Abonneren  Inloggen

Scholma Print & Media: ‘Wij brengen papier tot leven’

3 oktober 2022

Harry Ploeg (58) komt uit een grafisch nest. Hij woonde als kind pal naast Wolters Noordhoff, zijn vader werkte daar. Niet wetende dat het zijn voorland was, liep hij er als klein jochie rond en snoof de geur van de drukkerij op. Inmiddels is Harry adjunct-directeur van Scholma Print & Media in Bedum. Een interview over duurzaamheid, innovatie en aardbevingen.

Scholma Print & Media is in 1937 opgericht in Bedum door de familie Scholma. In de hoogtijdagen – de jaren ’80 – werkten er wel honderd mensen bij de drukkerij. Inmiddels is dat door automatisering en ontwikkelingen in de markt teruggebracht naar zo’n vijftig werknemers. Dat de onderneming niet meer in familiehanden is, maakt voor de bedrijfscultuur weinig uit. Harry Ploeg (foto boven) vertelt: ‘De familiecultuur overheerst. Alle werknemers zijn bij het gehele proces betrokken. Iedereen kent elkaar, heeft wat voor elkaar over en er is heel weinig verloop binnen het bedrijf. Velen werken hier al járen. Die zijn bij Scholma begonnen en eindigen er ook hun loopbaan.’

Echt verrassend was het niet dat je in de grafische wereld terechtkwam of had je eigenlijk andere plannen?

‘Na de middelbare school had ik eigenlijk andere plannen, maar ik kreeg vanuit een tussenopleiding een rondleiding bij drukkerij Lijnco in Groningen. Ik was daarna direct verkocht en ben er lange tijd niet meer weggegaan. Ik heb de 25 jaar zelfs volgemaakt en was van die jaren grotendeels werkzaam in de sales. Ruim negen jaar geleden benaderde Scholma (Martin, voormalig eigenaar van Scholma Print & Media, red.) mij om te horen of ik interesse had in een baan in Bedum. Ik ben daar via de sales binnengekomen. Omdat er uit de familie Scholma geen opvolger kwam, is de onderneming in 2018 verkocht aan Erik van ‘t Hoff en Pieter Heerema. Ik ben inmiddels vier jaar adjunct-directeur. Ik voel me er als een vis in het water.’

De ‘boekenkast’ van uitgeverij Profiel, een dochteronderneming van Scholma Print & Media

Boven de rivieren is Scholma Print & Media een van de weinige grootformaatdrukkers. Waarin onderscheiden jullie je nog meer?

‘Wij onderscheiden ons door mee te denken met de klant. Kwaliteit staat altijd voorop. Daarnaast is voldoen aan een ISO-norm alleen niet voldoende. Wij gaan altijd een stapje verder. We geven graag advies aan onze klanten en proberen daarmee eventuele hindernissen, die een klant tegen zou kunnen komen, te voorkomen. Verder kijken wij verder dan alleen drukwerk. In de multimediale wereld liggen kansen. Daar willen we verbinding mee maken.’

Kun je dat uitleggen?

‘Eigenlijk brengen wij papier tot leven. Zo kunnen we met onze digitale drukpersen gepersonaliseerd werk afleveren. Daarmee maken we ieder werk uniek. Zo ook de streekgebonden boeken die wij uitbrengen met Uitgeverij Profiel, een dochteronderneming van Scholma Print & Media. Net als in de drukkerij begeleiden we ook daar onze klanten van A tot Z. Ook verbindingen vanuit drukwerk naar Augmented Reality of Virtual Reallty zijn mogelijkheden om verbindingen te maken naar digitale platformen, zoals mail, websites en bestelsites.’

Tegenwoordig gebruikt iedereen de kreet ‘duurzaamheid’, maar jullie pakken dit wel echt serieus aan. Vertel!

‘We doen inderdaad heel veel op de gebieden ‘people, planet en profit’. Maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben we hoog in het vaandel staan en we proberen zoveel mogelijk afval te verminderen. Verder behalen we uiteraard onze certificaten en houden nauwkeurig in de gaten dat we hier ook altijd naar handelen. Wij gebruiken groene, Nederlandse windenergie. Ook al ons vervoer, naar klanten én woon-werkverkeer van onze medewerkers, wordt gecompenseerd. Jaarlijks brengen wij onze carbon footprint in kaart. Zo zorgen wij ervoor dat wij onze producten CO2-neutraal maken.’

Innovatie is een andere belangrijke pijler van jullie.

‘Jazeker, daarmee zijn we dagelijks bezig. Dat zit in ons DNA. Op milieugebied, maar ook op product-technisch gebied. We kijken elke dag weer hoe processen beter en efficiënter kunnen worden. Uiteraard zoeken we ook naar alternatieven, denk bijvoorbeeld aan verpakkingsfolie. We zouden kunnen kiezen voor papier, maar dit moet dan wel weer mogelijk zijn in combinatie met onze machines.’

’We kijken elke dag weer hoe processen beter en efficiënter kunnen worden’

Papier is de laatste tijd schaars en dus duur. Hoe denk je dat dit zich verder ontwikkelt?

‘Als je kijkt naar de prijs van februari vorig jaar en die vergelijkt met de prijs van nu, dan is die voor alleen het papier 100 procent gestegen. In al mijn werkzame jaren heb ik een dergelijke stijging nog niet eerder meegemaakt. En ik ga al een tijdje mee… De stakingen bij de Finse papiermaker UPM hielpen natuurlijk ook niet mee. Tel daarbij op de sterk gestegen energiekosten. Fabrieken komen stil te liggen, want de kosten lopen de pan uit. Gelukkig hebben we meer dan goede contacten in de papierwereld, dus we redden ons prima. Een grote glazen bol waarmee ik in de toekomst kan kijken, heb ik echter niet. Er gebeurt veel in de wereld op dit moment. Denk aan de oorlog in Oekraïne. Als dit niet wordt opgelost, volgen er vast meer prijsstijgingen. Dat geldt overigens niet alleen voor papier. Alle benodigde grondstoffen, zoals offsetplaten, inkt en laminaten zijn duurder geworden.

Papierleveranciers hebben toch ook een zorgplicht?

‘Zeker, maar het is lastig om die te blijven nakomen. Kosten worden doorberekend. Ook wij moeten dat doen als grafische organisatie. De marges zijn al klein, dus we hebben geen andere optie. Het is al met al heel vervelend. De budgetten voor uitgaven blijven gelijk, de kosten worden hoger. Men wordt creatief; oplages worden soms aangepast om ergens nog kosten te kunnen besparen.’

Een ander probleem waar jullie in Groningen mee te maken hadden, zijn de alom bekende aardbevingen.

‘Dat klopt. Wij bevinden ons in het aardbevingsgebied. Via de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) hebben we ijzeren pennen in de grond. Zodra er een beving is, registreren deze pennen de zwaarte van de beving. Komt de kracht boven de 2,5 op de schaal van Richter uit, dan wordt onze fundering nagekeken. Nog dezelfde dag komt onze persfabrikant manroland uit Duitsland langs en die checkt of alle machines nog waterpas staan. Mocht dat niet het geval zijn en je doet er niets aan, dan is additionele slijtage mogelijk het gevolg. Dat wil je natuurlijk niet hebben. Gelukkig viel de bevingskracht tot nu bij ons vaak mee; in alle jaren zijn ze twee keer uit Duitsland langs geweest.’

Een trillingsmeter voor aardbevingen in het kantoor van Scholma Print & Media in Bedum (GR). Het bedrijf draait zes dagen per week en 24 uren per dag.
Een trillingsmeter voor aardbevingen in het kantoor van Scholma Print & Media

Nu de gasboringen zijn gestopt, ben je er dan gelijk vanaf?

De frequentie van de aardbevingen is nu afgenomen. Dat is fijn, want het is toch wel een zorg. Je kunt eventuele gevolgen ook gewoon niet negeren, want die kunnen voor het bedrijf alleen maar groter worden als je er niets aan doet. Bij ons op de drukkerij valt het dus allemaal nog mee. Kijk je in de omgeving, dan is het schrijnend hoor. Sommigen boerderijen en woningen zijn er zó slecht aan toe. Die worden door extra palen overeind gehouden. Die mensen zouden echt schadeloos gesteld moeten worden. En het zou fijn zijn als de overheid, maar ook andere bedrijven elders in het land, beseffen dat ze wat terug kunnen doen voor onze regio.’

Marketing

Marketeer Liza van Breukelen (foto boven artikel) is sinds drie jaar werkzaam bij Scholma Print & Media. Ze werd voor één dag in de week aangetrokken om het bedrijf onder meer op social media zichtbaarder te maken. Inmiddels werkt ze fulltime binnen het bedrijf. Ploeg: ‘We hadden dat voorheen niet zo in de gaten, maar het is heel goed om een marketeer in huis te hebben. Zij kijkt toch met een heel andere blik naar dingen en dit heeft ook zeker meerwaarde voor de klant.’ Liza: ‘Ook bij de uitgeverij ben ik verantwoordelijk voor alle online en offline marketing. Mijn dagelijkse werkzaamheden zijn dus heel divers. Het ene moment film ik een Instagram-reel en daarna heb ik een vergadering over productontwikkeling. Die diversiteit in mijn werk is wat mij creatief houdt. Geen dag is hetzelfde.’


Dit artikel verscheen eerder in PRINTmatters 5. Wil je PRINTMatters magazine ook ontvangen? Neem een abonnement.