Ook Delhaize verstuurt veel minder papieren folders
De Belgische supermarktketen Delhaize meldt dat het de wekelijkse folderverspreiding verlaagt van 3 naar 1,6 miljoen stuks. Naast de duurzaamheids-argumenten, blijkt digitale verspreiding ook goed te scoren.
Nu nog ontvangt bijna 70% van de Belgische huishoudens de promo’s van Delhaize wekelijks via een papieren folder. Vanaf volgend voorjaar blijven evenveel gezinnen de promo’s ontvangen, maar de helft zal ze op een andere, digitale manier toegestuurd krijgen. Daarmee houdt de retailer rekening met de communicatievoorkeur van haar klanten, want na onderzoek blijkt dat een deel kiest voor een digitale communicatie in plaats van de promo’s op papier te ontvangen.
Papier blijft
Daarmee bespaart de retailer jaarlijks 1.672 ton papier en 1.170 ton CO2-uitstoot. Uit de testfase blijkt ook een positieve impact op de verkoopcijfers. De papieren folder verdwijnt echter niet. Delhaize gelooft in een mix van kanalen: digitaal voor wie dat wenst, papier voor wie nog niet helemaal mee is met de digitalisering. Ook in de winkels blijven papieren promofolders beschikbaar.
Europese trend
Delhaize is lang niet de enige retailer die de folderverspreiding optimaliseert, meldt retaildetail.nl aanvullend. Een jaar geleden stopte Carrefour met de verspreiding van ongeadresseerde reclamefolders in Parijs en Lyon. Ook in België test de foodretailer de impact van digitalisering. Hypermarktketen Cora stopt er in Frankrijk deze maand mee. In de Nederlandse provincie Utrecht verspreidt Lidl vanaf deze maand geen papieren folders meer. Het Duitse Rewe stopt er komende zomer mee.
Duur papier, belasting, nee-sticker en duurzaamheid
Waarom retailers dit doen, ligt voor de hand, aldus retaildetail.nl: de kosten voor papier zijn enorm sterk gestegen. Steden heffen bovendien belasting op ongeadresseerde reclame. Steeds meer mensen hebben een ‘nee-sticker’ op de brievenbus en verkiezen digitale communicatie. Ook duurzaamheid is een argument.