Abonneren  Inloggen

​Daar is-ie weer: de nieuwe PRINTmatters!

27 augustus 2025

Daar is-ie al bijna weer: de nieuwe PRINTmatters! Zoals altijd met 84 pagina’s verdiepende vakinformatie en inspiratie over de printmediasector. Vanaf 2 september ploft hij weer op de deurmat. Wees voorbereid!

Print in de mediamix, dat is deze editie het thema. Een bedrijf dat de kracht van Direct Mail als dienstverlener van binnenuit kent is Vogelaar. Veel grote partijen - waaronder internetdrukkers - laten zowel de fulfilment als verzending van hun mailingen over aan het bedrijf uit IJsselstein. Dankzij de inzet van AI in software en processen verlopen ook complexe orders soepel, wat de klant veel tijd bespaart. Ook werd geïnvesteerd in een inpakmachine. Hoe dat allemaal precies zit, bespraken we met Mark Bonenkamp en Jeroen Balke.

Reportage Vogelaar
Foto ; Pim Ras
Jeroen Balke (links) en Mark Bonenkamp (rechts): zeer innovatief en ondernemend met Vogelaar I Fotograaf: Pim Ras

Varenhof’s visie op Direct Mail

Ook bij Varenhof in Harderwijk gingen we langs. De eigenaren Remco de Reus en Jos van den Berg leggen uit dat jongeren brievenbuspost weer meer waarderen, daar waar marketingkanalen als email en social media steeds verder “dichtslibben”. In het interview tonen beide heren zich opvallend kritisch over de rol van data-analyse om Direct Mail effectiever in te zetten, want veel bedrijven in bijvoorbeeld de retail hebben hun databases matig op orde, en, zo melden zij: ‘De effectiviteit van Direct Mail “an sich” is al zo groot dat de urgentie om daarbij geavanceerde data-analyse in te zetten beperkt is.’

Een opmerkelijke metamorfose

Een uniek voorbeeld van de rol van print in de mix is Royal Joh. Enschedé. Eeuwenlang bankbiljettendrukker, legt het uit de as herrezen bedrijf nu slimme links tussen waardepapier en digitale werelden. In de koppeling met online media, cryptotechnologie en de metaverse - ons tweede leven in opkomst - tekent zich volgens commercieel directeur Marcel Klok een veelbelovende toekomst af voor bedrukt papier. ‘Dankzij de metaverse maken wij ons geen zorgen over onze toekomst.’ Dat is nogal een uitspraak. Hoe dat precies zit? Lezen, dat verhaal!

Ook de bankbiljetten die Royal Joh. Enschedé voor Arsenal drukt worden in het blad besproken | Fotograaf: Ruud Voest

Control Media blijft maar groeien

Dat je in print zelfs in een moeilijk marktsegment kunt groeien dankzij slim ondernemerschap, bewijst ook Control Media. In Etten-Leur op bezoek, vernamen we hoe de nieuw ontwikkelde webshop voor grafische wederverkopers leidt tot scherpere drukwerkprijzen en een groeiende omzet en winstgevendheid, terwijl Control Media al bekend stond als een bijzonder efficiënt georganiseerde handelsdrukker.

Ook “Cannes” viert print

De revival van het papieren boek bewijst eveneens dat print in de mediamix allesbehalve heeft afgedaan. Het aantal boekhandels in Nederland, maar ook bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, neemt weer toe. We gingen na hoe dat kan. Daarnaast spraken we met twee specialisten over de kracht van de papieren brochure als marketingmedium. En Dharminder Biharie blikt terug op het Cannes reclamefestival, waar sommige gouden “Cannes Lions” in het teken stonden van… Print. Kortom: Print leeft, Print is een feestje, en het thema “Print in de mediamix” wordt dus breed aangevolgen in PRINTmatters, als Nederland’s enige vakblad over print dat ook uitkomt in print!

Ook Print scoorde bij de Cannes Lions, zo lees je in het verhaal van Dharminder Biharie I Bron: Shutterstock

Andere onderwerpen

Maar natuurlijk speelt er in de printmediasector nog zoveel meer dat ook redactionele duiding behoeft. In deze editie lees je ook over:

  • Labelexpo Europe: een uitgebreide vooruitblik op de belangrijkste printbeurs van dit najaar, in Barcelona, vanuit het perspectief van Durst. Hoe heeft de markt voor labeldruk zich sinds 2010 ontwikkeld, waar staat deze markt nu en waar gaat het met labeldruk naartoe? En hoe speelt Durst daar op in?
  • Zelf produceren of uitbesteden?: wanneer ga je zelf printproducten maken, en wanneer is het beter printproductie uit te besteden? Een extreem belangrijke vraag waar de toekomstbestendigheid van een printmedia- of signbedrijf direct mee samenhangt. In een driedelige serie gaan we diep op deze vraag in. In een eerste artikel gaan we vooral in op de verborgen kostprijs van print: signbedrijven en drukkerijen blijken vaak lang niet alle daadwerkelijke printkosten in hun printkostprijs mee te nemen. Hoe bereken je de échte kostprijs van je eigen printproductie?
  • EUDR: alles wat je als drukker en distributeur, maar ook als uitgever of merkhouder die printmarketing inzet, moet weten over EUDR, de Europese ontbossingsverordening die binnenkort ingaat. Wat is de laatste stand van zaken? Waar moet je op letten?
  • De casus Kopak - Canon: de Tilburgse mail- en printspecialist Kopak zet met zijn recente investering in de hoogproductieve inkjetproductieprinter Canon varioPRINT iX3200 en een nauwe samenwerking met papierpartner Canon Imaging Supplies een grote stap richting toekomstbestendige productie. Hoe dat precies zit wordt door Kopak en Canon uitgelegd.
  • Scoren met Online Print: Annegret Bönemann over hoe jij jouw printwebshop laat excelleren.
  • Je personeel op 1: VIGC staat garant voor een grafisch najaar waarin jij jouw personeel volop kunt toerusten via opleidingen, bedrijfsbezoeken en een bezoek aan “Het Congres”.
  • Fototerugblik “Impact on the Beach”: honderden toekomstmakers kwamen deze zomer samen tijdens een sprankelend strandfestival bij Scheveningen. We delen de belangrijkste tips van impactvolle toekomstmakers, waaronder het ter plekke aanwezige Probo.
Reportage Impact on the Beach Scheveningen
Foto ; Pim Ras
Impact on the Beach, op Scheveningen I Foto: Pim Ras

En dan nog dit

Natuurlijk kan je deze editie van PRINTmatters ook weer rekenen op de bekende rubrieken zoals de Tips & Tricks van Probook en van GrafiStore, de juridische column van Dienstencentrum, en de column van de nog immer raadselachtige “Sjors Selger”. Twee fraaie eyecatchers over grafische kunst completeren ons veelzijdige, fraai vormgegeven magazine.

Kortom: laat de nieuwe PRINTmatters maar weer komen, als het startschot van een veelzijdig en dynamisch najaar voor de printmediasector. Wij zijn er klaar voor!


Heb je nog geen abonnement en wil je het gedrukte magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.