Abonneren  Inloggen

Printing Wonderland maakt rentree op Visualize Expo

3 maart 2025

Printing Wonderland, powered by Probo, is terug op Visualize Expo, op 25, 26 en 27 maart in Evenementenhal Gorinchem. In Dokkum blikken we vooruit met Douwe Pieter van der Galiën, Jordy de Jong en Gert Jan Koopmans. ‘Als sector kunnen wij gezamenlijk doorgroeien door nieuwe marktkansen te benutten.’

Printing Wonderland is veruit de grootste stand op Visualize Expo. Waarom gaan jullie all-in?

De Jong: ‘De printindustrie is mondiaal een van de meest levendige industrieën en groter dan bijvoorbeeld de muziekindustrie. Bedrijven mogen er trots op zijn om in deze markt te ondernemen. Nu verandert er veel in en rondom print. Tegelijkertijd blijven we allemaal graag doen wat we al jaren doen. Daarom willen wij via Printing Wonderland bezoekers inspireren om die verandering in print juist te omarmen. Dat leidt tot een eco-systeem waarin ieder zijn waarde toevoegt en een gezonde boterham verdient.’

Van der Galiën: ‘Als onze klant, de printprofessional, succesvol is, dan is Probo dat ook. Je ziet ons niet, maar we zijn er wel. En alleen samen met de keten kunnen wij verandering realiseren. Wij willen via de attracties in Printing Wonderland onze klanten, leveranciers en andere standbezoekers op nieuwe ideeën brengen. Met 300 m² is daar alle ruimte voor. In 2024 groeide Probo met 11% naar € 87 mln omzet, de verkochte vierkante meters zelfs met 21%. Als je dan als print- en signbranche een landelijke beurs hebt, dan vind ik dat je daar als groot bedrijf ook echt aanwezig mag zijn.’

Maar deze markt, dat zijn wij met zijn allen’, vervolgt hij. ‘In Printing Wonderland draait het daarom niet om ons, maar staat de printprofessional centraal. Natuurlijk zijn we er wel. Twee jaar geleden bezocht 80% van de 6.000 bezoekers onze stand. Een resultaat waar ik samen met mijn team trots op ben. Dit jaar hopen we dat te overtreffen! Wij hebben veel zin in deze beurs.’

Douwe Pieter van der Galiën illustreert zijn verhaal over Printing Wonderland met enkele visuals van het standconcept.

Wat is er in jullie stand zoal te beleven?

Koopmans: ‘Door de grote printattractie waan je jezelf in Disneyland Parijs. De bezoeker loopt door indrukwekkende, interactieve ruimtes. Deze houden verband met vier uitgelichte thema’s: de positieve impact van print op milieu en maatschappij, wegvallende barrières om te ontwerpen, de creator economy en connectiviteit, en de evolutie van print.’

‘Uiteindelijk kom je terecht in de PrintMarkt: een rooftopbar als ontmoetingsplek voor de markt’, legt Koopmans uit. ‘Iedereen is welkom. Deze ruimte is ook inspirerend voor een teamuitje,om samen kansen in print te ontdekken. Hier spreekt iedereen elkaar en proosten we op de toekomst van print. Die relatie – vanuit diverse invalshoeken weten waar het in deze sector van visuele communicatie in print om gaat – dat is samen bouwen aan een toekomstbestendige markt.’

De Jong: ‘Via een beleving, de experience van Printing Wonderland, hopen we de bezoekers te inspireren. Dat begint al bij de incheckbalie onderaan de roltrap. Beide elementen zijn ook voor het eerst betrokken bij het stand-concept. Eenmaal boven stap je via een levensechte printer de eerste ruimte binnen: de Greenhouse. We laten nieuwe materialen en oplossingen zien die verduurzaming van de printsector bevorderen, waaronder Sign Again, Forex®re en vlaggen met Ciclo, ter voorkoming van in het milieu verwaaiende microplastics.’

Jordy de Jong met een Greenhouse-uiting, gemaakt van Sign Again. The Greenhouse belicht de positieve impact van print op milieu en maatschappij.

‘Daarna betreed je het Raiksmuseum’, vertelt hij. ‘Contentproductie, design, productontwikkeling: dankzij nieuwe AI-tools is, of wordt, dat zo gemakkelijk als een Instagram-post. Iedereen kan nu gepersonaliseerde printproducten ontwerpen en bestellen. Een enorme kans voor printbedrijven die daarop met hun specialismen inpluggen! Volgend stadium is de Printfluencershop. Daar koppelen we de macrotrends van hyperpersonalisatie en de creator economy aan concrete oplossingen voor de printsector. Vervolgens word je ondergedompeld in de evolutie van print. Daarna kom je terecht in de Mystery-room. Ik ga nog niks verklappen, maar deze ruimte is een waardige opvolger van de peepshow tijdens de eerste editie van Printing Wonderland op de Sign & Print Expo in 2022. Na deze laatste ervaring wandel je de PrintMarkt binnen: inderdaad een gezellige ontmoetingsplek voor de markt.’

Koopmans: ‘In die bar laten we ook weer Probo-innovaties zien. Bijvoorbeeld de laatste webshopontwikkelingen, waaronder het in februari gelanceerde Probo Maps, en een Sample Box met onze nieuwste printmaterialen.’

Wat houdt Probo Maps in?

Van der Galiën: ‘Dat is onze grootste techinnovatie van de laatste jaren, voortgekomen uit bijna een jaar programmeerwerk. Met Probo Maps stellen wij onze productie meer dan ooit beschikbaar voor onze klanten. Zo bieden wij nu dynamische levertijden voormaar liefst 107 verschillende materialen die je eerder in huis kunt hebben. Dat is een immense verandering. Het leidt ook tot minder afval, omdat we meer orders slimmer kunnen printen. Ook voegen we een derde aanlevertijd toe: 11.30 uur. Maar liefst 9 extra materialen zijn hierdoor binnen één dag leverbaar. Zo kunnen onze klanten nog sneller schakelen en gaat het ze veel opleveren.’

Printing Wonderland is te bezoeken op 25, 26 en 27 maart 2025 tijdens de Visualize Expo in Evenementenhal Gorinchem. Reserveer hier je ticket.

Foto boven, v.l.n.r.: Jordy de Jong, Gert Jan Koopmans en Douwe Pieter van der Galiën. Eerstgenoemden zijn bij Probo respectievelijk verantwoordelijk voor marketing & business development, en customer relationshipmanagement. Van der Galiën is commercieel directeur.

Tekst: Wim Danhof / fotografie: Mijke Bos


Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement.