Abonneren  Inloggen

Innovatieve verpakkingen bekroond tijdens VM Packaging Awards 2025

23 juni 2025

Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het nhow hotel in Amsterdam werden op 17 juni de winnaars van de VM Packaging Awards 2025 bekendgemaakt. In negen categorieën werden in totaal acht hoofdprijzen toegekend. De jury besloot in de categorie Food Vers geen winnaar aan te wijzen, maar kende wel twee runner-up-titels toe. Daarnaast werd de eerste Industry Favorite Award uitgereikt op basis van publieksstemmen.

De VM Packaging Awards worden tweejaarlijks georganiseerd door VerpakkingsManagement en brengen de beste verpakkingsoplossingen van het jaar onder de aandacht. De inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury bestaande uit ontwerpers, marketeers, technici en retailprofessionals.

Met circa 200 aanwezigen uit de verpakkingsindustrie vormde de 24e verdieping van het nhow hotel het decor voor de jaarlijkse prijsuitreiking. De presentatie was in handen van Renze Klamer.

Foto: copyright Verpakkingsmanagement/Pim Ras

Winnaars per categorie

Non-food: De hoofdprijs ging naar Studio Vondst voor de duurzame en doordacht ontworpen verpakking van de Mundial Raamkruk. De jury prees het plasticvrije ontwerp, het gebruik van gerecycled karton en de functionele en visueel aantrekkelijke vormgeving.

Innovatie verpakkingen & materialen: GoPAck won met de Flexivent, een technisch vernieuwende zak met microperforatie die lucht laat ontsnappen bij poederverpakkingen. De jury waardeerde de praktische toepasbaarheid, recyclebaarheid en brede inzetbaarheid.

E-commerce: De Hexpand Smart Tuck-in van Akarton werd uitgeroepen tot winnaar. De kartonnen verpakking past zich dankzij een slimme stans aan het product aan en biedt bescherming zonder plastic of opvulmateriaal.

Duurzaamheid: De consumentenverpakkingen van AXA Home Security, ontworpen door Die Jongens, werden bekroond vanwege hun eenvoud, efficiëntie en duurzame materiaalgebruik.

Winnaar Food Houdbaar: La Bio Idea

Food Houdbaar: De vernieuwende en kleurrijke verpakkingslijn van La Bio Idea, ontwikkeld door Positivity Branding, werd geprezen om de combinatie van Siciliaanse invloeden, moderne esthetiek en brede markttoepassing.

Alcoholische Dranken: Design Bridge & Partners won met The Spirit of Heineken, een luxe en circulaire verpakking rond een exclusieve spirit op basis van reststromen uit het brouwproces van Heineken 0.0.

Beauty & Personal Care: Joost Identities kreeg de hoofdprijs voor de parfumverpakking van Annindriya, een verfijnd ontwerp waarin zintuiglijke ervaring, merkidentiteit en luxe samenkomen.

Private Label: Kruidvat Natures, vormgegeven door Guts&Glorious, werd onderscheiden voor de eigentijdse en consistente verpakkingslijn die duurzaamheid en commerciële aantrekkelijkheid weet te combineren.

Studio Vondst won een award voor de duurzame en doordacht ontworpen verpakking van de Mundial Raamkruk.

Food Vers: geen winnaar, wel erkenning

In de categorie Food Vers werd geen hoofdprijs uitgereikt. De jury kende wel twee eervolle runner-up-titels toe:

  • Yellow Dress Retail voor Melkan Plantaardig, vanwege degelijke merkconsistentie en heldere communicatie.
  • Liesbeth Ronden Packaging Design voor ChillBits, een vernieuwend concept met opvallende visuele stijl, maar nog onvolledig in communicatie.

Industry Favorite Award

ReBloom Care tandpasta won de eerste Industry Favorite Award. Deze inzending ontving 25% van de meer dan duizend publieksstemmen. Andere populaire inzendingen waren de Jingle Balls van FLEX/Design en de Hexpand Smart Tuck-in van Akarton.

Daarnaast werden in alle categorieën nog runner-up awards toegekend. Op de deze website vind je uitgebreide informatie over alle winnaars.

ReBloom Care tandpasta won de eerste Industry Favorite Award

‘Het was een sfeervol evenement’, zegt Gerard Molenaar, hoofdredacteur van VerpakkingsManagement. ‘Bezoekers waardeerden de locatie, op de 24 verdieping van het nhow Amsterdam RAI hotel letterlijk op grote hoogte, met fraai uitzicht over de stad. De opzet van de VM Packaging Awards was dit jaar kleinschaliger, maar inhoudelijk waren er sterke inzendingen. Duurzaamheid is steeds meer een integraal onderdeel van verpakkingsontwerp, mede ingegeven door nieuwe wetgeving. Wat in de jury onder andere naar voren kwam, is dat merken over die duurzame aspecten van hun verpakking soms nog te weinig communiceren.’ Daar liggen voor merken dus nog veel kansen!

Foto boven artikel: copyright Verpakkingsmanagement/Pim Ras


Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox