Iconisch tijdschrift NME terug op papier
Na 5 jaar lang alleen als online magazine te zijn verschenen, komt het toonaangevende muziek- en popcultuurmerk NME terug als tweemaandelijks papieren tijdschrift. Het nieuwe magazine is vanaf 9 augustus verkrijgbaar.
NME werd voor het eerst gelanceerd in 1952. In 2018 verscheen de laatste gedrukte editie van het wekelijkse tijdschrift. Sindsdien was NME (New Musical Express) wereldwijd online actief, waardoor het een groot lezerspubliek bereikte. Volgens Meng Ru Kuok, Group Chief Executive Officer & oprichter van moederbedrijf Caldecott Music Group, neemt het gloednieuwe tijdschrift lezers mee op een ‘een meeslepende reis waarin het beste op het gebied van muziek, film, tv en gaming wordt gevierd’.
‘Print is altijd een hoeksteen van het merk NME geweest en we zijn blij om de terugkeer van een icoon aan te kondigen’, aldus Holly Bishop, Chief Operating & Commercial Officer van NME Networks . ‘Ons nieuwe tijdschrift zal het allerbeste van NME samenbrengen, opkomende artiesten en bands steunen en dienen als de definitieve stem in de popcultuur.’
In een interview met Press Gazette zegt Bishop: ‘NME heeft een ongelooflijke printgeschiedenis. Het is een van de meest erkende titels ter wereld in gedrukte vorm. We hebben de grootste iconen uit de popcultuur op onze cover laten verschijnen.’ Hoewel ze uitdagingen ziet op het gebied van gedrukte media, met betrekking tot publieksbetrokkenheid en productie (zoals stijgende kosten en het economische klimaat), is Bishop van mening dat drukwerk van nut is omdat het voor merken belangrijk is ‘echt authentiek contact te maken met hun publiek’.
Geïnspireerd door vinyl en cassettebandjes
‘We zijn ook geïnspireerd door de heropleving die we hebben gezien in vinyl en cassettebandjes, die we ook hun weg terug in onze wereld hebben zien vinden, vooral als het gaat om de muzieksuperfan. Ondanks dat we sterk het gevoel hebben te praten met een publiek van digital natives, toont het echt aan dat dit publiek niet 100% digital native is. Ze geven nog steeds om de kwaliteit van de ervaring en dat is iets dat alleen fysieke media kunnen brengen. En hoewel het voelt als een uitdagende tijd om een product in zo'n traditioneel formaat te lanceren, hanteren we zo'n niet-traditionele benadering dat ik denk dat dit is wat ons onderscheidt van de rest.’
Het juli/augustus nummer van NME magazine zal wereldwijd exclusief beschikbaar zijn via muziekwinkel Dawsons. Daarnaast zijn er gelimiteerde aantallen beschikbaar via artiesten, platenzaken en geselecteerde partners. Het nummer is vanaf woensdag 9 augustus online te bestellen bij Dawsons.
Lees het complete interview met Holly Bishop in Press Gazette
Afbeelding: NME
Geen nieuws missen?