Abonneren  Inloggen

Tips & Tricks: Papier en techniek

29 juni 2023

In PRINTmatters delen we graag kennis. Kennis waarmee je klanten nog beter kunt adviseren, de bedrijfsefficiency kunt verbeteren of om te inspireren. Dit keer: IGEPA over verschillende technieken om papier te produceren.

Papier is er in talrijke samenstellingen. Om papier te produceren heb je verschillende technieken nodig: van pulpproces tot aan gesneden planovellen. Producenten gebruiken hiervoor kleine traditionele of grote innovatieve papiermachines. Papier en techniek zijn 2 facetten die in harmonie met elkaar verenigd zijn.

Houtvrij, houthoudend, recycled

De eerste vraag is natuurlijk of het papier houtvrij, houthoudend of recycled is.

  • Houtvrij papier is vrij van lignine, wat zorgt voor een bestendige levensduur. Het is sterker dan houthoudend of recycled papier.
  • Houthoudend papier is milieuvriendelijker dan houtvrij papier. Door de mechanische ontsluiting, waarbij de celstoffen uit hout worden gewonnen, is minder hout en energie nodig dan voor een gelijke hoeveelheid houtvrij papier. Door de aanwezigheid van lignine is houthoudend papier volumineuzer maar verkleurt sneller onder invloed van licht.
  • Recycled papier wordt geproduceerd van ingezameld oud papier (houtvrij en houthoudend). Het is minder wit dan papier van nieuwe vezels maar door oud papier milieuvriendelijk te ontinkten ontstaat er hoogwit recycled papier. Een recyclede vezel is korter dan een nieuwe vezel waardoor het papier minder stevig is dan houtvrij of houthoudend papier. Een papiervezel kunnen we maar liefst 7x recyclen tot nieuw papier.

Opdikking

  • Ongestreken papier heeft doorgaans een opdikking. Dit is de lucht tussen de papiervezels, waarmee je volume kan realiseren. Opdikkend papier is dikker dan papier van hetzelfde gramgewicht zonder opdikking, maar voelt niet zwaarder aan. Heel nuttig als je een dik boek wilt realiseren met minder pagina’s. De opdikking wordt in cijfers uitgedrukt: Holmen TRND 2.0 en Eos 2.0. Een 90 g/m2 voelt dan aan als een 170 g/m2 papier zonder opdikking (90 x 2.0 = 180 micrometer).
  • Gestreken papier is in de regel minder volumineus. Door een coating (strijken van het papier) druk je als het ware de lucht uit het papier. Er zijn wel uitzonderingen. Magno Volume met opdikking 1.1 en uitschieter Gardapatt met opdikking 1.3. Nieuw is de kwaliteit RAW 1.2. Een licht gestreken papier met de touch & feel van authentiek ongestreken papier.

Structuur

Tijdens de papierproductie kun je oppervlaktestructuren aanbrengen. Na de zeefsectie, de natpartij van de machine, kunnen er waterlijnen en een viltmarkering worden aangebracht. Denk aan gevergeerd papier. Deze textuur is te zien aan beide zijden. Papier met embossing is een techniek die achteraf wordt aangebracht. Het droge papier wordt door een kleine wals gevoerd en voorzien van een éénzijdige persing. Hierin zijn vele varianties mogelijk.

Kleur

In de basis kennen we wit en getint papier. Voeg je pigmenten toe dan ontstaan er kleurrijke variaties. Van lichte pasteltinten tot intense, donkere kleuren (glad of ruw, recycled of houtvrij, met of zonder structuur en in allerlei gramgewichten, zelfs tot 3 mm zwart karton). Uniek zijn de kwaliteiten Genesis Black en Forever. Beide zijn 100% postconsumer recycled papier. Forever heeft 17 intense kleuren en Genesis Black is een lichtechte, diepzwarte variant verkrijgbaar op groot formaat 70x100 cm breedlopend.

Gaan we een stap verder van papier naar een afgewerkt product dan komen we nog vele andere technieken tegen zoals bedrukken, binden en verschillende afwerkingstechnieken als foliedruk, pregen, laserstansen etc. (zie kader Jaarverslag Zumtobel).

We are the Collection (zie ook foto bovenaan dit artikel)

We are the Collection

Geproduceerd in het jubileumjaar van AkzoNobel door NPN drukkers: 25 jaar kunst. Naar idee van AkzoNobel Art Foundation. Ontwerp: Kummer & Herrman. Een kleurrijke collectie aan kunstwerken en verhalen. Door de bindwijze (genaaid gebrocheerd met afgelijmde rug) kijk je tegen de rugzijde aan, met op de afzonderlijke katernen minuscule tekstjes. Gedrukt op mat opdikkend papier voor 380 pagina’s (Magno Volume 1.1 afgewisseld met Maxi Gloss, Satin en Holmen TRND).

Behind the Forest

Ontworpen door Mainstudio (Edwin van Gelder) i.s.m. Remy Jungerman (op initiatief van het Stedelijk Museum Amsterdam). Het boek is opgedeeld in 6 ‘hoofdstukken’, allemaal omsloten door gekleurde pagina’s. Gedrukt op Forever, 100% postconsumer gekleurd recycled niet ontinkt papier. De kleurcodes van de hoofdstukken verwijzen naar de Winti-kleuren. Elk hoofdstuk benadrukt een specifieke reeks werken: panelen, kubussen, horizontalen, enz. Deze pagina’s zijn gedrukt op Emotion Natural White 1.8.

Zumtobel Group jaarbericht

Ontwerpduo Bloemendaal & Dekkers ontwikkelde, i.s.m. Ben van Berkel/UNStudio, een visuele reflectie rond het thema architectuur en de bebouwde omgeving. Titel: Transform. Een kleurrijke, epische publicatie, voortgekomen uit een intensieve samenwerking met Booxs, die ook de technische realisatie op zich nam. Het omvat bijzondere ontwerpkeuzes, zoals kleurverlopen, laserstansen, glow in the dark-inkt. Gedrukt op Lessebo Design Smooth in de gewichten 100, 200 & 440 g/m2. Fotografie: Till Hueckels.


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters