Tips & Tricks: Technische steunkleuren categoriseren
Bij PRINTmatters delen we graag kennis. Kennis waarmee je klanten nog beter kunt adviseren, de bedrijfsefficiency kunt verbeteren of om te inspireren. Dit keer deelt GrafiStore tips voor het categoriseren van technische steunkleuren.
‘Kisscut, thru-cut, stanze, cutcontour, ril, markup’ en ga zo maar door. Weer een telefoontje plegen: ‘Noem je de steunkleur troekut of truecut?’ Soms is het moeilijk uit te leggen en helaas zijn deze gesprekken niet 100% te voorkomen. Maar wie werkt met vaste relaties kan zeker mooie standaarden afspreken. Want: er is een standaard!
Enige jaren geleden is er vanuit de packaging subcomissie van de Ghent Workgroup (gwg.org) een standaard ontwikkeld voor verpakkingen en labels. Deze is ook zeer goed bruikbaar bij regulier drukwerk en large-format. De ISO publiceerde in 2018 een gewijzigde versie van het GWG-voorstel op hun site: ISO 19593-1. Deze processing steps-documentatie is voor 100 euro te downloaden, maar de initiële versie staat gratis op de website van GWG.
Waar het op neerkomt
De standaardisatie beschrijft hoe pdf-documenten opgebouwd moeten worden, zodat snijcontouren, vernis, braille, legenda’s, folies en andere content voorspelbaar geproduceerd wordt. De standaard is internationaal en helpt om de werkstromen te verbeteren. Pdf-lagen worden gebruikt om data te categoriseren en te labelen, zodat deze eenvoudig hergebruikt kunnen worden. Enfocus PitStop ondersteunt deze standaard.
Match een kleur aan een processing step
In ons voorbeeld hebben we een sticker ontvangen waarvan we weten dat er een vernis op moet en dat er een vrije vorm is die als laser-stans gehanteerd moet worden. In de weergave is het moeilijk te zien, maar het vernis is een steunkleur die op het artwork ligt. We gaan de boel isoleren op hun eigen ‘processing step’. (afbeelding 1)
Stap 1
Maak in PitStop Pro een nieuwe action. Begin met een groep waarbij je eerst de hele pdf selecteert en alle objecten uitsnijdt op hun knipmaskers. Dit zorgt ervoor dat er niet per ongeluk verborgen objecten terugkomen. (afbeelding 2)
Stap 2
Ga verder met het selecteren van veel voorkomende benamingen van verniskleuren; selecteer steunkleuren genaamd ‘vernis, varnish, spot-uv’ en alle andere die je regelmatig tegenkomt. Door ‘ignore case’ te selecteren hoef je niet iedere variant te kiezen. (afbeelding 3)
Stap 3
Voeg de action ‘Add objects to layer’ toe en noem deze laag ‘Varnish’, of een naam die je intern – vanaf nu – altijd zo zal hanteren. Zorg ervoor dat de objecten uit hun eigen laag vernis geplaatst worden, niet kopiëren dus. Selecteer hierna de zojuist toegevoegde laag genaamd ‘Varnish’, kies als laatste ‘Change layer processing steps’ en ken de laatste selectie toe aan de ISO-bepaalde ‘Group: Varnish’ en ‘Type: Varnish’. (afbeelding 4)
Stap 4
De laatste groep dupliceren we. Maar we gaan nu zoeken naar alle snijlijnen. Je zult er wellicht nog veel meer kennen. (afbeelding 5). Hier heb ik gekozen dat alle stansvormen (volledig doorgesneden) altijd in de laag genaamd ‘Cutting’ moet zitten. Aan deze laag kennen we de standaarden ‘Group: Structural’ en ‘Type: Cutting’ toe. (afbeelding 6)
Stap 5
Door nu deze action uit te voeren in PitStop Pro of Server zet deze direct alle technische steunkleuren in de juiste laag en kent hier de juiste standaardbenamingen aan toe. Iemand die de pdf controleert kan in één oogopslag zien waar iedere laag voor is. (afbeelding 7)
Wat is de winst?
De winst is dat andere applicaties dan PitStop (zoals Esko ArtPro, Enfocus Switch, callas pdf- Toolbox, Phoenix, Caldera, Onyx, Zünd en veel meer) hiermee overweg kunnen. Een simpel voorbeeld is dat je alle ‘structural’ processing steps kunt uitsluiten op je RIP, zodat deze nooit per ongeluk geprint worden.
Persoonlijk ben ik ook een groot voorstander om de steunkleuren dezelfde benamingen te geven als de processing steps (indien mogelijk). Dit maakt het nog voorspelbaarder. Probeer het maar eens en voel je vrij om ons vragen te stellen. De credits gaan volledig naar de Ghent Workgroup.
Wekelijks het laatste nieuws uit de grafische wereld in je inbox?