5 trends in packaging
In de wereld van verpakkings- en labeldruk bruist het van de innovaties, veelal gericht op vergroening. Dat beeld werd bevestigd door een presentatie van Tom Hallam tijdens het congres ‘Shaping the Future with Packaging 2023’, in hotel Le Plaza in Brussel. Organisator was Intergraf, de mondiale grafische brancheorganisatie.
Tom Hallam is project director Packaging Consultancy bij marktonderzoeksbureau Smithers (voorheen Smithers Pira). Hij deelde zijn marktinzichten over de Europese verpakkings- en labeldrukindustrie over de periode 2022-2027, gevolgd door zijn reflectie op vijf grote verpakkingstrends.
Groei in verpakkingen
In verpakkingen en labels valt voor drukkers nog groei te realiseren, zoveel werd duidelijk: de Europese verpakkings- en labeldrukindustrie groeit jaarlijks met 1,7% in omzet, tot een omvang van 94,6 miljard euro in 2027. Volgens de ramingen komt in 2027 circa 46% van de Europese omzet in verpakkings- en labeldruk voor rekening van papier en karton (golfkarton, vouwkarton, massief karton e.d.), gevolgd door flexibele verpakkingen (23,5% in 2027).
Metalen bedrukte verpakkingen
De overige 30% omzet wordt in 2027 nog steeds ongeveer gelijk verdeeld over harde kunststof verpakkingen, metalen bakjes, en labels. Opmerkelijk is de marktgroei bij de metalen bedrukte verpakkingen. Deze niche pakt in 5 jaar tijd in Europa zomaar een miljard euro extra omzet, naar ruim 10 miljard euro in 2027, en bijna één procent groei in marktaandeel, naar 10,6%.
5 grote trends
Hallam hing de rest van zijn presentatie op aan 5 trends: duurzaamheid, groeiende e-commerce, veranderend consumentengedrag, automatisering en digitalisering, en verpakkingsinnovatie.
Lees het hele artikel in PRINTmatters 4
Nog geen abonnement?