Abonneren  Inloggen

Textieldesigners lovend over digitaaldruk

10 augustus 2021

Aanrader: een bezoek aan designbureau La Terzi in Veenendaal. De creatieve onderneming van Lobna en Erdem Terzi is internationaal actief in de wereld van interieurtextiel en papierwaren. Met ruim tien jonge designers ontwerpen ze ‘prints’ voor klanten en voor onder andere de drie eigen brands Melli Mello, Endless Mae, en Suela Home.

Melli Mello komt van het Franse Méli Mélo, ofwel een mix. In dit geval een vrolijke bonte kleuren- en beeldenmix

Dat de ondernemers actief zijn in design voor textiel en interieur wordt overrompelend duidelijk als je bij La Terzi binnenloopt. Het begint al bij de entree. Je kijkt omhoog langs de trap en ziet een 16 meter hoge muur behangen met vrolijk design. ‘Uit een stuk, digitaal geprint,’ zegt managing director Erdem Terzi. Elke ruimte – de studio met ruim tien jonge designers, de drie spreek/presentatiekamers, de lunchruimte annex bar en de showroom – zijn voorzien van kleurrijke eigen ‘prints’ (designs). De showroom is nog rijker bedeeld met de eigen merken Melli Mello, Endless Mae en Suela Home. Die zie je terug op stationery, wanden, tapijten, kussens, beddengoed en… servies. Van Melli Mello is zelfs een hele collectie dekbedovertrekken uitgestald.

Interieur en design

Lobna, creative director zegt: ‘Elke dag word ik wakker met ideeën.’ Haar man Erdem trapt af en toe op de rem. ‘Zo veel ideeën. De vijf meest haalbare pakken we dan als eerste op. Onze designs zie je met name veel terug in de interieurmode, maar strekken zich ook uit tot stationery-producten en andere gift items.’

Erdem en Lobna Terzi

Lobna: ‘Eigenlijk alles waar een printje op zit.’ De kern van de business is het op eigen initiatief creëren van designs en concepten. Deze ontwerpen vinden hun weg via bijvoorbeeld beurzen als Heimtextil in Frankfurt – in 2021 voorlopig gepland van 4 tot en met 7 mei. Importeurs en inkopers kopen dan sec een design of concept, om dat vervolgens naar eigen inzicht toe te passen op wat voor product dan ook en binnen hun eigen collectie. Daarnaast is het bij uitstek het moment om hun eigen merken te tonen en internationaal onder de aandacht te brengen.

Vierde en vijfde tak

De onderneming heeft veel verschillende types (inter)nationale klanten in hoge en lage segmenten en in een groot scala productgroepen. Bijvoorbeeld Hallmark en Madison, die, zoals veel klanten, vragen om nieuw of geactualiseerd design voor hun collecties. De eigen brands vormen de derde tak. ‘De afgelopen tijd zien ze ook de vraag naar online marketingactiviteiten enorm stijgen, dus ook voor je webshop of social media kun je sinds kort bij La Terzi terecht. Dit zien wij inmiddels als de vierde tak.’ En wie weet wordt binnenhuisarchitectuur de vijfde tak.

Suela Home is meer neutraal en iets meer ingetogen. Dit merk staat voor tijdloos en landelijk design met een moderne touch.

Sausje

‘Dat kleurrijke is onderscheidend, maar een deel van het totaal’, zegt Lobna. ‘Als een behangleverancier vraagt om een collectie met rustige structuren, dan maken we die. Wat ons onderscheidt, is dat we aanvoelen waar consumenten blij van worden, waar een markt voor is.’

Erdem: ‘Als een klant aangeeft wat vast te lopen in de ontwikkeling van zijn lijn, dan brengen wij aansluitend op het DNA van dat merk een nieuw sausje aan. Hebben ze blokken, strepen en ruiten, dan voegen wij er iets extra’s aan toe om het tot een volgend niveau te tillen. Dit kan variëren van een spannende kleurencombinatie tot een conceptueel verhaal.’

Lopend moodboard

‘Elk halfjaar vernieuwen wij op basis van trends’, zegt Lobna. Met haar handen tekent de creative director een trechtervorm in de lucht. ‘Het begint met mondiale trends. Je kijkt naar het modebeeld, persoonlijke inspiratie, magazines en veel catwalks. Die zie ik als een lopend moodboard. Daar vind je de aanknopingspunten. Dan kijk je per land.’

Erdem: ‘Wij houden zelfs rekening met verschillen tussen het voormalige Oost- en West-Duitsland.’

Lobna vervolgt: ‘Vervolgens richt je je op de productgroep. Je kan je voorstellen dat mensen sneller variëren en meer durven met een kussentje dan met behang. Marktsegment en DNA is de volgende selectie. Dan bepaal je welke collectie je aanbiedt. Het is aan de klant of ze gaan voor safe of trendy.’

Erdem illustreert: ‘De reden dat wij hier in een groene kamer zitten (natuurafbeeldingen inclusief tropisch vogels, red.) is een gevolg van de sterke opkomst van duurzaamheid, met meer oog voor de natuur, biologisch verantwoord produceren en vegetarisch eten. Zo’n ontwikkeling vertaalt zich ook naar beeld. De vroegere term “groen kost poen” telt nu niet meer. Groen doet het nu juist goed.’

Van massa naar maat

In textiel zie je een grote verandering van massa naar maatwerk. ‘Natuurlijk is de conventionele druk een relatief groter cluster’, aldus Erdem. ‘Maar digitale productie is ook enorm in opkomst. Je kunt namelijk eenvoudiger kleine hoeveelheden bestellen.’

Gevolgd door een opvallende uitspraak: ‘En het is mooier. Digitaal drukken was tien jaar terug al beschikbaar, maar de prijs was te hoog. Dus werd het alleen voor sampling toegepast. Nu is het een volwaardige productiemogelijkheid, zonder de hoge aanvangskosten.’

Endless Mae kenmerkt zich door gebruik van pasteltinten in dromerige en utopische beelden.

‘Print is scherper’

Lobna bevestigt: ‘De nieuwe collectie Melli Mello produceren we digitaal. Print is scherper en de kleuren zijn vibranter. Het mooiste resultaat krijg je op een satijnbinding met dunne garens. Dit is dan ook de kwaliteit die we hebben gekozen voor de Melli Mello beddengoedcollectie, maar eigenlijk geldt dit voor de meeste productgroepen.’

Erdem: ‘Onlangs produceerden we zelfs digitaal op Half Panama, een stevige dikker geweven stof, die bijvoorbeeld voor tuinkussens gebruikt wordt. Dat gaat ook perfect.’

Lobna: ‘Ons type prints, de La Terzi-stijl, is wat bonter en leent zich heel goed voor digitaaldruk.’

Erdem: ‘Digitaal is nog steeds wel iets duurder, maar dat scherpe beeld is, vanwege de reactive inkten, na honderd wassingen nog steeds niet vaal.’

Lobna noemt nog een voordeel: ‘Je kan betaalbaar je collectie van zes naar twaalf prints uitbreiden. Klanten hoeven minder risico te nemen rondom voorraden en kunnen vaker een collectie uitbrengen, wat nu ook de trend in de markt is.’

Uit ons blad PRINTmatters

Dit artikel komt uit ons vakblad PRINTmatters. Wil je meer van dit soort content lezen? Vraag dan eens een proefabonnement aan.

Proefabonnement aanvragen