Abonneren  Inloggen

Artificial intelligence voorkomt fout verpakkingsdesign

6 juni 2022

Tijdens de Vakdag Print & Sign 2022 op 24 mei in het NBC in Nieuwegein vertelde Julie Dumoulin, eigenaar van Opinry, over de ontwikkeling van haar onderneming en een systeem dat met behulp van artificial intelligence fouten voorkomt in verpakkingsdesign.

‘Een verpakkingsdesignfout bij Tropicana leidde tot een verlies van 50 miljoen dollar.’ De jonge prijswinnende ondernemer Julie Dumoulin van Opinry werkte in Brussel bij een marketing agency en zag dat retailmerken soms op gevoel een redesign van een merk toepassen met enorme negatieve financiële gevolgen. Voor haar was dat aanleiding om te onderzoeken of data in plaats van alleen gevoel kon helpen bij de keuze van verpakkingsdesign.

Julie Dumoulin tijdens de Vakdag

Data-driven analyse

In de corona-periode volgde Dumoulin de master Innovation & Entrepreneurship op Vlerick Business School. Haar business proposal was de basis voor het huidige Opinry. Via deelname aan en contacten van wearefounders.org interviewde ze 50 ondernemers, waaruit naar voren kwam dat data-driven analyse voor design een sterk punt zou zijn. Haar idee won de hoofdprijs op de 2021 online EU Graphic Arts Hackathon van het VIGC dat de hackathon samen organiseert met EY. Een coaching-traject door Sappi volgde.

60.000 datapunten

Ondertussen is de Opinry-eigenaar al vergevorderd met een systeem gebaseerd op artificial intelligence dat zulke blunders beoogt te voorkomen. De beoordeling gebeurt door technologie in de vorm van algoritmes het design te laten scannen op haalbaarheid. Voor de ontwikkeling werkt Dumoulin samen met een programmeur. De programmeur definieerde in korte tijd al 60.000 datapunten over zaken als kleur, vorm, formaat, materiaal, verplichte etiket-informatie, etc.

Funding in de pijplijn

Er zijn meer manschappen nodig. Dumoulin verwacht deze maand een extra funding van 400.000 euro te realiseren om meer vaart te geven aan het ontwikkelingstraject. En ja, ook de mens beoordeelt mee via panels. Daarvoor heeft de ondernemer in een aantal Europese landen al panels van enthousiaste deskundigen opgezet.

Al orders

De bekendheid zorgt voor belangstelling en orders. Het systeem geeft al indicaties, maar is nog niet af. Toch kan Opinry met haar panels klanten helpen om iets meer zekerheid te geven bij de keuze van verpakkingsdesign.

Ook design voor verpakkingen in internetwinkels

De range aan mogelijkheden groeit gestaag, want in deze wereld van internetwinkelen doemen er nieuwe digitale verpakkingsdesignweetjes op. De know-how paste Opinry ook al toe op webshop/productdesign, wat in 3 usercases al leidde tot 12% omzetstijging.