Abonneren  Inloggen

Wijnboek over etiketten

30 augustus 2021

Een wijnboek dat de wereld van wijn op zijn kop zet: Burp - The Other Wine Book. Het uitgangspunt is nu een keer niet de verschillen tussen wijnstreken, druivenrassen, topproducenten of uitzonderlijk terroir, maar de mooie etiketten. In het boek ligt de focus op het design van en de bijzondere verhalen achter de labels.

Visitekaartje van de wijngaard

Achter elke fles wijn zit een verhaal. Als wijnmaker kun je dit vertellen door middel van je etiket, dit is het visitekaartje van de wijngaard. En nog belangrijker, het kan consumenten overtuigen om de wijn te kopen. Het label moet passen bij de wijn die ze in hun glas mogen verwachten. Met deze gedachte begonnen Jur Baart en Bas Korpel Burp te schrijven. Ze zijn er heilig van overtuigd dat een wijn beter smaakt als je het verhaal erachter kent.

40 etiketten

In het boek vind je 40 wijnen, elk met een origineel etiket en een bijpassend verhaal. De selectie van deze wijnen is gericht op de labels van de flessen en hun design. Het uitzonderlijk hoge aandeel natuurwijnen valt op. Het lijkt erop dat deze groep wijnmakers meer aandacht besteden aan de presentatie van hun product.

Verhaal achter de wijn

Bas Korpel, schrijver en vinoloog: ‘We geloven dat een wijn nog beter smaakt als je het verhaal erachter kent. Zo ontdekten we tijdens het maken verhalen over strijdende legers, een logistieke nachtmerrie en een inventieve importeur. Dankzij het maken van dit boek kregen we het werk in onze handen van de artdirector van The Godfather, veranderde een etiket in een nuchterheidstest en ontmaskerden we een kunstenaar met een ‘fout’ verleden. Het leuke is dat iedere lezer dit nu ook zelf kan ontdekken.’

Jur Baart, conceptmaker en illustrator: ‘Door wijn te bekijken vanuit het vertrekpunt van het etiket, krijg je ineens hele andere verhalen tijdens het openen van een mooie fles. Je hoeft nu geen vinoloog meer te zijn om een vermakelijk verhaal aan tafel of bij de borrel te hebben. Burp is zowel geschikt voor de wijnfreak als voor de beginnende liefhebber. Het beschrijft niet alleen de wijn, maar ook de wereld van design, storytelling en branding.’

Bron: BIS Publishers