Abonneren  Inloggen

Problemen houden aan voor toeleveringsketen inktindustrie

20 augustus 2021

De wereldwijde pandemie blijft de toeleveringsketens over de hele wereld beïnvloeden, met ernstige gevolgen voor inktfabrikanten. De beschikbaarheid van transport is tijdens de pandemie sterk beïnvloed en de resulterende impact op de hele toeleveringsketen is ongekend, zo meldt Flint Group.

De verstoringen zijn het gevolg van operationele capaciteitsproblemen in een aantal internationale havens. De combinatie van COVID-uitbraken die de havenactiviteiten beïnvloeden en algemene containertekorten hebben geleid tot extreme druk om ruimte op transporten veilig te stellen.

Vijay Patel, Global Supply Chain Director - Flint CPS: ‘Er is op dit moment geen bewijs dat de situatie zich snel zal stabiliseren. Hoewel er vraag is vanuit de markt en de bereidheid om te betalen, is er bij vrachtvaarders geen drijfveer om de situatie te verlichten.’ Verstoring van de logistiek beperkt zich helaas niet alleen tot zeevracht. Er is en blijft volgens Flint Group een wijdverbreid tekort aan chauffeurs.

Binnen Europa blijft Flint CPS een hoge piek in de logistieke vraag zien; Het tweede kwartaal bracht verdere uitdagingen met zich mee, aangezien de vraag groter bleef dan de beschikbare transportcapaciteit.

Stijging ruwe olieprijzen

Ook recente hoge pieken op de markt voor ruwe olie hebben een negatief effect gehad op de algemene kostenstijging ten opzichte van dieseltoeslagen. Zowel Brent als WTI, twee benchmarks voor olieprijzen, stegen gemiddeld met ongeveer 20% ten opzichte van eind Q1 2021 en 45% hoger dan eind 2020. Deze trend zal naar verwachting tot het einde van het jaar aanhouden.

Kosten doorberekend

Patel concludeerde: ‘De problemen zijn rechtstreeks van invloed op de toeleveringsketens van onze leveranciers. Het heeft invloed op hun leveringsservice en prijzen. We hebben overmachtscenario's gezien in een aantal sectoren en leveranciers die slechts een vast deel van hun capaciteit wilden garanderen. Wereldwijde logistiek, ruwe olie en leveringsbeperkingen en kostenstijgingen hebben er allemaal toe geleid dat de kosten door de hele toeleveringsketen worden doorberekend.’

‘We verwachten dat de verstoringen en de kosteneffecten tot ten minste het einde van het jaar zullen voortduren, met als gevolg verdere prijsverhogingen.’

Bron: Flint Group