Abonneren  Inloggen

Drukbezocht congres VIGC

20 oktober 2023

Grafisch adviesbureau VIGC organiseerde op 19 oktober het jaarlijkse Het Congres. Deze keer met de focus op transformatie in de grafische sector. Het event in het Belgische Mechelen was drukbezocht, geanimeerd en bood de Belgische en Nederlandse grafici met een ruim sprekersprogramma veel inzichten.

Uiteraard komen de beslissers van grafische bedrijven niet alleen om te luisteren naar de sprekers. Het event biedt waarde, ook in de vorm van netwerken: door rondom het uitgebreide sprekersprogramma bij de koffie of een hapje relaties te bestendigen en aan te knopen. Ann Wauters, de Belgische basketballer en coach boeide de bezoekers met inspirerende ervaringen over het willen winnen, uitdagingen pakken en het belang van teamgeest. En, benadrukte de basketbal-ster met het oog op de continue uitdagingen in bedrijf en privé, ‘leven is een journey, geen destination’.

Ann Wauters: ‘Leven is een journey, geen destination’

Van papier naar digitaal

De volgende mooie Engelse uitspraak kwam van Kristiaan de Beukelaer, cfo van uitgeverij Mediahuis: ‘think globally, act locally’. Hij doelde op de groei van deze Belgische uitgeverij door de stroom aan overnames van uitgeverijen, waarbij de kern onafhankelijke journalistiek en relevant lokaal nieuws de onderscheidende elementen vormen in de uitgeefwereld. De financiële man gaf ook aan dat het bedrijf, net als vele andere uitgevers, midden in een transformatie zit van de papieren wereld naar compleet digitaal. Een boodschap die voor wat de toekomst van de uitgeverijsector betreft blijkbaar algemeen is ingedaald, want geen van de grafici in de zaal ging op de achterste benen staan om de man van repliek te dienen.

Hoe pakt mijn buurman de zaken aan?

In de middag gingen tot 3 x toe groepjes grafici in een comfortabele setting op het podium met elkaar in gesprek, onder leiding van moderator Mieke Loncke. Dat ging onder meer over de noodzaak van het optimaliseren van processen, digitaliseren, automatiseren en het belang van creativiteit en productinnovatie. Het goede van deze optredens is dat het de bezoekers inzicht geeft hoe andere ondernemers van de grafische bedrijven omgaan met de actuele uitdagingen die de transformatie van de sector ons allen voorlegt. Ondernemers zijn altijd geïnteresseerd in het verhaal van de concullega.

Vakkennis als onderscheidend element

Louis De Nolf, ceo van pr-bureau Duomedia, gaf de grafische ondernemers een reeks praktische tips over het in beeld komen bij de doelgroep. Iedereen in het vak is eigenlijk expert op zijn of haar gebied. Zijn advies is om die knowhow te gebruiken in de communicatie. Denk na over wie de boodschapper is. Het is niet altijd handig om de ceo deze expert-stories te laten brengen. Laat een vakman/vrouw in je organisatie namens de onderneming daarover vertellen, via een selectie uit de vele kanalen die ter beschikking staan. Het creëren van thought leadership is op dit moment een mooie kans om je te onderscheiden en nieuwe relaties aan je te binden.

Grote schok

De sprekersmarathon eindigde met een grote schok. Eigenlijk kan je van de Nederlandse trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk geen ander effect verwachten. Die man gaat met een geïmplanteerde chip in zijn hand door het leven, waarmee -als simpel voorbeeld- onder meer de garagedeur automatisch opengaat als hij thuis komt. Hij zette alle grafici stevig aan het denken. De sterk veranderende digitaliserende wereld met alle artificial intelligence-opties lijkt een bedreiging.

Augmented reality

Ja, als je nu geen gas geeft en als een speer alle noviteiten afgraast om te kijken waar de kansen liggen, ben je over een paar jaar uit de race. Zo ongeveer formuleerde Van Hooijdonk de noodzaak tot actie. Je zou er zenuwachtig van worden. Misschien moet dat ook. Maar volgens de spreker zijn er enorme kansen voor print. Dan moet je wel de digitale wereld omarmen en verbinden  met print. Denk aan toepassingen van augmented reality en andere features. In de verpakkingsdrukwereld is dat zeker een aanrader.

Trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk zette iedereen stevig aan het denken

Met deze uitdagende presentatie zijn alle bezoekers van Het Congres 2023 weer flink wakker geschud en aangezet tot actie. Dankzij Jos Steutelings, managing director van het VIGC, en zijn team hebben bezoekers aan dit mooie event weer een hoop kennis en kennissen bijeen geraapt.


Geen nieuws missen?

Ontvang iedere week het laatste nieuws van PRINTmatters in je mailbox