Abonneren  Inloggen

Gigantisch geprinte kunst

28 oktober 2021

De sessie van Canon op de Vakdag Print & Sign ging niet over een printer. Ook niet over wat Canon voor grafici kan betekenen. Nee, Canon vloog de sessie heel anders aan. Het bedrijf had Wim Tellier, fotograaf en kunstenaar, uitgenodigd om meer te vertellen over zijn gigantische geprinte fotografische kunst. Uiteraard geprint met behulp van Canon.

Wim Tellier vertelde over zijn projecten tijdens de Vakdag Print & Sign

Tellier’s grootvader was al fotograaf en heeft hem op jonge leeftijd al alles geleerd van de techniek erachter. Na alle theoretische uitleg en praktische uitleg stond hij te trappelen om foto’s te maken. Op de vraag wanneer ze nou eens echt gingen fotograferen, kreeg hij te horen dat hij eerst moest bedenken wat hij wilde laten zien. ‘Ik moest proberen iets te verzinnen waar ik erkenning voor krijg. Ik kwam er al snel achter dat ik creatief moest zijn in beelden’, zegt Tellier.

WE WISH

Toen zijn oudste zoon geboren werd, wilde hij een grote babyfoto van hem heel groot afgebeeld op allerlei toplocaties in Europa en Amerika weergeven. Dit project, genaamd WE WISH, bestond uit een 600m2 afbeelding. Met dit project verwierf Tellier zijn faam.

Financiering

Zo’n project kost natuurlijk niet niks. Dus ook voor de financiering daarvan moest Tellier creatief zijn. ‘Het was een klein project en ik had maar een maand tijd om € 180.000,- op te halen.’ Hij bedacht om mensen stukken van zijn project te laten kopen. Geïnteresseerden konden via internet een vierkante meter van het project uitkiezen om te kopen. Het eerste stuk kostte 1 euro en het laatste kostte 600 euro. ‘Op deze manier lukte het me om het bedrag al in 2 weken tijd op te halen.’

Deuren gingen open

‘Na dat eerste project gingen keiveel deuren open’, vertelt Tellier. Hij vond het tijd om nog grootser te denken: ‘Ik wilde iets doen, wat nog nooit iemand heeft gedaan.’ Dus wilde hij een project uitvoeren op de moeilijkste plaats die hij kon bedenken: Antarctica. ‘Daar zitten zoveel verschillende landen. Als één van die landen je een ‘No’ geeft, dan is het meteen een ‘no go’.

Een klein deel van de installatie op Antarctica

‘Ik moest bij al die landen een gunning krijgen’. Om die gunning te krijgen liet Tellier kinderen van over de hele wereld kunstwerken maken op plexiglas. Dit hielden ze vervolgens voor hun gezicht, waar hij foto’s van maakte. Dit maakte hij tot één groot kunstwerk van 3000 kilo dat hij in Antarctica wilde plaatsen. De vergunning kreeg hij, en zo werd hij de eerste fotograaf die ooit exposeerde op de Zuidpool.

Vele projecten

Hierna volgden nog meer projecten van de fotograaf. Zo plaatste hij voor project We Drift grote pleisters verspreid over de wereld, op allerlei verschillende plekken in de natuur. Dit deed hij op maar liefst 1.000 locaties. Ook heeft hij de Schelde af laten sluiten om foto’s in de rivier te plaatsen. ‘Dat was moeilijker om te regelen dan Antarctica. Het duurde twee jaar om toestemming te krijgen.’

Bekijk een video over zijn project Share

CLOSER

Zijn huidige project bestaat uit een man in een vuurpak, heel groot afgebeeld en geplaatst in het Koning Boudewijnstadion in België. De kunstenaar wil met dit project benadrukken hoe kwetsbaar mensen blijven. ‘Dat is de grootste die ik tot nu toe heb gemaakt. Ik heb die zelf geprint. Dus ook rollen, steken, wachten en weer printen. Vervolgens moest alles nog aan elkaar gelast worden’.

Om het project in goede banen te leiden, heeft Canon een Colorado UV-gel printer aan Wim uitgeleend om het kunstproject volledig te printen. De ‘man in het vuurpak’ is geprint op Canon IJM695 bannermateriaal. In totaal werden 60 rollen bannermateriaal gebruikt om het project te realiseren.

Betrokkenheid

Tellier benadrukt hoe belangrijk betrokkenheid is bij zijn werken. Zonder mensen die geïnteresseerd zijn en zonder mensen het verhaal uit te leggen, kan hij het verhaal achter zijn projecten niet vertellen. ‘Ik wil altijd gebruik maken van storytelling, er moet emotionele waarde aan zitten.’ Tijdens zijn projecten ontmoet de kunstenaar ook veel mensen. ‘Dat is de grootste waarde. Er ontstaan allerlei nieuwe contacten overal op de wereld’.