Abonneren  Inloggen

Gouden zet in de consumentenmarkt

18 november 2021

Ondernemer Rutger Diemel startte in 2016 naast zijn Drukbedrijf, dat zich met name richt op B-toB-klanten, de nieuwe onderneming WIJCK. Op de site Wijck.com lokt hij klanten met de kreet ‘Posters van jouw favoriete steden’.

Ondernemer Rutger Diemel, ook oprichter van Drukbedrijf, samen met zijn rechterhand Thim Janssen voor de etalage van WIJCK. Vanuit die voor iedereen toegankelijke winkel in Amsterdam bestieren de mannen ook de website en de contacten met 500 winkels in Europese steden.

Het basisidee is het voor mensen mogelijk maken om online en dankzij print on demand stadsplattegronden van steden te bestellen. Consumenten kunnen hun favoriete stad ook customizen via de custom-made tool en zowel tekst als het design naar wens aanpassen. Dat bleek een gouden zet, want nu is het een internationaal opererend en ultra schaalbaar verdienmodel. “Dit is een product, een printservice, waarmee we de consument bereiken.”

Stadsplattegrond van opa

“Die particuliere markt is gigantisch en we wilden er iets mee doen. Toen ik van mijn opa een oude stadsplattegrond van Amsterdam kreeg, ontstond het idee om iets met mijn bouwkunde-achtergrond en printkennis te doen. Dat werd een moderne versie van die stadsplattegrond, mooi strak, passend in het interieur van tegenwoordig. Het begon op wijk-niveau. Wijken met herinneringen; waar je hebt gestudeerd of waaraan je anderszins herinneringen koestert. Dat groeide uit naar stadsplattegronden, vanwege de vraag.”

3000 posters in vaste collectie

Wat 5 jaar geleden begon met Amsterdam, Groningen, Rotterdam, Utrecht en Maastricht is uitgegroeid tot 3000 posters van steden overal ter wereld in de vaste collectie. “Daarnaast ontwikkelden we een custom-made tool, waar consumenten ook zelf mee aan de slag kunnen. Er is trouwens ook fotografie-collectie bij opgenomen. Via dit retail-model, waarbij vooraf betaald wordt, krijgen we gemiddeld 100 bestellingen per dag binnen. Dit beslaat echter slechts 50% van de business aangezien we via onze B2B sales leveren aan meer dan 500 winkels in Europa.”

Engelse voetbalcompetitie

Contacten voor verspreiding via winkels legt zijn salesteam via beurzen en andere initiatieven. Het kantoor van Wijck.com is gevestigd aan de Keizersgracht in Amsterdam. De productontwikkeling maakt kilometers door collecties uit te werken. Denk aan wijn; plattegronden van wijngebieden. Of de whisky-special met een kaart van Schotland met alle destilleerderijen. Of het net getekende samenwerkingscontract met de Eredivisie met zij-aanzichten van alle stadions van de Nederlandse competitie. “Dat gaan we nu ook doen met de Engelse competitie. De combinatie van printkennis met marketing en sales is een perfecte combinatie.”

Meer van dit soort artikelen lezen? Neem een proefabonnement op ons vakblad!