken.

​‘Met de integratie van Affinity valt Canva Adobe aan waar het het meest kwetsbaar is: bij de professional’, schrijft Zipper. ‘Affinity is geen bèta-experiment – ​​het is een volwassen toolset die wedijvert met Photoshop, Illustrator en InDesign. Offline, krachtig en bovenal: gratis. Terwijl Adobe druk bezig is met prijsverhogingen, abonnementsmodellen en AI-integratie, opent Canva zijn deuren voor iedereen die gewoon wil ontwerpen – en wel direct.’

Wake-up call

​Hij concludeert dat dit een wake-up call is voor Adobe, geen zwanenzang. ‘Adobe was ooit de trendsetter van een hele industrie. Zonder PostScript, PDF en InDesign zou er geen moderne online printbusiness zijn, geen geautomatiseerde controle van printgegevens, geen wereldwijde workflows. Maar terwijl Adobe nu in de Experience Cloud zweeft, vindt de volgende revolutie plaats op de grond – waar creativiteit zichtbaar, tastbaar en printbaar wordt.’ Het artikel van Bern Zipper is hier te lezen.

Naast de positieve reacties maken sommige Affinity-gebruikers zich ook zorgen. Affinity kostte enkele tientjes per maand en wordt nu gratis aangeboden. Ze vragen zich af of Canva dit doet om data te verzamelen, AI te trainen, of uiteindelijk mensen toch tot een verplicht abonnement aan te zetten bijvoorbeeld. Ook zijn er zorgen of dit niet leidt tot een minder goed product, omdat er bij gratis tools minder druk zou zijn om features te ontwikkelen en te updaten. Cameron Adams, co-founder en Chief Product Officer van Canva, reageert in onderstaande video op deze reacties:

De nieuwe Affinity is beschikbaar voor Mac en Windows, en binnenkort ook voor de iPad. De Canva-community kan Affinity activeren met hun bestaande account, en nieuwe gebruikers kunnen een gratis Canva-account aanmaken om de app direct te downloaden.

Afbeelding boven: Ash Hewson, CEO van Infinity. tijdens de Canva Keynote 2025 in Sydney op 30 oktober (Screenshot uit video).


​​​​​Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox