Een kunstkaart als ultiem grafisch feestje
mijndrukker.nl realiseerde een bijzonder fraaie kunstkaart als nabootsing van een artistieke 3D-installatie van beeldend kunstenaar Suzan Drummen in Depot Boijmans Van Beuningen. De kaart verwierf een nominatie voor de Award Printmedia-product van het Jaar, een onderdeel van het congres PRINTinspiration & Awards, dat 14 oktober plaatsvond in Theater Singer Laren.
De werkelijke kunstinstallatie heeft een formaat van 7 x4 meter. Drummen maakt installaties in binnen- en buitenland met duizenden kleine objecten zoals spiegels, edelstenen, kristallen, optisch glas, en chromen onderdelen die met de hand zijn geplaatst. De installatie is te zien in een grote glazen vitrine, die tevens een loopbrug is, in het trappenhuis van het Depot in Rotterdam.
Drummen benaderde Ben Knelange, eigenaar van mijndrukker.nl in Edam, telefonisch met de vraag of hij mogelijkheden zag om haar kunstwerk grafisch, via een kaart, na te bootsen. Als drukwerkspecialist, met 36 jaar ervaring in het grafische vak en een groot netwerk, nam hij de uitdaging graag aan. Het resultaat is een prachtige kunstkaart op papier (15 x 21 cm), die Knelange inzond om mee te dingen voor de award ‘Printmedia-product van het Jaar’.
Hij meldde in de toelichting dat ‘alle denkbare en meer dan bijzondere grafische technieken zijn verenigd en toegepast op deze bijzondere kunstkaart om op die manier de werkelijke installatie zo goed als mogelijk weer te geven.’ De kunstkaart wordt verkocht (€12,50) in de museumwinkel en via de webshop van Depot Boijmans Van Beuningen.
Wow-effect
Een andersoortig printproduct – de doorzichtige en duurzame hulsverpakking Biosiel van Nic. Oud – werd door een onafhankelijke jury verkozen tot ‘Printmedia-product van het Jaar’. Dat neemt niet weg dat mijndrukker.nl met deze kunstkaart een ongekend hoog grafisch niveau heeft gehaald en letterlijk ‘een visitekaartje van onze mooie grafische industrie’ heeft afgegeven, zoals Knelange meldt. Als je het product in handen houdt, beleef je nog meer het wow-effect dat de kaart ook visueel al oproept. Niet voor niets meldt Knelange er trots op te zijn dat hij, samen met een aantal gespecialiseerde bedrijven in de grafische industrie, heeft mogen meedenken en meewerken aan het meest bijzondere project uit zijn loopbaan.
Verschillende productiestadia
In de onderste twee alinea’s van dit artikel zijn de verschillende productiestadia en samenwerkingspartners kort beschreven. Daaruit blijkt al hoe technisch complex en ingenieus deze kunstkaart in elkaar zit. Maar hoe wordt zoiets eerst bedacht? Knelange: ‘Ik ben de werkelijke installatie gaan bestuderen en er volgden enkele gesprekken met Suzan Drummen en haar ontwerpster / vormgever Monique Wijbrandts. Ik heb vervolgens vanuit mijn grafische ervaring alle toe te passen technieken bedacht die volgens mij nodig waren om de werkelijke installatie zo goed als mogelijk uit te beelden, en ben daarna binnen mijn netwerk op zoek gegaan naar de juiste grafische samenwerkingspartners. Die zijn bij elkaar gekomen. Vervolgens hebben we op basis van hun kennis en ervaring de door mij bedachte grafische technieken in samenspraak nog in bepaalde mate aangepast.’
Uitstekende samenwerking
‘Wat volgde was een uitstekende samenwerking en meer dan goede communicatie over en weer, met de wil om er samen het best mogelijke product van te maken’, zo vervolgt Knelange. ‘Wat vooral heel goed ging, is dat men het elkaar gunde om ieder zijn of haar ding te doen: datgene waar hij of zij het beste in is, met het beste resultaat voor ogen. Zo hebben we bijvoorbeeld Paul Hermans als stempelmaker de keuze voor het juiste papier laten bepalen zodat de preeg, maar ook het fullcolourdrukwerk met vernis en de folie, uiteindelijk het beste tot hun recht kwamen.’
Een waanzinnig resultaat
Het resultaat is een kunstkaart die een waar kunstwerk op zich is geworden, en een heel mooie weergave en herinnering voor mensen die de werkelijke installatie in het museum hebben gezien. Daarom concludeert Knelange terecht: ‘Beter kun je een 3D-installatie bestaande uit hele andere soorten materialen als spiegels, edelstenen, kristallen, optisch glas, en chromen onderdelen op papier niet weergeven. De impact van deze kunstkaart is dan ook groot. De kaart heeft veel lof gekre- gen van zowel opdrachtgeefster Suzan Drummen, de samenwerkende partners en Depot Boijmans Van Beuningen, als van het bezoekende publiek.’
Hoe de kunstkaart werd gemaakt
Bij deze fraaie kunstkaart werd een scala aan print- en afwerkingstechnologieën toegepast in volgorde van ontwerp, vormgeving, opmaak, lithografie, beeldbewerking, lagen-bestanden aanmaken voor de verschillende productiefasen:
- Diverse folie- en preeg- stempels maken
- Hotfoil zilver aanbrengen
- Full colour drukken + spotvernis
- Hotfoil roze
- Hotfoil paars
- Pregen / embossen
- Stansen
- Vouwen
- Plakken / doubleren
- Schoonstansen tot afgewerkt formaat, inclusief ophanghaakje aan de achterzijde
Wie deed wat?
De volgende mensen en partijen werkten bij de totstandkoming van de kunstkaart samen:
- Suzan Drummen: beeldend kunstenaar en opdrachtgever; maker van de originele installatie in Depot Boijmans van Beuningen
- Monique Wijbrandts: vormgever
- Ben Knelange, mijndrukker.nl / drukwerkspecialist: organisatie, traffic, grafische productiebegeleiding
- Leon Glasboer en Norbert Weijde, Grafimedia Amsterdam: lithografie, beeldbewerking, aanlevering juiste grafische bestanden voor de diverse productiestadia
- Paul Hermans: Hermans, folie- en preegstempels
- Jos Bloem en Reinier de Koning, Intrapec HighGloss: hotfoil, pregen, stansen, vouwen/plakken, schoonstansen
- Martijn Rijser, Rijser Grafimedia: fullcolourdrukwerk + spotvernis
Tekst: Wim Danhof | Fotografie en beeldbewerking kunstkaart: Norbert Weijde, Grafimedia Amsterdam / mijndrukker.nl
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.