Temu gaat technologie testen om ontwerpplagiaat wenskaarten aan te pakken
De Greeting Card Association uit het Verenigd Koninkrijk werkt samen met online marktplaats Temu aan het testen van nieuwe technologie om ontwerpen die zijn gestolen door online en buitenlandse marktplaatsen te identificeren en onmiddellijk te verwijderen. Leden van de GCA maken zich al enkele jaren zorgen over de toename van gekopieerde ontwerpen op marktplaatsen in het Verre Oosten die inbreuk maken op hun intellectuele eigendomsrechten.
‘De opkomst van namaakontwerpen op deze marktplaatsen zorgt ervoor dat bedrijven in het Verre Oosten meeliften op de creatieve successen van Britse mkb-bedrijven, wat gevolgen heeft voor de winst onze leden’, aldus de Greeting Card Association (GCA). Dit is een onafhankelijke non-profit handelsorganisatie die de belangen behartigt van uitgevers van wenskaarten, detailhandelaren, particulieren en leveranciers aan de kaartenindustrie.
‘En vaak zijn consumenten erg teleurgesteld over wat ze krijgen – kopieën uit het Verre Oosten zijn vaak een kwestie van “knippen en plakken” op een kaart van lage kwaliteit of gegenereerd met behulp van slechte AI-renders,’ deelt de GCA. Na voortdurende inspanningen van de organisatie heeft online marktplaats Temu ingestemd met het testen van nieuwe technologie om de identificatie en verwijdering van Britse wenskaartenontwerpen die inbreuk maken op de intellectuele-eigendomsrechten van haar leden te versnellen.
Plagiaat uitbannen
‘Deze ontwikkeling is niet alleen een eerste stap in de aanpak van een probleem dat de reputatie van online marktplaatsen zelf ondermijnt, maar geeft ook een signaal af dat de industrie graag manieren wil vinden om plagiaat voorgoed uit te bannen.’ Temu's nieuwe technologie wordt getest door GCA-lid en wenskaartenbedrijf Emotional Rescue, en zal worden gevolgd door een bredere pilot met leden om de software te testen en feedback te geven.
De GCA heeft ook bijgewerkte richtlijnen gepubliceerd die verkopers moeten volgen als ze op Temu ontwerpen te koop vinden die geplagieerd zijn. Deze richtlijnen, mede geschreven door Emotional Rescue, maken deel uit van Temu's bredere programma voor intellectuele eigendomsbescherming, dat proactief streeft naar het monitoren en reactief verwijderen van namaakontwerpen en het weren van recidivisten.
‘Een kritiek probleem’
Amanda Fergusson, CEO van de GCA, weet dat de verkoop van geplagieerde ontwerpen op online marktplaatsen een kritiek probleem is voor haar leden, evenals voor de bredere mkb-gemeenschap in het Verenigd Koninkrijk. Daarom heeft ze zich sterk gemaakt voor de bescherming van de wenskaartenindustrie, zowel rechtstreeks tegenover Temu als door te lobbyen bij de Britse overheid om dit probleem aan te pakken.
Na gesprekken met het Department for Business and Trade zei small business minister Gareth Thomas MP in een schriftelijke reactie aan de GCA dat de overheid haar zorgen deelt over ‘ongelicentieerd gebruik van Britse ontwerpen op wereldwijde e-commerceplatforms’ en ‘zich inzet voor een eerlijke, duurzame en concurrerende handelsomgeving voor Britse bedrijven.’ Amanda Ferguson bracht de kwestie eerder deze maand ook ter sprake op de conferentie van de United States Greeting Card Association in Detroit, Michigan.
‘Een welkome eerste stap’
‘We weten dat onze leden zich sterk maken over namaakverkopers en de moeilijkheden die zij ondervinden bij het aanpakken van inbreuk op intellectuele eigendom op online marktplaatsen’, aldus Ferguson. ‘Bovendien weten we ook dat klanten vaak teleurgesteld zijn door goedkope kopieën die de zorgvuldigheid en het idee van het versturen van een kaartje ondermijnen’, vervolgt ze. ‘Maar onze dialoog met Temu en de acties die ze ondernemen, vormen een welkome eerste stap om deze problemen aan te pakken en we waarderen hun samenwerking bij het testen van een oplossing die kan helpen het probleem aan te pakken.’
Bron: GCA
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox