‘Lokale media moeten verbreden in denken en doen’
Camera’s, grote lichten, meerdere decors, televisieschermen en meterslange gordijnen. De Fries Siebe Kuipers omringt zich met apparatuur en techniek. Hij voelt zich duidelijk als een vis in het water in zijn nieuwe studio en vertelt over het ‘geheim’ om lokale media toekomstbestendig te maken.
Je hebt de kunstacademie gedaan, bent directeur van Kameleondorp in Terherne geweest en maakte flink carrière bij Logica CMG. Nu ben je onder andere mede-eigenaar van Sa!Media in Gorredijk. Hoe ben je daar terechtgekomen?
Mooie projecten opzetten
‘Ik werkte in Groningen, maar woonde in Jonkersland. Dat is een klein, Fries dorpje ten zuidwesten van Gorredijk. Het voelde voor mij als leven op twee eilandjes. Ik kende hier in Friesland wel mensen – omdat mijn kinderen bij de sportclub zaten – maar echt betrokken bij de gemeenschap was ik niet. Dat wilde ik veranderen. Ik had zin om hier te werken en samen mooie projecten op te zetten. Dat doe ik sinds een tijdje onder meer als online uitgever en mede-eigenaar van het nieuwsplatform Sa!Media.’
Wat was voor jou de reden om je meer in het mkb te mengen?
‘Ik werkte bij Logica CMG, een bedrijf gericht op telecommunicatie en informatica. Ik zat bij allerlei grote bedrijven te praten voor veel geld en dat voelde ergens niet goed. Mijn kennis en knowhow wilde ik juist op lokaal niveau delen. Een kleine ondernemer en een mkb’er adviseren en verder helpen, geeft me veel meer voldoening. Als mediaman doe ik dingen die ik echt leuk vind en ook nog eens op lokaal niveau.’
Was die overstap net zo makkelijk als dat je er nu over vertelt?
‘Nee, zeker niet. Ik had verwacht dat het veel sneller zou gaan, dat er veel meer contact zou zijn. Kort gezegd passen de meeste middenstanders ‘gewoon’ op hun winkeltje. Dat was een grote eyeopener voor mij. Het gaf en geeft me nog steeds energie om ondernemers bewust te willen maken van alle kansen die er zijn. Met het lokale nieuwsplatform de Sa! bereiken we 80.000 mensen per week (met onze krant en het internet). Van de kansen, die zo’n bereik met zich meebrengt, zijn veel middenstanders zich niet bewust.’
Krant, events, televisie en webinars
‘Een advertentie wordt wel geplaatst, maar daarnaast is er ook online zoveel mogelijk. Met Sa!Media bied ik daar allerlei oplossingen voor. Naast onze krant ontwikkelen we specials, zoals tipi-Sa!waarbij we lokale events in beeld brengen via ons televisiekanaal en in gesprek gaan met bijzondere gasten. Verder bieden we webinars aan en ontwikkelen we promotiefilms, campagnes en magazines. Door deze cross mediaal in te zetten bereiken we een grotere groep mensen. Bovendien kweken we goodwill. Dat laatste is erg belangrijk voor het succes van lokale ondernemers.’
Abonnement op PRINTmatters
De uitgebreide versie over de geheimen waarmee je lokale media toekomstbestendig kan maken, staat in PRINTmatters nummer 1 2023.
Neem nu een abonnement op het blad en voorzie je zelf altijd als eerste van de complete verhalen