In 1 klap 2 keer zo groot
Ga er maar aanstaan. Een drukkerij met 100 werknemers verhuizen van Raalte naar Meppel. Oscar Jager en Erwin de Lange, eigenaren van Veldhuis Media doen ‘t. Op het moment dat deze PRINTmatters op de mat valt*, zijn in het nieuwe pand de vloeren voorzien van een nieuwe epoxy coating, nieuwe ledverlichting en de eerste nieuwe drukpersen geplaatst. Eind mei moet de gigantische operatie klaar zijn. Ook daar doen we verslag van.
*Dit artikel verscheen in de editie van PRINTmatters die uitkwam op 8 februari.
PRINTmatters sprak eind december terug- en vooruitblikkend met de succesvolle ondernemers Oscar Jager en Erwin de Lange, eigenaren van Veldhuis Media. Als iets opvalt dan is het dat ze heel duidelijke keuzes maken. Niet alles willen drukken, maar kiezen voor de marktsegmenten boeken en magazines met oplages van 500 tot 7.500 exemplaren. Om vervolgens ook specifiek daarvoor de soft- en hardware voor de productie op af te stemmen. Dat werpt zijn vruchten af. Het al knap grote pand in Raalte (4500 m2) werd te klein om de door groei benodigde extra machines te plaatsen. Voor verdere groei verhuist de nu 100 man tellende drukkerij van Raalte naar een twee keer zo groot pand in Meppel.
Straatnamen als Binnenwerk en Litho
‘En zo is de cirkel weer rond,’ zegt Jager verwijzend naar de begintijd van zijn grafische carrière. ‘Ik startte in de pre-press als 17-jarige bij Krips Repro in Meppel. En ben nu opnieuw blij met Meppel, maar ook de gemeente is blij met een drukkerij, want het was ooit een grafische stad met veel landelijk bekende drukkerijen. Vandaar ook de Drukkersbuurt met straatnamen als Binnenwerk, Gravure, Litho en Omslag.’ De mogelijkheid om Veldhuis te kopen kwam na een kleine twintig jaar in loondienst bij bedrijven, zoals Drukkerij Tulp in Zwolle en Koninklijke Wöhrman in Zutphen waar De Lange en Jager toevallig ook collega’s waren. Jager groeide vanuit de prepress naar leidinggevende posities en De Lange vanuit de nabewerking naar hoofd verkoop. Jager startte, na een tip van De Lange, in 2001 als productiemanager bij Drukkerij Veldhuis in Raalte die na een paar maanden daar Erwin binnenhaalde om het bedrijfskantoor aan te sturen.
Afgebrande boerderij
De Lange: ‘Na een maand of 3 spraken wij er over dat er echt iets structureel moest veranderen om het bedrijf toekomst te bieden. Wij hadden daar concrete ideeën over.’ De route richting het ondernemerschap krijgt dan passages als in een jongensboek. Jager: ‘Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren dat wij in 2001 een compagnonsverklaring van 10 regels opstelden in een caravan op het erf van Erwin’s boerderij. Die boerderij was afgebrand en hij moest met zijn vrouw en een nest puppies zo zien te overleven.’
Spannende periode
Jager: ‘In 2002 startten wij met, zoals ik het altijd zeg “anderhalve drukpers”, een snijmachine en 13 medewerkers, ook in Raalte maar nog op een andere locatie.’ Een flinke stap, want aldus Jager: ‘allebei een nieuwe hypotheek op het huis, boot verkopen, spaargeld ophoesten en onze ”meisjes” moesten het ook goedvinden. Ons hele privé-kapitaal wendden wij aan, want alle kantoorspullen, zoals tafels en computers moesten direct afgerekend worden. Gelukkig was de leasemaatschappij bereid om het contract voor de pers en snijmachine door te zetten.’
Overnames Haskerland en Van Gorcum
De Lange: ‘Aan dat businessplan is al de jaren niets veranderd: met blij personeel produceren van boeken, brochures en magazines – producten die uit katernen zijn opgebouwd-. Deze full colour drukken en inhouse finishen met een nietje of een beetje lijm en dat zo lean and mean mogelijk. Heel veel drukwerksoorten doen we dus niet, een duidelijke keuze. Natuurlijk pakten we in het begin alles om omzet te draaien, maar altijd met de focus om verder te specialiseren.’ Er werden ook bedrijven overgenomen. Jager: ‘In 2006 kochten wij Haskerland met het Wire-o nabewerkingsapparatuur, waarmee we onze binderij rendabeler maakten. In 2014 namen we drukkerij Van Gorcum uit Assen over, waarbij de activiteiten inclusief personeel in zijn geheel geïntegreerd werden. Dat was een zuivere overname, zonder schade, inclusief personeel. Daar zijn we trots op. Dat was ook het jaar waarin we onze eerste 8-kleurenpers kochten en een jaar later de tweede.’ Ondertussen verhuisde de onderneming in 2008 naar het huidige pand in Raalte waar, na eerst een deel gehuurd te hebben, steeds meer ruimte door de drukker veroverd werd.
Op naar de 21 miljoen omzet
De keuze voor een beperkt assortiment legt de ondernemers geen windeieren. Jager: ‘Vanaf de start in 2002 boeken we elk jaar groei in omzet, behalve in 2020, het coronajaar. In 2022 verwachten we op 21 miljoen te komen. De omzet bestaat voor 20% uit boeken en 80% magazines waarvan we de helft hier ook adresseren, sealen en postklaar maken.’ De Lange: ‘Door onze constante focus op die katernproductie voor oplages tussen 500 en 7500 exemplaren kijken we bij investeringen alleen naar de voor deze drukorders optimale productiemiddelen. En alles wat geautomatiseerd kan, moet geautomatiseerd gebeuren.’ Enkele zichtbare voorbeelden van efficiency zien we tijdens de rondleiding door de grote drukkerij. De 70x100 8 kleuren Komori-drukpersen, die 24 uur per dag en 7 dagen per week draaien, hebben allemaal hetzelfde formaat en gelijke specificaties, wat eenvoud in de voorbereiding betekent. Bij de MBO vouwmachines -die bij uitstek geschikt zijn voor het segment waar Veldhuis zich op richt- worden de stapels gevouwen katerns door robots opgepakt en op pallets gestapeld, waarmee de vouwmachines 17.000 exemplaren per uur draaien.
80% omzet volledig geautomatiseerd
‘Automatisering is cruciaal,’ aldus De Lange. ‘Wij maken ook nog steeds offertes. Dat is voor ongeveer 20% van de omzet. Ook die klant wordt bij order naar een portal geleid om het bestand te uploaden. Hij krijgt on demand een bladerproefje te zien of dit hetgeen is dat hij wil. En drukt hij op de knop dat gaat de plaatbelichter draaien. Er komt geen ordermanager aan te pas. Ook dat is een keuze. De platen komen er gewoon uit. Voor klanten waar we dagelijks mee werken loopt er een flow waar ze kunnen inloggen in het systeem om bestanden te uploaden. 80% van onze omzet gaat volledig geautomatiseerd. Dat gaat om zo’n 1200 tot 1400 platen per dag, waar maar 1 man, een soort ‘vluchtleider’, voor nodig is. Deze werkwijze doet iets met je kostprijs, daarom zijn we costleader in Nederland.’ Om te voorkomen dat het beeld ontstaat dat er alleen maar A4-producties in de fabriek gemaakt worden pakt De Lange er een paar prachtige boeken bij, honderden pagina’s dik hard gebonden op A3 formaat. ‘Dit kan hier ook, ook via de portal ge-upload. En gaat gewoon tussen de brochures en magazines door.’
Toekomst in magazines?
Veldhuis Media groeit enorm met de focus op magazines. Zelfs zo hard dat ze in 2019 al zagen dat ze nog een extra 8-kleurenpers nodig hadden, wat er uiteindelijk toe leidde dat ze dit jaar naar een 2x zo groot pand verhuizen. Op de vraag of krimp in de drukwerkmarkt en de digitalisering van magazines geen bedreiging is, waardoor tijdschriften dunner worden of verdwijnen, zegt Jager: ‘Er is geen hobby of er is wel een blad voor. Dat zijn kleine communities.’ De Lange: ‘Wij drukken geen publieksbladen.’ Jager: ‘Het gaat om special interest, vakbladen, businessbladen in oplages van 500 tot 7500 exemplaren.’ De Lange: ‘Dat gaat over magazines die je niet in de kiosk ziet. Het zijn gesloten communities met magazines over kindertjes met een ziekt, een magazine voor motorrijders tot magazines voor de Konijnenfokker en Hoe trim ik de bouvier?. Die bladen zijn vaak voor mensen die een interesse of hobby hebben, daar gek van zijn en er ook geld voor uit willen geven.’ Jager: ‘Er wordt inderdaad veel drukwerk gedigitaliseerd, denk maar aan handleidingen. Het soort producten dat wij maken -pleasure- is er over 5 jaar ook nog.’ De Lange geeft aan dat dit onderwerp -het krimpen van de drukwerkmarkt- ook door de bank werd aangesneden bij de financiering van de verhuisoperatie. En besluit één van de daartegen gebruikte argumenten bloot te geven. De Lange rekent voor dat zij van een voor hun magazinesegment typerende papiersoort 7% van de markt hebben. Ofwel: er is nog genoeg te veroveren.
Inkjet?
Na diverse overweging om de groei van de onderneming op de huidige locatie op te vangen – van het bekijken van andere productiewijzen tot splitsen van druk en afwerking- kwam de mogelijkheid om in een 2x zo groot pand te betrekken dat al een drukkerijbestemming kent; het pand waar de voormalige Giethoorn Groep vele jaren papier van inkt voorzagen. Aan de muur in de directiekantoor hangt een plattegrond van die nieuwe locatie. Daarop staan onder meer 4 Komori 8-kleurenpersen (waarvan 2 nieuwe) en 1 Komori 5-kleuren op 70 x 100 formaat (ook nieuw) ingetekend. In deze tijd zie je veel drukkers stappen zetten naar inkjet. Zou deze nieuwe techniek ook voor Veldhuis Media interessant zijn? Jager: ‘Wij zijn zeer geïnteresseerd en bekijken jaarlijks intensief samen met diverse fabrikanten wat de mogelijkheden zijn. Zeker nu voorafgaand aan het investeren in nieuwe persen hebben we de zaak breed bekeken en ook inkjet tot de bodem onderzocht. Dan heb je het over investeringsbedragen, productiviteit en hoe het product er uit ziet. Uiteraard krijg je dan adviezen over wat je er nog meer mee kan. Maar uiteindelijk gaat het om de vraag wat die 1.000 boekjes gekost hebben. Dat blijft de focus van onze onderneming. Conclusie: lekker blijven drukken.’