Abonneren  Inloggen

Samen mooie dingen maken

8 september 2022

Je moet het maar aandurven in deze ongewisse grafimediamarkt; 2 bedrijven kopen. Marco van der Krogt, 20 jaar terug begonnen op de binderij bij De Bink in Leiden, kocht die onderneming eind 2020. Begin dit jaar kwam daar het Haagse Opmeer bij. Hoe werkt deze nu 90 man tellende creatieve ‘club’ aan de toekomst?

‘De coronatijd zette de markt extra op scherp,’ opent Marco van der Krogt. ‘Wij hebben die ook gebruikt om na te denken. Niet over ‘Hoe overleven we corona?’, maar over ‘Hoe zien we er over 5 of 10 jaar uit?’ Het gaat over de positionering van de grafische service met het oog op de toekomst. ‘Tot het moment dat ik de aandelen van Opmeer kocht, was al vanaf 1996 sprake van samenwerking tussen De Bink en Opmeer, met name waar het ging om aanbestedingen. Maar verder moest ieder zijn eigen broek ophouden.’

Duidelijke verschillen

‘Daardoor lijken de bedrijven op elkaar, maar er zijn ook duidelijke verschillen. Zo ontwikkelde De Bink de positie in foliedrukken en investeerde in nieuwe offsetpersen. Opmeer investeerde juist in de ontwikkeling van de studio en stevig in die van de binderij.’ De eigenaar schetst de synergie: ‘Als je die 2 vormen over elkaar legt, dan heb het ideale bedrijf. Na de overname maakt het niet uit wie het maakt, maar gaat het om de meest efficiënte manier. Met dat in gedachten kozen de samenwerkende partijen voor een positie onder één eigenaar.’

Repo De Bink Marco van de Krogt
Foto; Pim Ras
Marco van der Krogt, algemeen directeur en eigenaar van De Bink in Leiden en Opmeer in Den Haag

Eigen identiteit en locatie behouden

Op de vraag of er sprake is van samenvoegen is Van der Krogt duidelijk. Beide bedrijven houden hun eigen identiteit en locatie. ‘Onze namen hebben merkwaarde en zijn bekend in heel Nederland.’ Ook is het niet zo dat de efficiency gezocht moet worden in 1 productielocatie. Communicatie gebeurt digitaal. Het enige dat de eigenaar als bezuinigingsoptie ziet, is transport tussen beide vestigingen. ‘Maar voor de kosten van het verplaatsen van drukpersen kan je een vrachtwagen 10 jaar heen en weer laten rijden.’

Vakmensen koesteren

Daarbij komt een ander belangrijk aspect: de mens. ‘Onze mensen hebben hun eigen cultuur in de locaties Den Haag en Leiden en wonen er in de buurt. Het voornaamste is dat we onze vakmensen koesteren en behouden en dus niet wegjagen door qua locaties veel te veranderen.’

Niche waar behoefte aan is

Bij dit gesprek zijn ook de andere directieleden aangeschoven. Iwan In den Bosch, adjunct-directeur voor Opmeer in Den Haag en Mark Piket, adjunct-directeur van De Bink in Leiden. In den Bosch behoeft waarschijnlijk minder introductie, want velen kennen deze ervaren graficus uit eerdere functies bij grafische bedrijven en als voorzitter van het GSOB (grafimediastudiegroep.nl). Hij is bijna 2 jaar aan de slag bij Opmeer en breidde zijn verantwoordelijkheid dit jaar uit door ook de commercie en marketing voor De Bink er bij te pakken. ‘Dat de samenwerking van beide bedrijven nu doorgezet is naar een situatie onder één eigenaar biedt efficiency en slagkracht. Zo kunnen we vanuit het Zuid-Hollandse de rest van Nederland iets bijzonders bieden. Het gaat om de extra aandacht die wij aan producties geven. Dat is een niche waaraan echt behoefte is. Samen kunnen we mooie dingen maken en dingen mooi maken.’

Wereldberoemd

Het is niet zo gek dat In den Bosch ‘mooie dingen’ noemt, want beide ondernemingen staan bekend om hun specialismen. De Bink is bij designers, drukwerkinkopers en collega-drukkers wereldberoemd in heel Nederland door hun vakkennis en productiemiddelen voor veredelingen, zoals foliën en pregen. En voor Opmeer geldt dat het een enorme nabewerking creëerde, waar ook grafisch collega’s gebruik van maken. Daarbij komt dat deze onderneming ook aan de vraag naar digitale communicatiemiddelen voldoet. Voor ontwerp, marketingstrategie, websites, interactieve pdf’s, intranet en socials kan men terecht bij de 10 man van de aparte entiteit oO Design (vrij naar het lied Oh Oh Den Haag).

Oplossingen voor het onmogelijke

Van der Krogt stelt Mark Piket voor: ‘Mark werkt bijna 20 jaar bij De Bink en is, net als ik, in de binderij begonnen.’ Piket: ‘Daarna ben ik een tijd offsetdrukker geweest, heb ik boekdruk gedaan met foliën, stansen en pregen, vervolgens binnendienst, buitendienst en nu bedrijfsleider.’ Van der Krogt: ‘Officieel is dat adjunct -directeur. Als er keuzes gemaakt moeten worden over productiewijzen dan stuurt Mark dat aan.’ Piket: ‘De vele technieken waarmee wij drukwerk bijzonder maken, hebben weinig geheimen voor mij. Maar ook op dat terrein blijft veel te verkennen. We duiken graag in complexe verzoeken om oplossingen te vinden voor het schijnbaar onmogelijke. Klanten weten ons daarom te vinden voor bijzondere grafische producties.’

Mark Piket, adjunct-directeur De Bink: ‘We duiken graag in complexe verzoeken om oplossingen te vinden voor het schijnbaar onmogelijke’

Overnames

In de coronaperiode gebeurde nog meer. Zo werd De Bink eigenaar van het Katwijkse Duocore, waarmee weer extra grafisch productiewerk op de Leidse persen belandde. Ook zette De Bink extra stappen in de markt van specialistisch drukwerk. Dat gebeurde door overname van het platform Letterpress Winkel dat nu verder ontwikkeld wordt en inspeelt op de vraag naar luxere geboorte-, trouw- en visitekaartjes.

Inkjet of offset?

Een koers voor 10 jaar is vrijwel niet uit te zetten. Van der Krogt: ‘Voor veel grafische ondernemers is het de vraag waar het heengaat. Het gaat alle kanten op met bedrijven en technieken. Je moet inspelen op ontwikkelingen, maar dat ook kunnen. Ik denk dat bedrijfsgrootte daarbij helpt. In totaal werken bij onze activiteiten nu 90 mensen. Dat geeft slagkracht om te kunnen investeren in nieuwe technieken plus ruimte voor ontwikkeling en opleiding.’ Eén van de recente investeringen is een Canon varioPRINT iX3200 inkjet vellenpers die sinds eind 2021 bij Opmeer draait. In den Bosch: ‘Dat is echt een stap richting de toekomst. De komende jaren moeten uitwijzen uit of we nog meer in inkjet investeren en ook of we nog in offset investeren of juist afstappen van offset.’ Van der Krogt: ‘De markt verandert snel. 4 jaar terug was mijn antwoord JA op de vraag of je nog zou investeren in offset. Nu kijk ik daar anders tegenaan. Onze huidige persen zijn nog jong. Moet je dan over 4 jaar investeren in offset, terwijl het qua techniek niet veel verandert?

Bijzonder drukwerk

In de huidige markt is de iX beste keus volgens het drietal. In den Bosch: ‘Op basis van ervaringen en onderzoeken krijgen we de doelstellingen voor middellange termijn scherper.’ Van der Krogt: ‘Verder blijven we ons richten op het onderscheiden door het maken van bijzonder drukwerk. Dat doen we met folie, stansen en pregen, maar je ziet ook toepassingen als fluorkleuren.’ Piket: ‘Denk ook aan pms-kleuren drukken. Dat doen we veel en hebben daar de middelen voor. Voor ons maakt het niet uit of dat op een visitekaartje of op 70 x 100 formaat moet komen. Ook investeren we in oude technieken. Voor specialistisch werk investeerden we recent ook in een traditionele machine, een Kluge hoogdrukpers.’

Papier als veredeling

Van der Krogt: ‘En vergeet niet de belangrijke rol van papier en bindwijzen. Eigenlijk kan je het grafische product ook veredelen door papierkeuze. Ook daarop zetten we in door papierspecialist Trudie Brandse aan te nemen. Zij is bekend met alle soorten en mogelijkheden vanuit haar voormalige werk voor papiergroothandel Papyrus. We hebben de kennis in huis en dat in combinatie met alle technieken, kan je de meest gave dingen maken.’

Security drukwerk

‘We zetten ook stappen in security drukwerk,’ vervolgt Van der Krogt. ‘Daarbij gaat het om het aanbrengen van fysieke echtheidskenmerken door onder meer gebruik te maken van veredelingstechnieken.’ Lachend: ‘Eigenlijk zijn wij de meestervervalsers. We hebben alles in huis om het te maken. Nou ja, bijna alles. Bij security gaat het er om dat het over verschillende machines gaat. Met alleen in full colour plus folie ben je er niet in de anti-vervalsingswereld. Je kan folies in 2 fases doen, nummeren digitaal of met de degel, watermerkpapier, microteksten, noem maar op.’

Iwan In den Bosch, adjunct-directeur onderneming Opmeer Drukkerij: ‘Samen kunnen we mooie dingen maken en dingen mooi maken’

Steeds meer vervalsingen

In den Bosch bracht vanuit een eerdere functie veel ervaring met security printing en relaties mee. ‘Omdat we de verschillende persen in huis hebben, kan je variëren in volgordes. Je kan drukken en dan foliën, maar ook andersom. Iets dat op folie is gedrukt is weer moeilijker na te maken. Er zijn richtlijnen van de overheid, maar wij kunnen dat nog 2 x beter. Ik gaf ook cursussen op het gebied van echtheidskenmerken. Die kennis komt goed van pas. Doordat we één Europese unie hebben, wordt er steeds meer vervalst. Denk aan middelen bij transport, geld en identiteitskaarten.’ Van der Krogt: ‘De diploma’s in sommige bedrijfstakken moeten echt goed beveiligd en te checken zijn. En denk aan cadeaubonnen. Al het drukwerk met waarde wil je toch op een of andere manier beveiligen. Door waarde toe te voegen aan je drukwerk beveilig je de waarde van dat drukwerk.’

Geen diploma’s, maar enthousiasme

‘Tijdige overdracht en kennis opbouwen is van belang. Gelukkig heb je met een omvang van 90 man daar iets meer ruimte voor. De basis ken je in 2 weken, maar vakmanschap -denk aan foliën- kost een paar jaar. Gewoon meters maken. Opleiding? Ik kijk niet naar diploma’s, maar naar enthousiasme. Als je wil, kan je alles leren en bereiken.’ Van der Krogt is daar een mooi voorbeeld van; begonnen in de binderij en nu directeur eigenaar van prachtige bedrijven.

Dit artikel wordt je aangeboden door OBT. Het verscheen eerder in PRINTmatters 5. Het magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending!