Abonneren  Inloggen

Printing Wonderland: primeur Sign & Print Expo

14 maart 2022

Volkomen nieuw en een must voor alle print professionals: Printing Wonderland. Deze Print Experience op 400 m2 is te beleven op 22, 23 en 24 maart tijdens de beurs Sign & Print Expo in Gorinchem.

Deze enorme uitpakker van print wordt verzorgd door Probo en is een eruptie van een al jaren borrelende printvulkaan. We spraken met Douwe Pieter van der Galiën, commercieel manager bij het 340 fte tellende Probo en Femke Dijkstra, brand manager bij Probo. Het concept heeft al vorm en beleeft net zijn proefopstelling in het Probo-pand in Dokkum. Van de Galiën: ‘Het thema van deze Easyfairs-beurs is Museum of Visual Communication. Omdat we een niet te traditionele museumvorm wilden, kwamen we op Printing Wonderland.’ Deze print experience beslaat tijdens de beurs maar liefst 400 m2, gepositioneerd op de ‘Next Level’. Dat is een vide, bereikbaar via de spacy verlichte en centraal in de beurshal gelegen roltrap.

Dit artikel komt uit ons vakblad. Neem een proefabonnement voor meer verdiepende interviews

Verrassing voor de professional

Wat is het doel? Hoe ziet het eruit? Dijkstra: ‘Ik stuur je wat foto’s van onze proefopstelling, maar vertel nog niet alles. Het moet ook een verrassing blijven voor de printprofessional die de Sign & Print Expo bezoekt. De gedachte achter deze ‘experience’ is om de printprofessional nog eens extra mee te geven waar we voor staan en wie we zijn voor onze klanten. Eigenlijk is dit het printpodium van die professional. Wij tonen de waarde die zij toevoegen in de keten met een enorme variëteit aan printproducten. Wij zouden nergens zijn zonder die professionals die allemaal hun eigen stuk toevoegen aan het printwerk dat wij in opdracht van hen maken. Onze printproductie krijgt pas waarde als zij er hun creativiteit aan toevoegen.’

Bayern München boxspring

Van der Galiën: ‘Je hoort wel eens dat wij de concurrent zouden zijn van die professional. Maar zijn of haar bestaansrecht zit hem juist in de waarde die de ondernemer zelf toevoegt lokaal, regionaal, landelijk of zelfs internationaal. Al onze klanten, zo’n 10.000 in België, Duitsland en Nederland, zijn dagelijks bezig met print: ze adviseren, verkopen, maken bestanden op en monteren. Dat kunnen en willen wij niet, het is al lastig zat om al die printprofesionals te faciliteren met alle pieken in het jaar. wij willen het productiehuis zijn waar de verkopers in print hun producten laten maken, verpakken en verzenden. Daar zit onze expertise. Ik zeg altijd: ga vooral uit van je eigen kracht. En dat doen ze, want er zijn er geen 10 die exact hetzelfde doen. Ieder heeft een niche of een speciale expertise.’ Een leuk actueel voorbeeld: ‘We hebben een partij in Duitsland die wrapt boxsprings. Mensen willen bijvoorbeeld een Bayern München boxspring voor hun kleine jongen. Er zijn zo veel mogelijkheden en er is zoveel creativiteit. Dat hielp ondernemers/zzp-ers door de coronacrisis.’ Printing Wonderland heeft tot doel om het beeld bij ondernemers van wat er met print allemaal kan te verrijken en om verder kennis te maken met de mensen van Probo. Dijkstra: ‘Het is ook de bedoeling om hen tijdens Printing Wonderland te inspireren tot creaties op basis van de geshowde innovaties op productniveau. Uiteraard is er genoeg ruimte voor ontmoeting met Probo-collega’s, maar zeker ook met collega-ondernemers.’

Femke Dijkstra, brand managerbij Probo: ‘Onze printproductie krijgt pas waarde als de printprofessionals er hun creativiteit aan toevoegen.’ Douwe Pieter van der Galiën, commercieel manager bij Probo: ‘Wij zien dat ondernemers zich toenemend richten op sales en marketing in plaats van eigen productie.’

Film

Om dan gelukkig toch een tipje van de sluier op te lichten: ‘De stand bestaat uit meerdere ruimtes die je via een looproute beleeft. Waarbij we gaan ook flink uitpakken met wat je voor grootse dingen je met print kan doen. Op die manier ervaren de mensen een ware print experience. Ons hoogste doel is om mensen meer zelfvertrouwen mee te geven over waar ze staan met hun vak en bedrijf.’ De commercieel manager licht toe: ‘Wij zien dat ondernemers zich toenemend richten op sales en marketing in plaats van eigen productie. Dat is de reden dat printprofessionals hun eigen logo kunnen inladen op onze webshop en het Probo kunnen laten verdwijnen. Welk bedrijf doet dat nou? Wij, omdat het in ons model niet om ons draait, maar om de printprofessional. Hij moet het gevoel hebben dat het zijn portaal en zijn productiefaciliteit is.’ Nog een tipje: ‘We maken een film die de waarde van het vakmanschap van die ondernemer onderstreept.’

Logistiek als service

Printing Wonderland is ook het moment om nieuwe proposities uit te rollen. De eerste volgens Van der Galiën: ‘We zagen dat klanten veel tijd besteedden aan het zoeken naar de laagste prijs. Het is eigenlijk gek dat je al die moeite doet op basis van prijs. Het zou moeten gaan om tijd, time to market en beperking van je footprint. Dat was aanleiding om ons aanbod van fulfilment, logistiek en transport nog dichter naar de ondernemer te brengen om hen op juist die gebieden te ontlasten.’ Dijkstra: ‘Onze bezorgservice ONB bestaat nu tweeëneenhalf jaar met 5 depots door heel Nederland. Dat breiden we uit. Maar we rijden et 36 bussen en er is net een aantal vrachtwagens besteld die dit jaar gaan rijden. We leveren bij printprofessionals en als zij dat willen ook rechtstreeks bij hun klanten. Bij veel vervoerders zagen we problemen in levering en zorgvuldigheid. Door de logistiek in eigen hand te nemen, hebben we veel meer invloed op planning en kunnen we de aanlevertijd oprekken. Bovendien kennen onze bezorgers de waarde van de inhoud van de - vaak grote - pakketten.’

Van der Galiën: ‘Over een kleine 2 jaar willen we onze logistiek beschikbaar maken voor onze klanten. Dat zij hun eigen zendingen kunnen plannen in de routes van onze bezorgers. Nu ligt onze focus op lengtezendingen en combinatie orders om de kosten per levering te beperken.’

Coaten plaatmateriaal en IT-connectiviteit

Dan komt er nog een mooie extra service aan bod: een coatingstraat. ‘We merkten dat de printprofessionals, de resellers, toch nog vaak plaatmateriaal naar een spuiterij stuurden voor bijvoorbeeld een coating. Op dit moment wordt bij ons een 9 meter lang ‘monster’ geïnstalleerd waarmee wij dat coaten voor onder de 10 euro per m2 kunnen aanbieden. Daarmee is direct geprint ook geschikt voor buitengebruik. En je ziet weer nieuwe markten ontstaan, zoals complete wanden in badkamers, keukens en bijvoorbeeld buitenplaten van Dibond met een blanke lak bij vakantiehuisjes.’ Connectiviteit is ook een thema dat bezoekers terug gaan zien in Printing Wonderland. Van der Galiën: ‘Wij zagen afgelopen jaar dat bijna de helft van de orders niet meer binnenkwam via de webshop probo.nl, maar via de API. Aan de ene kant zijn dat gekoppelde webshops, maar we investeerden ook in koppelingen met de ERP-systemen van de professionals. Die, nog verder uit te breiden, samenwerking hebben we met Gripp, James PRO en MultiPress. Wij merken dat klanten vaak intern onvoldoende IT hebben om de automatisering een boost te geven.’

Samen printen, samen proosten

De experience eindigt in de ‘Wunderbar’ op de vide, grenzend aan de balustrade met overzicht over de gonzende beursvloer. ‘Drie jaar terug bekeken wij de mogelijkheden van de hal in Gorinchem. Ik zag toen al voor me dat we iets moois konden ontwikkelen op die vide. Inspireren op dat grote aantal vierkante meters was op de begane grondvloer niet mogelijk. Tegelijk ontstond het idee van die bar waarvan je over die beurs heen kijkt. Nu is het er echt, en compleet. Dat geeft een mooi gevoel en maakt je trots over wat er staat in die printwereld. Je mag echt trots zijn op dit vak. Daar kun je het met elkaar over hebben op een inspirerende en tegelijk gemoedelijke plaats. Wij zeggen niet voor niks; samen printen, samen proosten.’

Al ruim 2000 aanmeldingen

De aanmeldingen voor het revolutionaire Printing Wonderland stromen binnen bij Probo. Inmiddels hebben al meer dan 2000 printprofessionals een toegangsbandje aangevraagd voor deze exclusieve print-experience volgende week op de Sign en Print expo in Gorinchem. Aanmelden kan via onderstaande button

Aanmelden voor Printing Wonderland