Abonneren  Inloggen
Van onze partner Verspreiden.com

3 oplossingen voor verspreiding in een ja-sticker gemeente

23 juni 2022

Steeds meer gemeenten in Nederland kiezen ervoor om over te schakelen op het Ja-sticker systeem. Samengevat houdt dat in dat inwoners alleen ongeadresseerd drukwerk mogen ontvangen wanneer er een ja-sticker op de brievenbus zit. Het omgekeerde dus van de bekende ja/nee sticker, die in de meeste gemeenten wordt toegepast. Daar mag juist geen ongeadresseerd drukwerk worden bezorgd als er een ja/nee of nee/nee sticker op de brievenbus zit.

Met de invoering van het nieuwe systeem is het er voor de ondernemer die gebruik maakt van huis-aan-huisverspreiding niet duidelijker op geworden. Daarom drie tips om drukwerk in een gemeente met een ja-sticker het meest effectief in te zetten:

1. Verspreid gewoon alleen de adressen met een Ja-sticker

Misschien erg voor de hand liggend, maar toch is het een interessante optie. Huis-aan-huisverspreiding is namelijk niet onmogelijk geworden na de invoering van de ja-sticker. Sterker nog: je bereikt nu sowieso inwoners waarvan je zeker weet dat ze niet bij voorbaat jouw drukwerk aan de kant leggen. Daar tegenover staat wel dat verspreiding in ja-sticker gemeenten vaak een stuk duurder is. Vooral in gemeenten die al wat langer het Ja-sticker systeem gebruiken zie je dat het bereik steeds groter wordt.

2. Maak gebruik van semi-geadresseerde verspreiding

Wil je toch meer adressen bereiken dan alleen de Ja-stickers? Dat kan met een semi-geadresseerde verspreiding. Bij een semi-geadresseerde verspreiding plaats je wel het adres op het drukwerk, maar niet de contactgegevens. Er staat dan bijvoorbeeld: ‘aan de bewoners van dit adres’. Omdat geadresseerde verspreiding niet onder de ja-sticker regelgeving valt, kun je hier dus ieder adres mee bereiken. Helaas is semi-geadresseerde verspreiding een stuk duurder dan normale huis-aan-huisverspreiding. Je zult ieder drukwerkexemplaar namelijk moeten verrijken met een uniek adres en ook moet het bezorgd worden door de postbezorger in plaats van de huis-aan-huis verspreidnetwerken. Daar staat wel tegenover dat je daar een veel hogere attentiewaarde voor terugkrijgt.

3. Bereik een specifieke doelgroep op adresniveau

Nog effectiever kan het zijn om in te zetten op een geadresseerde verspreiding waarmee je echt alleen jouw doelgroep bereikt. Ook dat is mogelijk. Ben jij op zoek naar inwoners van koopwoningen, woningen met een hoge of juist lage WOZ waarde, woningen met een bepaald energielabel, grote of kleine huishoudens, vrijstaande woningen of appartementen, of een combinatie van al deze en nog veel meer factoren? Met jouw doelgroepselectie bereik je echt jouw potentiële klanten en ben je volledig in control over hoeveel adressen je wilt bereiken.

Hulp nodig?

Hulp nodig bij bovenstaande oplossingen? Verspreiden.com is thuis in de wereld van huis-aan-huisverspreiding en de regelgeving rondom de ja-sticker. Neemt gerust contact met ze op voor hulp.