Optimisme en uitdagingen voor promotionele productenbranche
PSI, vakbeurs voor de promotionele productenbranche, is positief over de vorige week gehouden driedaagse beurs. Er was zelfs een heus Nederlands Paviljoen. De volgende staat gepland voor 7 tot 9 januari 2025 in de Messe Düsseldorf.
‘Met een uitverkocht exposantengebied, opnieuw stijgende bezoekersaantallen en een optimistische stemming onderstreepte PSI niet alleen de marktrelevantie, maar ook de veerkracht en innovatieve kracht van de branche,’ meldt de organisatie over hun event.
Samen crises overwinnen
Met 567 exposanten (2023: 463) uit 29 landen, wat een volledige benutting van de ruimte in hallen 9 en 10 betekende, en 11.003 bezoekers uit 69 landen (2023: 10.509), startte PSI het jaar van de nieuwe promotionele producten. ‘Ik ben overweldigd door de positieve reacties van onze exposanten en bezoekers. Het laat zien dat we op de goede weg zijn met onze visie op het herpositioneren van promotionele producten,’ zegt PSI-directeur Petra Lassahn blij, en voegt eraan toe: ‘Dit is alleen mogelijk met zo’n buitengewoon netwerk van PSI-partners en vrienden.’ Dit weerspiegelt de bereidheid om samen crises te overwinnen. ‘De PSI is gearriveerd in de tijd van vandaag, waarin het niet altijd om hoger, sneller en verder gaat, maar om authenticiteit, innovatie en eenheid,’ zegt Michael Köhler, managing rirector van RX Deutschland, de organisator van de PSI.
Partnerland Nederland
Nederland had een eigen ruimte: het Nederlandse Paviljoen. Een pilotconcept dat volgens Joop van Veelen, voorzitter van de Nederlandse branchevereniging PPP (Promotional Products Professionals), succesvol werkte. Zijn conclusie: ‘Het internationale karakter was voor ons een groot voordeel. Vooral als het gaat om onderwerpen als duurzaamheid, juridische principes en regelgeving op Europees niveau moeten we altijd up-to-date zijn om concurrerend te blijven. Internationale partnerschappen en uitwisselingen hier op de beurs zijn daarvoor van groot belang.’
Stemmingsbarometer toont “vertrouwen”
Buiten Duitsland en Nederland is de Europese industrie optimistisch over het lopende boekjaar. Dit blijkt uit de resultaten van de PSI-industriebarometer, die voor PSI 2024 opnieuw werd uitgegeven. Volgens het internationale onderzoek binnen het PSI-netwerk verwachten deelnemers in 2024 in heel Europa een gemiddelde omzetontwikkeling van +4,5 procent.
Personeel, prijzen, concurrentie: deze taken wachten
Aan de andere kant onthult de sectorbarometer ook de grootste taken die moeten worden opgelost. 70 procent van de ondervraagden noemde de prijsgevoeligheid van de klant als hun grootste uitdaging, gevolgd door buitensporige extra kosten (61 procent), concurrentie (49 procent) en moeilijkheden op het gebied van bezorgroutes en logistiek (42 procent).
‘Balpensector’
‘Het probleem van prijsgevoeligheid is altijd aanwezig in de balpensector,’ bevestigde onder meer uma-directeur Alexander Ullmann, maar relativeert het: ‘Maar klanten zijn bereid meer uit te geven aan duurzaamheid. Tegelijkertijd neemt echter de adviesintensiteit toe.’ Hiervoor is gekwalificeerd personeel nodig, dat volgens Marcus Sperber, managing partner van elasto, beslist moeilijker te verkrijgen is: ‘De uitdaging voor ons op dit moment is het vinden van goede medewerkers. Daarom zijn wij afhankelijk van het automatiseren of digitaliseren van processen. Dit zijn focusonderwerpen; we zijn al bezig met het volledig automatiseren van orders.’
Europa als productielocatie
Een onderwerp dat werd besproken in verband met duurzaamheid, kosten en personeel en de traceerbaarheid van toeleveringsketens: de toekomstige levensvatbaarheid van Europa als productielocatie. Daniel Jeschonowski, directeur Senators: ‘Voor ons is het onderwerp Duitsland als locatie met 300 medewerkers geen trend, maar een strategie en missie. Wij produceren waar onze klanten zijn: in het hart van Europa.’
Lobbyen voor de sector
Maar er zijn ook uitdagingen die specifiek de Duitse markt raken. ‘We hebben een enorm probleem met de huidige politieke situatie. De focus ligt niet op het goedkoopste product, maar op het aantrekkelijkste product, en dit is niet verkrijgbaar voor minder dan tien euro, waardoor we buiten het fiscale perspectief vallen. Hier is een correctie nodig,’ zegt Tobias Köckert, directeur van Mahlwerck Porcelain. ‘We ervaren een bureaucratisch monster in Duitsland,’ bevestigt Steven Baumgaertner, ceo van Cyber-wear. Hij wil nadrukkelijk minder beperkingen en meer ondernemerszin van politici.
“Educatieve missie” aanvaard
PSI ging ook de uitdagingen van haar leden op de beurs aan met hoogwaardige, op maat gemaakte ‘educatieformats’ over de onderwerpen kunstmatige intelligentie, cyberveiligheid, plagiaatpreventie, de nieuwe EU-productveiligheidsverordening, de EU-speelgoedverordening en de digitaal productpaspoort.
Daarnaast kondigde Petra Lassahn de oprichting aan van de “PSI Sustainability Academy”. Lassahn: ‘Het onderwerp duurzaamheid zal de toekomst van de promotionele productenindustrie blijven bepalen. Wij zullen de industrie hierin ondersteunen.’ Het plan is dat PSI exclusieve masterclasses en workshops gaat aanbieden voor leden met internationale sprekers uit heel Europa. En: ‘De volgende stap is dat de PSI Sustainability Awards volgend jaar in een nieuwe vorm terugkeren,’ zegt Petra Lassahn blij.
De volgende PSI vindt plaats van 7 tot 9 januari 2025 in Düsseldorf.