Direct Mail bezig aan comeback
Sidekix ziet een flinke toename van het aantal Direct Mailings. En daar zijn goede verklaringen voor. ‘Omdat bijna niemand meer DM inzet, val je tegenwoordig sowieso extra op door het juist wel te doen. Ook zien we een zekere mate van e-mail moeheid ontstaan. De mailbox loopt elke dag vol met berichten waar je niet op zit te wachten. Gmail zet ze al automatisch in de map spam, reclame of social.’
Impact
‘Wij zien dat een boodschap op papier meer impact maakt, je kunt echt iets heel bijzonders en persoonlijks doen. Bezwaar is wel dat bij grote mailinglijsten de post portokosten een flinke greep van het budget opslokt. En dan wordt door de marketeer al snel voor e-mail gekozen. Toch kan Direct Mail ook bij grote oplages een interessante optie blijven. Hoe? Door het eerst te testen in een kleine oplage. En dan de test met de beste conversie gebruiken als business case om uit te rekenen of het de investering in portokosten waard is.’
Wanneer is Direct Mail echt effectief?
‘Bij de beslissing om Direct Mail effectief in te zetten, is de fase waarin de klant zich bevindt cruciaal. Zeker in de bewustzijn-fase, bij het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het creëren van blijvende indrukken is Direct Mail waardevol. Om bij een nieuwe doelgroep in beeld te komen, aandacht te trekken, op te vallen biedt Direct Mail vergeleken met e-mail meer mogelijkheden en kansen. Drukwerk wordt langer bewaard, er wordt meer meegelezen etc. Heb je eenmaal een goede relatie opgebouwd dan is e-mail of in-app berichtgeving vaak wel een logische en voor de klant ook prettig en handig communicatiekanaal.’
Combinatie met e-mail
‘Bij Sidekix geloven we vooral ook in de combi. Een Direct Mailing opgevolgd door een e-mail in dezelfde look en feel levert meer conversie op dan de losse e-mail of de losse Direct Mail. Wij versturen ook veel fysieke producten en daar biedt een toegevoegde, liefst gepersonaliseerde flyer, in de verzendverpakking gecombineerd met online communicatie, bijvoorbeeld via een QR code op de flyer, weer extra kansen om met je doelgroep te verbinden en hen zelfs als ambassadeurs in te zetten. Direct Mail vormt dan als het ware het hart van zo’n campagne. We zien ook het aantal aanvragen voor Direct Mailings en/of gepersonaliseerde flyers, gecombineerd met online flows en e-mailings, duidelijk toenemen.’
Meer weten?
Weten waarom grafische toeleveranciers en klanten als de Nationale Postcode Loterij, KPN, VI en Swinkels Family Brewers juist voor Sidekix kiezen? Neem dan contact met ze op.