Abonneren  Inloggen

KVGO: ‘Marktsituatie is desastreus’

16 mei 2022

Voor de vorige week verschenen editie interviewde PRINTmatters de kopstukken van de werkgevers branchevereniging KVGO. De marktsituatie wordt omschreven als desastreus. De Koninklijke club onderneemt actie om haar eigen positie veilig te stellen.

Hoe omschrijf je de huidige marktsituatie? Ter Beek (r), directeur KVGO: ‘Als “desastreus”. Bij papier is de beschikbaarheid zo mogelijk een nog groter probleem dan de prijs. De staking bij UPM in Finland duurt nu al 88 dagen (d.d. 7 april, red.). Dat doet zich voelen in een Europese papiersector die de laatste jaren toch al grotendeels is overgeschakeld van de productie van grafisch papier naar verpakkingspapier. Daarnaast is er het grondstoffenprobleem. De hogere grondstofprijzen zijn niet alleen van invloed op de kosten voor de papierproductie en dus het papier, maar ook op de inkoopprijzen van inkt, films, platen, enzovoort.’

Drukwerk is essentieel

Naafs, voorzitter KVGO: ‘Wij zien diverse grafische segmenten serieus in de problemen komen, waaronder “etiketten”. Een KVGO-lid dat etiketten maakt meldde mij dat er over enkele maanden mogelijk al geen label meer om je reiskoffer kan, terwijl die labels essentieel zijn voor bijvoorbeeld een soepel lopende bagageafhandeling op luchthavens. Dit is maar één voorbeeld; iedereen komt er de komende drie maanden achter dat drukwerk wordt gebruikt in talloze communicatie die essentieel is voor de gehele economie.’

Dalend ledenaantal

Het Koninklijk Verbond voor Grafische Ondernemingen gaat iets doen aan de langjarige daling van het aantal bedrijven dat lid is van het KVGO. Het pakket aan dienstverlening wordt gesegmenteerd dat gedifferentieerde contributie mogelijk maakt. Ter Beek: ‘Dat doen we via het “Plan Contributiedifferentiatie”. Dit houdt in dat wij ons pakket aan dienstverlening gaan segmenteren en onze contributie gaan differentiëren.’

Concentratie

Naafs: ‘Wij zien een langjarige trend van een dalend aantal bedrijven in de grafische sector, en een dalend ledental van het KVGO. Tegelijkertijd stijgt het gemiddeld aantal medewerkers per grafisch bedrijf, want door fusies en overnames ontstaan er concentraties van bedrijven. De basis voor de ledencontributie is het aantal werkzame personen. Als dat bij bedrijven toeneemt, is dat voor het KVGO dus gunstig.’

Het hele interview is te lezen in de vorige week verschenen PRINTmatters 3. Neem een proefabonnement en kies voor ‘nazending’ om deze ook te ontvangen.

Neem een proefabonnement