Abonneren  Inloggen

Alles verandert in retail ... en print

22 september 2023

Voorkom dat de nieuwe werkelijkheid je links en rechts inhaalt. Printprofessionals die aan retail leveren moeten tijdig op de steeds snellere veranderingen inspelen. Probo en retailspecialist Nowmads zorgen voor ‘eye openers’ met retailreizen naar flagshipstores* in onder meer Londen en New York. Ook de nieuwe rol van print komt aan bod.

‘De wereld en daarmee de consument veranderen sneller dan ooit.’ ‘Conceptstores tonen de toekomst.’ ‘Je ziet dat LED kortetermijnprint vervangt.’ Drie uitspraken tijdens het gesprek dat PRINTmatters had met Douwe Pieter van der Galiën, commercieel manager van Probo, en Vincent Coster, retail consultant bij Nowmads.
Om printprofessionals te helpen inspelen op de veranderingen die hun retailklanten doormaken (of gaan doormaken) besloten de bedrijven tot een gezamenlijk initiatief: de retailreis voor printprofessionals.

Kennis delen

Zowel Probo als Nowmads willen kennis delen. Wat Probo doet in de wereld van printprofessionals doet Nowmads in de wereld van retailers. En daar zit veel overlap in, want alles wat structureel verandert in de retail heeft impact op de printprofessionals die aan retailers leveren. Probo wil huidige en toekomstige klanten meenemen in de veranderende wereld. Want de printprofessional moet gesprekspartner blijven voor de retailer. Het gaat om kennis delen voor continuïteit van beide.

‘Natuurlijk is het leuk zo’n reis, maar we gaan tegelijk echt voor de inhoud’, aldus Coster die vanuit Nowmads reizen organiseert voor retailers en nu dus ook voor printprofessionals, de klanten van Probo. Nowmads is een van de bedrijven in het NRG-netwerk. Andere bedrijven zijn Applepie, Crossmarks, Matters Most, RST en SVT. ‘De wereld en daarmee de consument veranderen sneller dan ooit door internet, digitalisering, technologie en transparantie. Retailers hebben moeite om de veranderende buitenwereld te vertalen naar nieuwe relevante onderscheidende merk- en retailconcepten of business- modellen. Vroeger ging het om een inside-out-model: vanuit de combinatie van de juiste logistiek, goede connecties in de supplychain en de juiste locatie verdienden retailers een mooi belegde boterham. Dat is veranderd. Het is nu een outside-in-model: diegene die zich aanpast, is er morgen ook nog. Dat noemen we responsive retailing.’

Photographer: Heather Berrisford | Copyright: Heather Berrisford

Langetermijnvisie voor resellers

Van der Galiën: ‘Blijf je business verbeteren en schroom daarbij niet om een langetermijnvisie te ontwikkelen. Veel resellers zijn bezig met de korte termijn, de opdrachten van de dag. Belangrijk is om ook na te denken over wat je doet over een half, 2 of 5 jaar. Nowmads kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren door ondernemers te wijzen op trends. Dat doen ze met reizen naar steden, zoals Amsterdam, Londen en New York, waar de deelnemers onder meer de inspirerende flagshipstores van grote retailmerken bezoeken. Die winkels tonen de toekomst. Er zijn ook reizen in ontwikkeling naar China en Korea.’

Insight seeing

Coster: ‘Om ondernemers te helpen met die broodnodige verandering raden wij hen aan om eens buiten de eigen branche te kijken. Door te kijken naar succesvolle retailers, en retailers die nog onderweg zijn, die vanuit een eigen strategie met een eigen retailvisie rondom hun eigen merk een antwoord trachten te vinden in de markt. Zo’n inzicht helpt retailers, die verder alleen maar in de operatie zitten, te ontdekken vanuit welke context zo’n winkel is ontwikkeld; de interne en de externe context. Wij noemen zo’n retailreis daarom geen sight seeing, maar insight seeing.’

Communities bouwen

Gevraagd naar voorbeelden noemt Van der Galiën er 2. ‘Het gaat om lifestyle. Wat ik zag bij die flagshipstores in Londen en New York is dat ze communities bouwen, om marketing spend te verminderen en retentie te creëren. Als jij bijvoorbeeld een MediaMarkt binnenloopt, zie je een wand vol televisies. Bij Samsung in Londen was het per woon- of eetruimte ingericht met Samsung-apparatuur. Wat mij ook opviel was dat niet sales, maar hospitality op 1 stond.’ Een bezoek aan Gymshark, gespecialiseerd in fitnesskleding, was ook een eye opener. ‘Daar zag je fitnesskleding, maar je kon er ook gratis sporten, yoga en mindfulness doen. En ik zag een eenvoudige oplossing die voorkomt dat verkopers steeds ongevraagd vragen of ze kunnen helpen. In het kleedhokje zit een simpel knopje waarmee je hulp van een verkoper kunt inroepen voor advies. Dat is conceptmatig echt anders. Dit stijgt uit boven het containerbegrip ontzorgen. Dit is next step ontzorgen.’

Bij lululemon gaat het om de community met een mix van winkel en sport. Vergelijkbaar met het in dit artikel genoemde Gymshark.

Niet meer kopen in de winkel

‘Die sales kan nu overal plaatsvinden’, gaat Coster verder. ‘Waar vroeger de winkel de primaire plek was voor sales, nadat je je eerder ingelezen had, is dat nu anders. De rol van de fysieke winkelmeter wordt veel meer een 3D-brandingervaring, waarbij je eerder in de customer journey zit. Je kunt er vaak niet eens meer iets kopen. De winkelvorm, zoals die 10 jaar geleden normaal was, kun je meer zien als een fysieke webshop die eigenlijk minder werkt dan een online webshop. Je kunt bijvoorbeeld producten niet vinden of het assortiment is niet compleet. Het gaat nu om engagement en branding. De retailer zorgt dat je alles overal kunt kopen, maar speelt met zijn winkel een andere rol.’

Veranderende rol van print

Van der Galiën zag ook de nieuwe rol van print. ‘In Londen zag ik een ontwikkeling die aandacht vraagt: de langzame uitfasering van kortetermijnprint. Fysiek printwerk met weekaanbiedingen wordt vervangen door LED-schermen. Langetermijnprint neemt juist toe. Want die stores moeten meer engagement creëren. Dit is iets waar printprofessionals iets mee moeten. Ontwikkel een visie. Opvallend is dat winkels in tegenstelling tot de oude V&D’s steeds meer specialiseren en daarin door merkpositionering als nicheplayer de beste willen zijn.’

Onmisbare aandachts­trekkers bij de retailreis naar New York.

TRENDS IN RETAIL

De wereld verandert in hoger tempo dan ooit tevoren. Daar moet je als retailer én als printprofessional op inspelen. Wat zijn relevante trends? Nowmads gaf aan PRINT­ matters alvast een paar trends mee, opgetekend in New York.

  • TREND 1: Craving Positivity

Shoppers hebben behoefte aan fun en positiviteit. Retailers beantwoorden deze behoefte door het leven van shoppers te verrijken met kleur, plezier en optimisme.

  • TREND 2: Conscious Consumerism

Shoppers worden steeds be­wuster van hun consumptie­ gedrag en de alternatieve manieren van consumeren. New Yorkse retailers spelen hierop in en stellen deze alternatieven centraal. UNIQLO introduceert met ReUNIQLO het repareren en customizen van kledingstukken.

  • TREND 3: Community Building

Shoppers zoeken elkaar graag op om gemeenschappelijke waardes en interesses te de­len. Merken en retailers kunnen helpen door hen een plek te bieden en zo te verbinden. Ze worden onderdeel van de (lokale) community.

  • TREND 4: Power of the Brand

Als je weet waar je als merk voor staat, kun je dit doorver­talen, zoals naar je formule. Door concrete merkattributen (oftewel ‘merkbewijzen’) in te zetten, creëer je merkvoorkeur. Sportmerk Wilson geeft een ode aan zijn heritage en laat ‘basketbalcodes’ terugkomen in het store design, zoals belij­ning op de vloer en leer en net­ten in de presentatiemeubels.

  • TREND 5: Frictionless Shopping

Volgens FSIN vormt de ge­maksgeneratie 30% van de shoppers in 2030. Retailers spelen hierop in door shoppers gemak te bieden door ver­schillende shoppingroutes aan te bieden met een duidelijke instore communicatie om snel de juiste producten te vinden. Hobbels worden weggenomen. Dr. Smood laat bijvoorbeeld met kleurcoderingen op de menukaart zien welk effect iets heeft op het lichaam. Wil je extra energie? De Butternut Squash Soup. Werken aan je immuniteit? Een Lavender Blueberry Latte.

Nowmads, alles over retail

Nowmads is een van de bedrijven in het NRG-netwerk van koplopers uit de creatieve, technologische en online wereld die elkaar versterken via samenwerken en onderling leren. NRG staat voor New Retail Group (spreek uit als ‘energy’). Allemaal aanjagers die in interdisciplinaire teams werken rondom de groei-ambities van merken en retailers. Andere activiteiten zijn:

  • Fullservice marketing- en communicatiebureau Applepie, met klanten als Maxeda en SkillsTown Connect
  • Strategisch adviesbureau Crossmarks, voor vragen over visievorming, positionering, formule-innovatie, formule-ontwikkeling, groeiscenario’s, conceptontwikkeling, met klanten als Jumbo, La Place, Wibra en Toyota
  • Matters Most dat werkt voor missiegedreven ondernemers als Roetz-Bikes, Universiteit Utrecht, Duurzaam Opgewekt, IGNITE Award en Crowd About Now.
  • RST, het Retail Support Team dat marcomdiensten biedt voor organisaties, gericht op een snelle en efficiënte inzet van marketingcommunicatie en dat al 20 jaar doet voor klanten als Toyota, Lexus en Medipoint.
  • SVT, een creatief bureau voor branding en design dat ruim 30 jaar vorm en norm geeft aan hoe we dagelijks retail bedrijven en beleven. SVT werkt aan 3D-vormgeving voor merken als Intratuin, Gamma, Xenos, Hema, Dille & Kamille, Natuurmonumenten en Ekoplaza.
Printing Wonderland vindt plaats op 24 november. Bezoek de website voor meer informatie

Nowmads op Printing Wonderland

Het festival Printing Wonderland is exclusief voor printprofessionals. Klanten van Probo én lezers van PRINTmatters kunnen vanaf nu hun gratis tickets claimen voor dit unieke event in print. Inschrijven is noodzakelijk en kan voor 2 personen per bedrijf. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij.

Meedoen met een retailreis?

Ben je klant van Probo en geïnteresseerd in deelname aan een retailreis naar Amsterdam, Londen of New York? Kijk dan op probo.nowmads.nl voor informatie en kom in ieder geval naar Printing Wonderland waar je met beide bedrijven in gesprek kunt.

Het uitgebreide trendverslag lees je op www.crossmarks.nl/retailinspiratie-thebigapple.

* Een flagshipstore is een beleveniswinkel, meestal gewijd aan een merk of product dat extra aandacht besteedt aan dit merk door bijvoorbeeld speciale reclameacties, muziek en video’s.