FESPA Nederland viert 10-jarig jubileum
Op 19 februari 2014 werd FESPA Nederland opgericht als organisatie van ondernemers actief binnen de visuele communicatie industrie. Het 10-jarig jubileum deze week is voor Eduard Hoogendijk, managing director bij FESPA Nederland, een mooi moment om terug te blikken, maar vooral om vooruit te kijken: ‘We hebben veel ambities voor de toekomst, dus op naar de 20 jaar!’
De oorsprong van FESPA Nederland gaat terug tot 1955. De Vereniging van Zeefdrukkers, later gefuseerd met het KVGO, onder de noemer Sectie Zeefdruk, kwam in 1996 weer los van het verbond te staan. Het ZSO (vereniging van Zeefdruk en Sign Ondernemingen) was een branchevereniging met 60 leden en was naast het behartigen van de belangen in zeefdruk ook verantwoordelijk voor de arbeidsrechtelijke afspraken voor de sector Sign binnen de Grafimedia cao.
Door veranderingen in het cao-landschap binnen de industrie en de groeiende diversiteit van productiemogelijkheden wilde het ZSO zich niet meer beperken tot één specifieke techniek. ZSO constateerde dat de vereniging slechts een beperkte groep ondernemers aansprak. Daarom werd na consultatie van de leden gekozen voor een nieuwe entiteit. Zo werd FESPA Nederland opgericht, een organisatie die er is voor alle bedrijven die actief zijn in visuele communicatie, ongeacht de techniek die wordt toegepast. Ook de scope werd verbreed, met focus op de toekomst en ontwikkelingen in de markt.
Een dialoog op gang brengen
‘In de afgelopen 10 jaar tijd is veel gebeurd,’ zegt Hoogendijk. ‘De ontstane vereniging heeft een eigen positie in de industrie, met verbindende evenementen en inspirerende activiteiten voor alweer meer dan 150 aangesloten bedrijven, de Clubleden van FESPA Nederland.’
FFESPA Nederland ziet voor zichzelf een bredere rol in de industrie door aandacht te hebben voor alle ondernemers, onafhankelijk van de technieken die ze gebruiken om visuele communicatie producten te maken. Nieuwe technieken worden niet bij voorbaat uitgesloten. ‘De meeste impactvolle ontwikkelingen komen immers vaak van buiten een bestaande industrie’, aldus de vereniging. ‘Door open te staan voor innovatie, dwingen we onszelf te blijven leren en te blijven ontwikkelen. Verandering is de enige constante.’ FESPA Nederland wil ondernemers met elkaar in contact brengen, een dialoog op gang brengen en kennisdeling stimuleren. Dat doet de vereniging o.a. door het organiseren van webinars, bijeenkomsten en evenementen.
Volop in ontwikkeling
‘We zijn volop in ontwikkeling’, zegt Hoogendijk. ‘En dat zullen we ook wel blijven, door toenemende veranderingen en ontwikkelingen die onze industrie nu al beïnvloeden of die straks impact krijgen op de manieren waarop we nu zaken doen en werken met elkaar. Die verandering is alleen maar mooi, want daardoor zijn we een creatieve en actieve industrie, die leeft en bruist en zo een toekomst biedt voor zowel zakelijke (groei-) als persoonlijke (carrière-)kansen. We hebben veel ambities voor de toekomst, dus op naar de 20 jaar!’
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief