
Visualize Expo: startpunt voor creatieven
Visuele communicatie omvat een enorm breed werkveld met eindeloze mogelijkheden. Vakbeurs Visualize Expo profileert zich als hét platform voor iedereen die werkzaam is in dit veld én er gebruik van maakt. Reden waarom de beurs, de voormalige Sign & Print Expo, een interessant programma in petto heeft voor zowel makers en bedenkers als eindgebruikers.
Drie dagen vol inspiratie. De laatste innovaties uit de industrie. En natuurlijk alle gelegenheid om te netwerken. Het kan allemaal op Visualize Expo 2025. Op 25, 26 en 27 maart transformeert de Evenementenhal in Gorinchem in een venue waar de bezoeker alles vindt op het gebied van Sign, Print en Promo. De doelgroep is opgesplitst in makers, bedenkers en eindgebruikers van visuele communicatie.
‘Uiteindelijk hebben we elkaar allemaal nodig om te komen tot een uiting. Visualize Expo is hét platform om het netwerk uit te breiden, van elkaar te leren en misschien wel het startpunt voor nieuwe projecten’, zegt Roos Ouwerkerk. Zij is contentcoördinator bij Easyfairs, organisator van Visualize Expo. Het bedrijf is jaarlijks nationaal verantwoordelijk voor zo’n 35 vakbeurzen. Op de beurs wordt iedereen die een link heeft met visuele communicatie bediend en verwelkomd. Van professionals in de print-, sign- en promowereld en graphic designers, reclame- en communicatiebureaus en marketeers tot eindgebruikers in onder meer retail, overheid en leisure- en eventsector, die willen weten wat er leeft en speelt in visuele communicatie.
Bredere insteek
Bij veel van die mensen is de vakbeurs mogelijk beter bekend onder de naam Sign & Print Expo. De rebranding naar Visualize Expo was een logisch vervolg op ontwikkelingen in de markt, merkt head of event Martijn Brandse op: ‘Mede door de groei van sign volgde destijds de Sign & Print Expo de Grafische Vakdagen op. Met de groei van digital signage en promotionele oplossingen in de breedste zin van het woord, en het feit dat sectoren zoals deze in elkaars verlengde liggen, ontstond het idee om de beurs te richten op iedereen in de visuele communicatie. Bovendien werd het aanbod van exposanten steeds diverser. Nu is er een grotere paraplu en een naam die de lading beter dekt. Visualize Expo moet het startpunt zijn voor creatieven.’
Inhoud beursprogramma
Die bredere insteek van de beurs doet volgens de twee niets af aan de inhoud van het beursprogramma. Integendeel. Visualize Expo heeft het nodige in de koker voor de bonte mix aan bezoekers. Zo is er door samenwerking met FESPA Nederland een Wrap Zone op de beursvloer en strijken ook de World Wrap Masters er weer neer.

Nieuw dit jaar is het Partnerplein. ‘Hier komen kennispartners, non-profitorganisaties en brancheorganisaties samen om iets te betekenen voor de makers in de industrie, en hun vraagstukken ten aanzien van bijvoorbeeld automatisering, digitalisering en personeelstekorten’, vervolgt Ouwerkerk. ‘In het Inspiratietheater gaan we meer in op technologische mogelijkheden. Dat was een duidelijke vraag vanuit de creatieve industrie. De toepassing van haptic printing is een voorbeeld.’
Ambassadeurs
Het meepikken van innovaties zoals de nieuwste machines, technieken, applicaties en materialen is dan ook de toegevoegde waarde van het beursbezoek. Al is er ook aandacht voor branche-overstijgende ontwikkelingen en expertise. Op Visualize Expo vindt de bezoeker verschillende sprekers. Tim Zuidgeest van Unravel Research bijvoorbeeld, die vanuit de psychologie zijn licht schijnt op de branche.
Inmiddels heeft Visualize Expo een groot aantal brancheorganisaties uit de verschillende markten aan zich weten te committeren. Voorbeelden zijn de al eerder genoemde FESPA, maar ook de GSOB, SI’BON en het Belgische VIGC zijn op de beurs vertegenwoordigd. De beursorganisator probeert daarnaast vakscholen te betrekken bij de beurs om zo studenten – de volgende generatie makers en bedenkers – aan het vak te laten ruiken en vol inspiratie huiswaarts te laten keren.
‘Onze ambassadeurs zijn Pixia, Probo en Papyrus’, zegt Ouwerkerk. ‘Verder verwelkomen we onder andere Canon, Durst, Maegis, Vink Kunststoffen, Zünd, swissQprint, Igepa, Hexis, Pals Print & Screen, Filmolux, Elinco Textielmachines, EFKA en Trotec Laser. En vele anderen.’
Krenten uit de pap
Het totaalaanbod spreekt volgens de organisatie niet alleen bezoekers, maar ook exposanten aan. De hele branche komt samen in Visualize Expo, zoals Brandse opmerkt. Op eigen bodem. Het past bij een trend die al langer rondwaart, signaleren ze bij Easyfairs. Brandse: ‘De grotere focus op reisbewegingen en het besef dat men niet te afhankelijk wil zijn van toeleveranciers uit het buitenland, zorgen ervoor dat beurzen met een nationaal karakter steeds relevanter worden. En dat deze bij grote bedrijven hoger op de agenda komen. Zo vind je op Visualize Expo de krenten uit de pap.’
Visualize Expo vindt plaats op 25, 26 & 27 maart 2025 in Evenementenhal Gorinchem.
Tekst: Marjolein Straatman / Fotografie: Bastiaan de Graaf
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.