Abonneren  Inloggen
Van onze partner Sidekix

Beleving toevoegen aan print, hoe doe je dat?

3 november 2022

Als er een sector is die van Direct Marketing een feestje kan maken is het wel de grafische sector. Tenminste, als je Direct Marketing niet verwart met Direct Mailing.

Direct Marketing betekent dat een bedrijf of organisatie rechtstreeks in contact treedt met individuele klanten en prospects. Dat kan inderdaad met een papieren mailing. Maar het kan ook telefonisch, via e-mail, online communities en door middel van reacties op social media posts. Om maar een paar voorbeelden te noemen van kanalen waarmee je óók rechtstreeks met de eindconsument in contact staat.

Met in contact staan bedoelen we niet alleen zenden, maar ook dat er interactie is. De ontvanger geeft antwoord in het telefoongesprek, klikt ergens op, gaat naar een website, knipt een antwoordkaart of coupon uit en reageert op een online bericht. Dialogue Marketing wordt dit ook wel genoemd. Het mooie daarvan is dat de grafische sector hierbij dé hoofdrol kan spelen.

Mooi voorbeeld

Stel je hebt een Direct Marketingactie met als doel meer klantenbinding door hen te belonen met een leuke attentie. Je kunt dan een standaard brief sturen waarin je jouw relatie bedankt voor de trouwe en jarenlange klantrelatie (lidmaatschap, abonnement, merkentrouw) en enkele weken later een fysiek presentje als dank en waardering. Je klant zal dat zeker appreciëren! Je kan er ook een echt feestje van maken natuurlijk. Door eerst een vooraankondiging te sturen in een opvallend design, formaat en kleurstelling, daar een QR code aan toe te voegen die linkt naar een persoonlijke videoboodschap, die opgevolgd wordt door een gepersonaliseerde e-mail, met daarin een hyperlink naar een persoonlijke webpagina waar de klant zelf een attentie kan uitkiezen, vervolgens een ontvangstbevestiging met track & trace ontvangt en op de afgesproken dag de attentie, verpakt in cadeaupapier, in ontvangst neemt. Ook dat zal je klant zeker waarderen. Daar zit het verschil niet. Wel dat je op deze manier echt beleving toevoegt.

Het resultaat is dan ook niet alleen dat de klant zich gewaardeerd voelt bij jouw merk, maar de actie ook gaat delen met familie en vrienden en op social media gaat delen. Dan wordt het echt een marketing feestje. Met als bijkomend voordeel door ook andere Direct Marketingkanalen aan te haken en je het resultaat van je marketingactie relatief goed meetbaar maakt.

Infographic

Sidekix heeft een leuke Infographic gemaakt waarmee je je klanten het verschil kunt laten zien tussen een standaard DM-actie en een actie met echte beleving. Interesse? Neem dan contact op met Sidekix.