Dit is ‘m: de PRINTmatters Innovatie-special
Volgende week valt de nieuwste PRINTmatters bij lezers op de mat. Het thema van deze december-editie is innovatie. Ondertussen loopt ook duurzaamheid als een rode draad door het 84 pagina’s dikke magazine. Wat kun je verwachten?
Dit najaar vond PRINTinspiration & Awards plaats. Je leest ruime samenvattingen van de visionaire presentaties van Joris van Zoelen en van Probo.
- Van Zoelen legde uit dat duurzaamheid en winstgevendheid prima samengaan, en dat investeren in duurzaamheid samenvalt met investeren in de toekomstbestendigheid van je onderneming. Hij gaf voorbeelden van bedrijven uit de 2024-lijst van “de 40 meest inspirerende bedrijven volgens Nederlanders”. Veel van deze bedrijven koppelen hun innovaties aan duurzaamheid en zijn daarmee succesvol in de markt.
- Leon van der Meer en Douwe Pieter van der Galiën spraken over de toekomst van visuele communicatie in print. Zij belichtten een aantal toptrends, waaronder de snelle opkomst van de “Creator Economy”. Wat is dat precies, en hoe kunnen printmediaondernemingen hier succesvol op inspelen?
Beprinte zonnepanelen
De bijzonderste vorm van innovatie in deze editie? Gevels van huizen en gebouwen met daarop beprinte zonnepanelen. In kleur, met Delfts Blauw-motieven? Een historische zwart-witfoto op je bedrijfspand, die dus ook nog zonne-energie opwekt? Heel veel is er mogelijk. Bij Kameleon Solar uit Roosendaal legden we ons oor te luister. Werkelijk fantastisch welke nieuwe mogelijkheden er hierdoor in de architectuur ontstaan.
Terugblik op Heidelberg Days
Innovatie was er volop te bewonderen tijdens de Heidelberg Days in Duitsland. Dat heeft betrekking op het drukken en printen zelf, maar ook op de koppelingen met prepress enerzijds en nabewerking anderzijds. Prinect Touch Free werd uitgebreid besproken als de software die leidt tot een naadloze, autonome productie, met eventueel controle op afstand, ook vanaf je mobiel.
Over de koers van Heidelberger Druckmaschinen hadden we tijdens dit drukbezochte pers- en klantevenement een 1-op-1-interview met Frank Schaum, de executive vice-president van Heidelberg’s printdivisie. Hij legt uit wat de focus van Heidelberger Druckmaschinen op “Hybrid Printing” inhoudt. Een relevante vraag, vanwege de context van een grafische en verpakkingsindustrie waarin offsetdruk deels wordt vervangen door digitaaldruk. ‘De klant is het begin van alles, en Heidelberg heeft voor elke behoefte een oplossing’, zo verzekerde Schaum.
Innovaties in digital printing
Ook bij de Digital Printing-fabrikanten staan de ontwikkelingen niet stil:
- Sander Sondaal en Huib Kolen vertellen hoe Ricoh innovatie vorm geeft. Dat gaat verder dan technologische innovaties bij Ricoh’s machines en software; Ricoh co-innoveert ook met klanten. Een van de genoemde voorbeelden betreft giftcards in Britse supermarkten: door op dikker karton digitaal te kunnen printen, hebben deze cadeaukaarten geen pvc meer nodig: wel zo duurzaam.
- HP gaat in op haar innovaties rondom het grootformaatprinten. De meeste aandacht gaat uit naar de nieuwe FS50 en FS60: deze twee modulaire, schaalbare Latex-printers zijn de opvolgers van de Latex 2700, HP’s vlaggenschip binnen de (watergebaseerde) Latex-serie.
- CUPSZ laat ondertussen zien wat er allemaal mogelijk is met Xeikon drogetonertechnologie. Deze producent van digitaal bedrukte kartonnen bekers groet stevig door, ook buiten de landsgrenzen. We spraken op bezoek in Tilburg met de directie, bestaande uit de broers Daan en Michiel Willemsz.
Innovatieve Tips & Tricks
Beide Tips & Tricks-bijdragen in deze editie gaan over innovatie:
- Germen Kroon van GrafiStore bedacht een praktisch stappenplan voor verandering. Weet je aan de hand daarvan beter waar je als printmediabedrijf naartoe wil? Dan kun je vervolgens bepalen welke vernieuwende technologische tools daar optimaal bij aansluiten. ‘Technologie is bij innovatie maar een deel van de puzzel’, aldus Kroon.
- De professionele liefhebbers van Probook zijn deze editie weer vernieuwend en creatief als altijd. Ditmaal wordt in tekst en beeld uitgelegd hoe je een afgelijmde blote rug maakt tot integraal onderdeel van een boekontwerp.
HelloPrint investeert in duurzaamheid
In Rotterdam spraken we met Isabelle de Wolf en Rick Molenaar van HelloPrint. Deze grote speler transformeert van printplatform naar netwerkpartner. HelloPrint’s stappen op het gebied van duurzaamheid werden in 2024 erkend met de B Corp-certificering. De Wolf: ‘We bevinden ons in een transitie naar duurzaamheid. Als commercieel bedrijf in een vervuilende printindustrie willen we onze verantwoordelijkheid nemen, samen met onze partners.’ Hoe HelloPrint dat aanpakt lees je in het interview.
Andere hoogtepunten
Verder lees je in de december-editie van PRINTmatters onder meer dit:
- Innovatie en strategische wendbaarheid zijn cruciaal, maar hierbij gaat vaak veel mis. Dharminder Biharie benoemt de tien grootste valkuilen van vastgeroeste ondernemers
- Interview met Leon van Nunen: hoe groeit Control Media verder in de moeilijke markt van commercieel drukwerk? En welke rol speelt GOC daarin als opleidingencentrum?
- Interview met Brecht Grieten en Dick Naafs, respectievelijk directeur en voorzitter van het Koninklijk Verbond Grafische Ondernemingen: wat is er in 2024 door het KVGO bereikt, en waarop focust het KVGO in 2025?
- Hoogtepunten van het PRINTmatters online jaaroverzicht: wat was het grafische aanzien van 2024?
Tot slot een bedankje
Margreeth Colenbrander schreef namens Dienstencentrum haar afscheidscolumn voor PRINTmatters. Elke editie behandelde zij geruime tijd een spraakmakende en leerzame juridische casus. Margreeth, hartelijk bedankt voor jouw inzet. Wat hebben wij en onze lezers van jouw helder verwoorde casussen en inzichten genoten!
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.