Abonneren  Inloggen

Kritiek op digitale brievenbusregistratie

1 februari 2022

InMijnBus.nl, dat op woensdag 19 januari werd aangekondigd door MailDB, is een digitale vervanging van de brievenbusstickers. De Vereniging van Weekbladverspreiders, die samen ongeveer 4 miljoen brievenbussen bereikt met huis-aan-huiskranten en folders, uit nu kritiek op het nieuwe initiatief. Ook de NNP weigert medewerking.

Volgens de Weekbladverspreiders houdt het plan geen rekening met de gevolgen voor de huidige bezorger van het huis-aan-huisblad. De bezorger mag nu overal een huis-aan-huisblad bezorgen tenzij er een Nee/Nee sticker op de brievenbus zit. Een duidelijker systeem is er niet, in één oogopslag te zien voor elke bezorger, jong en oud.

Verspreiders niet betrokken

De verspreiders zijn verbaast over het plan en de communicatie hierover, aangezien zij hier pas op het laatste moment over geïnformeerd zijn. ‘Als verspreider van huis-aan-huisbladen en lokale folders willen we meewerken en meedenken met een gedegen en goed werkende oplossing, maar naar onze mening is dit plan niet in het belang van de lokale journalistiek en de bezorging van de huis-aan-huisbladen. De uitvoerbaarheid, het feit dat dit systeem alleen digitaal is en eventuele gevoelige informatie bevat van lezers zijn grote struikelblokken, zowel voor de uitgeverij, verspreider, bezorger als de lezer van huis-aan-huisbladen’, aldus Dick Ranzijn, Directeur van Rodi Media en voorzitter van de Vereniging van Weekblad Verspreiders.

Uitvoerbaarheid

Met dit nieuwe plan, zal de bezorger bij ieder adres de app raadplegen, om na te gaan of hij er iets mag bezorgen of niet. De ontvanger kan dit met het nieuwe systeem ook periodiek aanpassen. Daardoor zal de bezorger het iedere week opnieuw moeten raadplegen. Met het huidige stickersysteem, is het in één oogopslag duidelijk voor de bezorger. De vereniging merkt dat het vinden van bezorgers lastig is. Deze nieuwe ontwikkeling zal dat volgens hen nog lastiger maken. ‘Bij zo’n ingrijpende verandering moet je ervoor zorgen dat huis-aan-huiskranten zonder belemmering bezorgd kunnen blijven worden, en die waarborg is er niet’, aldus Roy Keller van brancheorganisatie NNP.

Privacy

Uitgevers noemen ook privacy als mogelijk probleem. Vanuit privacy-overwegingen kan het zijn dat ontvangers hun gegevens niet digitaal willen opgeven en daardoor geen huis-aan-huisdrukwerk meer ontvangen. Dit kan resulteren in veel lagere oplages. Kleine oplages leiden weer tot minder interesse van adverteerders.

MailDB

InMijnBus.nl is een voorstel dat is opgezet door MailDB, een branchevereniging die enkel de verspreider Spotta vertegenwoordigt. In het geval dat een registratiesysteem wordt ingevoerd, vinden andere uitgevers dat dit onder beheer zou moeten staan van een neutrale partij. De NNP, de brancheorganisatie voor de uitgevers van huis-aan-huisbladen, en de weekbladverspreiders zijn van mening dat een folderverspreider niet zomaar de Code VOR (de Reclame Code van de huidige brievenbussticker) aanpast zonder te overleggen met collega verspreiders en stakeholders.

Stickersysteem

De uitgevers zijn voorstander een registratiesysteem dat papierverspilling tegengaat en de deursticker is hiervoor een goed systeem. Als een huis-aan-huis krant niet wordt gelezen of de lezer leest de krant digitaal, dan is een NEE sticker zo op de deur geplakt.

In gesprek

NNP meldt in een nieuwsbericht dat de huis-aan-huiskranten een dringende oproep doen aan MailDB en Spotta, om de introductie van InMijnBus.nl per direct stop te zetten. Ze willen in gesprek over verbeterpunten die de belangen van de huis-aan-huiskranten beschermen en op draagvlak kunnen rekenen. Mocht het plan doorgezet worden, dan zullen de uitgevers van de huis-aan-huiskranten zich beraden over nadere stappen.

Bron: NNP & Vereniging van Weekbladverspreiders