Abonneren  Inloggen

Als de krant een cadeautje wordt

12 oktober 2023

De Britse uitgeverij National World vindt de dagelijkse papieren stadskranten opnieuw uit. Uitgever en hoofdredacteur Tim Robinson informeerde PRINTmatters over de ‘relaunch’. Beeld speelt een hoofdrol om aandacht te krijgen en vast te houden, geïnspireerd door, en deels gevuld vanuit, de eigen digitale content.

In april 2023 startte National World de herlancering van 8 papieren dagkranten. Tim Robinson, uitgever van de dagelijkse kranten bij de uitgeverij en hoofdredacteur van de noordelijke regio: ‘Allemaal gericht op een modern publiek.’ De eerste doorstart was in april met de Yorkshire Evening Post (YEP), een grootstedelijk dagblad dat de noordelijke stad Leeds bedient. De nationale titels in Edinburgh, Portsmouth, Preston, South Shields, Blackpool, Sheffield en Sunderland nemen binnenkort de nieuwe beeldtaal en vormgeving over.

Vechten om aandacht

Het nieuwe printontwerp is bedoeld om dagbladen relevanter en aantrekkelijker te maken, door bijvoorbeeld verschillende visuele elementen (hooks, zoals Robinson dat noemt). Elementen die vechten om aandacht om te voorkomen dat mensen de pagina omslaan. ‘En die ervoor zorgen dat je echt iets nuttigs uit de leeservaring haalt.’

Het team introduceerde matrix- en overzichtspresentaties, samenvattende pagina’s van wat er deze week is gebeurd en dagboekaantekeningen van wat er de komende dagen gaat gebeuren. ‘Content wordt vaak opnieuw bewerkt vanuit digitaal naar verschillende insteken, zoals vraag-antwoord, Five Things to Know About of verhalen in cijferlijsten. Deze alternatieve verhaalformats zijn permanent vastgelegd in de volgorde van de krant, naast langere artikelen om een verscheidenheid aan leessnelheden en ritmes te garanderen.’

Elke dag bevat het YEP een paginagrote grafische uitleg van een asociaal probleem of vrijetijdsbesteding die relevant is voor de doelgroep.

Paginagroot beeld

Robinson vervolgt: ‘Ons ontwerpteam van National World voegt nu een laag visuele spanning toe. Naast verhalen in tekst, voegen we infographics of eenvoudige visuele ele- menten toe, zodat lezers de inhoud eenvoudig kunnen verwerkenen er hopelijk langer mee bezig kunnen zijn. Elke dag bevat de YEP een paginagrote grafische uitleg van een sociaal probleem of vrijetijdsbesteding die relevant is voor onze doelgroep. En we publiceren elke dag een foto uit het Verenigd Koninkrijk, of de rest van de wereld, op de middelste pagina. Dit laat niet alleen een aantal geweldige afbeeldingen zien, maar de afbeeldingen zijn ook bedekt met verklarende bijschriften, waarvan sommige verwijzen naar specifieke details in de afbeelding. Deze “big picture”-functie heeft de kracht om lezers veel langer bij een bepaald verhaal te betrekken dan wanneer het zou worden uitgelegd met 800-1.000 woorden tekst.’

Videopagina’s in print

De QR-code, die tot het verleden leek te behoren, maakt sinds de pandemie een sterke comeback in het VK. ‘Deze gebruiken we in gedrukte vorm om te verwijzen naar meer inhoud op onze eigen website en gespecialiseerde sites in de National Worldgroep met nationale nieuwskoppen, roddels over beroemdheden en nationale sportanalyse. QR-codes erkennen de overlap met het online publiek. We gebruiken ze om lezers te wijzen op de best gelezen online verhalen in de regio, evenals op speciale inhoud, zoals aanbiedingen voor onroerend goed.’

En als primeur voor kranten publiceert de YEP zelfs een videopagina in print. ‘Dit bevat frames van een deel van de wonderbaarlijke video-output van de groep, met korte samenvattende bijschriften.’ Lezers kunnen de QR-code gebruiken om rechtstreeks naar de video te gaan.

Voorbij zijn de traditionele verslagen van voetbalwedstrijden. Die maken plaats voor statistieken en achtergrond-analyses: inhoud waarvan blijkt dat die enorme hoeveelheden digitaal publiek aantrekt.

Sportverslaggeving

Sportverslaggeving is opnieuw bedacht voor de gedrukte editie, in een poging om de dynamiek van het sportonderwerp in de krant te injecteren. Voorbij zijn de traditionele verslagen van voetbalwedstrijden. Die moeten plaats maken voor statistieken en achtergrondanalyses; inhoud die enorme hoeveelheden digitaal publiek aantrekt. ‘We maken gebruik van een mix van uitsnedes en grafische elementen om de beweging en de opwinding van de fans in beeld te brengen.’

Meer een nieuwsmagazine

‘De herlancering biedt de mogelijkheid om de YEP-branding bij te werken om er moderner uit te zien en de levendigheid van de stad te vertegenwoordigen. De voorpagina voelt anders aan – het is meer een nieuwsmagazine, met een ankerafbeelding, dan de traditionele lay-out van pagina één van een krant. En het team herziet voortdurend de taal – journalistieke woordspelingen in koppen vervangen door meer persoonlijke taal (veel jij, jouw en ons) en eenvoudigere, directere woorden. Het is de bedoeling om lezers het gevoel te geven dat Leeds een geweldige plek is om te wonen en te werken en dat jouw krant die dynamiek echt weerspiegelt.’

Tim Robinson en zijn team investeerden voor deze ‘relaunch’ stevig in onderzoek en her- positionering van inhoud en vormgeving. Het verlanglijstje van de lokale lezer lijkt afge- streept en vervuld. De tijd zal leren of de consument bereid is te blijven betalen voor dit papieren cadeautje.


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters