Abonneren  Inloggen

‘Print catalogus smoelt beter’

24 september 2021

Ikea stopt met de print catalogus. Logisch volgens de een. Zonde, meent een ander. Het roept in ieder geval de vraag op waar de print catalogus nog wél bestaansrecht heeft. En: waarom.

Voortaan moeten we ons er vooral via een schermpje een beeld van vormen hoe de BILLY en zijn broertjes ons interieur kunnen afmaken. Vorig jaar kondigde het Zweedse woonconcern Ikea aan te stoppen met diens 70 jaar oude print catalogus, een beslissing die samenhangt met een verschuiving naar online.

Wehkamp-woordvoerder Jennita van Herrikhuijzen: ‘Sneller wisselende collecties.’

Eenzelfde soort motivatie lag ooit ten grondslag aan het verdwijnen van een andere klassieker: de dikke Wehkampgids. De halfjaarlijkse catalogus verdween na 50 jaar trouwe dienst al in 2005 van het toneel. De reden lag voornamelijk in een gestegen verkoop via het digitale kanaal, waarmee het online warenhuis er in 1995 vroeg bij was. ‘In de jaren ’60 werd er nog twee keer per jaar een nieuwe collectie gelanceerd. Maar de collecties wisselden sneller en de verkopen verschoven steeds meer naar online. Daardoor werd de catalogus overbodig,’ laat Wehkamp-woordvoerder Jennita van Herrikhuijzen weten.

Tegenbeweging

Toch zien we tegelijkertijd een tegengestelde beweging. Op sommige plekken lijkt dit print instrument juist nieuw leven te worden ingeblazen. In Engeland bijvoorbeeld, ook al is dat mogelijk ingegeven door de coronapandemie. Hier kozen verschillende retailers vorig jaar juist weer wél voor het uitbrengen van catalogi en brochures, zo meldt Print Power. Met de lockdown hadden de Britten immers genoeg tijd om ze eens op het gemakje door te bladeren.

Of we hier een trend ontwaren die ook naar Nederland overwaait, is nog de vraag. Wel zagen we op eigen bodem een rasechte online speler zich met een fysieke catalogus in de kijker spelen. Online warenhuis bol.com stuurde in de aanloop naar de feestdagen een print catalogus naar duizenden huishoudens: het Grote Speelgoedboek van 196 pagina’s, en deed dat ook het jaar daarvoor.

Het idee achter de keuze voor print is dat de doelgroep, kinderen, het magisch vindt om een echt speelgoedboek in handen te hebben. Ook de allerkleinsten kunnen er in bladeren en wegdromen bij hun favoriete speelgoed, laat bol.com weten. Als de online partij die het warenhuis is, had de speelgoedcatalogus vorig jaar wel een interactief karakter met een bijbehorende app. Of er dit jaar weer een boekwerk verschijnt, is nog niet bekend.

‘Cataloguskoning’ Marco Westenbrink: ‘Voor een groothandel in technische producten is een overzichtsboek veel praktischer dan klanten eindeloos online laten scrollen.’

Papier beklijft

In sommige andere branches is de print catalogus al jaren een goede bekende die met regelmaat op de mat van klanten en andere geïnteresseerden valt. Voorbeelden zijn de watersportbranche, de outdoormarkt en de hengelsportwereld. Ook komen we de catalogus tegen in de technische industrie, in de agrarische sector en de kantoorartikelenbusiness. De gemene deler van veel bedrijven in deze markten is dat ze vaak veel verschillende artikelen aanbieden. Soms gaat het om technisch complexe producten. En die, zo vertelt zelfverklaard cataloguskoning Marco Westenbrink, laten zich beter op papier tentoonstellen; in een papieren catalogus dus. Zijn bedrijf Senang is actief in de geautomatiseerde vormgeving van catalogi. ‘Bedrijven in deze branches hebben behoefte aan duidelijke overzichtspagina’s. Voor een groothandel in technische producten is een overzichtsboek veel praktischer dan klanten eindeloos laten scrollen online. Papier leent zich bovendien goed voor het delen van veel informatie en beeld. De motorbranche is hét voorbeeld waarbij hiermee in print catalogi wordt uitgepakt. Slim, print spreekt veel meer tot de verbeelding. Een boodschap beklijft er beter door omdat mensen zich er beter op kunnen concentreren,’ zegt hij.

Promotionele producten

De branche van promotionele producten is er ook een waar we de catalogus tegenkomen. Dikke boekwerken tonen soms duizenden artikelen zoals pennen, shirts en caps die worden weggegeven door bedrijven. Toppoint is een leverancier die dit soort producten levert aan dealers in heel Europa en die sinds jaar en dag een catalogus uitbrengt. Traditiegetrouw aan het begin van het jaar, als presentatie van de nieuwe collectie, en dit jaar 328 pagina’s dik en in een oplage van een kleine 60.000 exemplaren.

Commercial manager Johan Pijpers van Toppoint: ‘In een fysieke catalogus kun je veel meer doen met sfeer en mooie fotografie.’

Commercial manager Johan Pijpers van het bedrijf ziet daar nog niet snel verandering in komen. De print catalogus past bij het karakter van de branche, geeft hij aan. Het fysieke aspect speelt daarin een grote rol. ‘Onze klanten willen de producten die zij hun klanten aanbieden zien en het liefst ook voelen. Een catalogus van papier hoort daarbij. Die neem je mee onder je arm naar een klant. Dat werkt toch beter dan het doorsturen van een link of samen achter de laptop zitten,’ vindt hij. Daarnaast komen ook promotionele producten volgens Pijpers beter tot hun recht op papier. Het geeft klanten een betere indruk. ‘Print is duidelijker en smoelt ook gewoon beter. In een fysieke catalogus kun je veel meer doen met sfeer en mooie fotografie. Ook vind ik papier persoonlijker.’

Combi online en print

Toch maken bedrijven ook gebruik van online catalogi. De twee sluiten elkaar dan ook absoluut niet uit, vindt Pijpers, maar versterken de ander. Online is er meer flexibiliteit in het aanvullen en aanpassen van het assortiment. Reden waarom het en-en is, meent hij.

Ook bij online warenhuis Wehkamp hebben ze het instrument print zeker niet definitief de deur uitgedaan. De dikke catalogus zien we voorlopig dan misschien niet meer terug, maar print is nog steeds een probaat middel om mensen te bereiken. ‘Het is soms juist heel fijn om door een magazine te bladeren, of door koopjes te speuren in een flyer. Wij willen zijn waar de klant is. Dat kan op tv, radio, social media of in print zijn,’, laat Jennita van Herrikhuijzen weten.

Print catalogi blijven we in bepaalde branches voorlopig nog wel zien, meent Marco Westenbrink. ‘Vergeet niet dat ze voor veel bedrijven nog steeds fungeren als een ambassadeur, een vertegenwoordiger van hun merk.’