Abonneren  Inloggen
Van onze partner Print.com

Print.com geeft professionele inkoper alle autonomie

25 april 2022

In een markt vol onzekerheid heeft Print.com door partnerships met Koninklijke drukkerij Em. De Jong en Kampert Nauta productiecapaciteit zeker gesteld. Hierdoor kan de internetdrukker naast Offset en HP Indigo nu ook Inkjet en Nanographic printing aanbieden. Over de koers van Print.com en Kampert Nauta spraken we met Marco Aarnink en Richard Kampert.

Hoe groot is Print.com, ruim vier jaar na de start? Is er een omzetprognose af te geven voor 2022?

Aarnink (captain Print.com): ‘We moeten voorzichtig zijn met voorspellingen in een context met een oorlog, tekorten aan papier en grondstoffen, torenhoge energieprijzen en een hoge inflatie. Maar door de participatie van Koninklijke drukkerij Em. de Jong in Print.com, en van Print.com in Kampert Nauta, hebben we samen brede schouders om onze groeiplannen te dragen. Dit jaar verwacht ik dat Print.com doorgroeit naar veertig miljoen euro omzet, dat komt nog grotendeels vanuit Nederland en België. Ook in Frankrijk en Duitsland zijn wij inmiddels actief met eigen crews, de producten komen nog vooral uit Nederland. Bijna zestig procent van de totale omzet wordt momenteel geproduceerd in eigen huis.’

Lees een uitgebreider interview in ons vakblad. Neem een proefabonnement en kies voor nazending.

Neem een proefabonnement

Klanten hebben inmiddels veel keuze qua druktechnieken

‘Naast Offset en HP Indigo kunnen we nu inderdaad ook Inkjet en Nanographic printing aanbieden. Bij Kampert Nauta in Oss investeerden we in 2021 in een velleninkjetmachine, de Canon VarioPRINT iX, en een HP Indigo 100K. Bij Koninklijke drukkerij Em. de Jong in Baarle Nassau staat een Landa S10 machine, die sinds kort ook een optie is voor klanten van Print.com. Voor Print.com speelt het insourcen van printopdrachten een sleutelrol in met name het garanderen van productiecapaciteit. Eigen productie is geen doel op zich. Print.com wil juist meer en meer specialistische productiebedrijven ontsluiten op het platform om de grafisch professional een volledig en uniek assortiment te bieden.’

Hoe draait Kampert Nauta?

Kampert (ceo Kampert Nauta): ‘Goed. Wij zitten middenin de transformatie van een conventionele drukkerij naar een geautomatiseerde internetdrukkerij. Dat kost geld en vooral ook tijd, want daaraan moeten natuurlijk vooral ook de medewerkers wennen, maar dat gaat naar verwachting. In Oss staat een uitstekend geoutilleerd, geautomatiseerd productiebedrijf. Hierin is inmiddels ook de large format printing-tak van TMB geïntegreerd, die uit Schijndel overkwam.’

Wat is de onderscheidende kracht van Print.com?

Aarnink: ‘Wij willen in alle facetten een online print management tool zijn voor professionele inkopers van print, of Frequent flyers, zoals wij ze noemen: designers, inhouse marketeers, resellers, signmakers en drukkerijen. De professionele printinkoper moet niet afhankelijk zijn van drukwerkmakelaars of printmanagementbureaus, maar zelf alle facetten van zijn printmanagement online, in onze web app, kunnen uitvoeren. De keuze voor de druktechniek is daarvan één voorbeeld. De huidige internetdrukkers zijn webwinkels met mooie e-commerce storefronts vol met drukwerkproducten. Bij Print.com gaat het minder om die producten, maar veel meer op de tools, de features en het hele gebruik eromheen.’

Licht dat eens nader toe

‘De klant bepaalt in alle facetten wat hij wil, en wij faciliteren dat: de drukkwaliteit, de druktechniek en het type machine, de inkt, de papiersoort mét bijbehorende merknaam, de productiesnelheid, de bezorgdienst of koerier, enzovoort. Alles maken wij transparant: als een klant bij ons online zijn prijs opmaakt, dan kan hij exact beoordelen of het bij de drukker om de hoek goedkoper kan. Het is appels met appels vergelijken. Wij gaan de komende periode alle aspecten van het printmanagement ontsluiten op ons platform. Dat gaat nog veel verder dan nu al het geval is.’

Print.com biedt klanten de optie tot Nanographic printing. Wat is jouw visie op “Nano”?

Aarnink: ‘Wij zien “Nano” nog als een digitale drukpers op groot formaat. Deze techniek is interessant bij grootformaat print, vooral gepersonaliseerd, zoals posters en promotionele flyers. Bij Print.com kun je in Nano drukken tot 70 x 100 centimeter; bij HP Indigo tot 50 x 70 centimeter. Een groot voordeel van Nano is variabel printen: het combineren van meerdere designs in één bestelling. Nano is dus voor de promotionele retail - die Koninklijke drukkerij Em. de Jong in grote volumes bedient - nu al heel interessant. Maar magazines, brochures of wenskaarten draaien op een nanomachine, dat is voor de professionele wederverkopers die Print.com bedient nu nog niet de meest voor de hand liggende keuze. En als internetbedrijf waar het gaat over volumes, en het combineren van orders, kunnen wij Nano ook nog niet rond rekenen op onze hardlopers.’

Een deurtje verder: rammelt inkjetdrukken aan de poort van het bastion HP Indigo?

Kampert: ‘De professionele wederverkoper van drukwerk zweert nog bij HP Indigo, maar een eindklant ziet het verschil in kwaliteit vaak al niet meer. De wereldwijd eerste plaatsing van de Canon VarioPRINT iX was bij ons in Oss. Wij zien die machine erg snel beter worden door de updates die Canon hier frequent uitvoert. Hij is al redelijk gevuld met opdrachten, en ik verwacht dat die bezetting snel volloopt, want inkjet is de toekomst. Deze goedkopere druktechniek ontwikkelt zich in alle aspecten razendsnel; zo kon je vorig jaar bij inkjet papier tot een gewicht van 250 gram bedrukken, nu is dat 350 gram. Ik zie de wereld daarom redelijk snel zijn keuze heroverwegen tussen HP Indigo - waarvan wij overigens ook twee hypermoderne machines hebben staan - en het goedkopere inkjet.’