Abonneren  Inloggen

Toenemende vraag naar duurzame etiketten

28 juni 2021

De etiketten- en verpakkingsdrukkerij Eshuis speelt in op de toenemende vraag naar duurzame etiketten en verpakkingen. Het bedrijf uit Dalfsen doet dit met biobased etiketten uit houtresten, afwasbare etiketten en mono flexibles. Daarnaast organiseert Eshuis jaarlijks een exclusief kennisevent waar onder andere oplossingen voor verduurzaming worden uitgewisseld.

‘Februari vorig jaar organiseerden wij net voordat de coronacrisis begon een kennisevent over duurzaam verpakken. Iedereen was super enthousiast over wat we vertelden, maar concreet hadden we toen nog geen projecten lopen’, vertelt Marije Hulzebosch, marketing en e-commerce manager. ‘Nu, één jaar later, hebben we veel concrete projecten en zie je dat een aanzienlijk deel van de aanvragen gaat over sustainability’, vervolgt Martina Fidder, Sales Manager bij Eshuis. ‘Dat komt voor een groot deel door de milieuregels van de overheid, Plastic Pact en de eisen en regels vanuit de retailers. Bedrijven beginnen nu echt vaart te maken.’

Het biobased etiket wordt ook gebruikt bij de ECO-lijn van HG.

Etiketten van PP Forest materiaal

Een bedrijf dat serieus werk maakt van het verduurzamen van haar producten is HG, producent van reinigings- en onderhoudsproducten. Het afgelopen jaar heeft het de HG ECO-lijn geïntroduceerd. Die bevat nieuwe ecologische recepturen, wordt geproduceerd met een optimaal productie- en logistiekproces en is verpakt in duurzame verpakkingen. Alle onderdelen zijn nu volledig recyclebaar. Daarnaast maakt het bedrijf voor deze ECO-lijn gebruik van etiketten van PP Forest materiaal. Dit is gemaakt van hars, een restproduct van hout. Daarnaast is het ecologische etiket dunner dan het standaard materiaal. ‘Het leverde HG een materiaalbesparing op van 30%’, zegt Martina Fidder.

Reststromen uit bosbeheer zijn een betere keuze

‘Wij leveren bewust biobased etiketten van forest materiaal’, legt Fidder uit. ‘Biobased kunststof op basis van mais en rietsuiker zijn wij geen voorstander van. Dat gaat ten koste van landbouwgrond. Het gebruik van reststromen uit bosbeheer is een veel betere keuze.’ ‘De bedrukbaarheid, uitstraling en verwerkbaarheid van deze biobased materialen is gelijk aan de conventionele kunststof materialen. De prijs ligt wel hoger dan de gangbare kunststoffen. Maar bedrijven die dit bij ons afnemen, zijn bewust bezig met verduurzamen en willen die extra kosten maken. Het is daarbij wel jammer dat het Afvalfonds Verpakkingen niet bijdraagt hieraan. Die kijkt alleen naar de recyclebaarheid van verpakkingen en niet naar het verduurzamen van verpakkingen.’

Het transparante etiket van Zechsal is dankzij een nieuwe belijming afwasbaar.

Recyclebare oplossingen

Eshuis biedt ook recyclebare oplossingen aan die het Afvalfonds Verpakkingen wel beloont. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld zelfklevende etiketten in haar pakket die recyclebaar zijn samen met PET-verpakkingen, zoals PET-flessen en -bakjes. Het betreft een nieuw labelmateriaal dat afwasbaar is dankzij een nieuwe belijming. Bij PET mag dat met water van 60 tot 80 graden Celsius. Bij alle andere kunststoffen moet dat met water tot 40 graden Celsius. ‘Voor deze etiketten kunnen klanten een aanvraag indienen bij het Afvalfonds’, zegt Fidder ‘Ze maken hiermee kans op korting op de verpakkingsbelasting.’ ‘Dat geldt overigens alleen voor bedrijven die meer dan 50.000 kilo verpakkingen op de markt zetten’, legt Hulzebosch uit. ‘Kleine bedrijven, zoals startups, kunnen natuurlijk wel in hun marketing meenemen dat hun verpakking volledig recyclebaar is.’

Biobased etiket en stickers steeds vaker besteld

Voor MKB-bedrijven heeft Eshuis een webshop opgezet. Ook hier ziet het bedrijf een groeiende vraag naar duurzame etiketten, vertelt Marije Hulzebosch. ‘In de webshop bieden we ook het biobased etiket en stickers aan en die worden steeds vaker besteld. Startups die duurzaamheid echt belangrijk vinden, passen ze toe. Ook al is een duurzaam etiket per saldo iets duurder vanwege de hoge inkoopkosten, de consument is bereid dit te betalen. Duurzaamheid heeft zijn prijs. De consumenten die dit kopen, accepteren dat omdat ze willen bijdrage aan een duurzame wereld.’

Het desiliconiseren van het glassine papier bij een Fins recyclingbedrijf .

Glassine papier

Een extra service die Eshuis aanbiedt, is de inzameling van het backing materiaal van de etiketten. Dit zogenoemde glassine papier kan niet met de oudpapierstroom mee en moet apart worden gerecycled. Eshuis biedt haar klanten de mogelijkheid om het backing materiaal naar haar op te sturen. De etikettendrukker verzamelt het en stuurt het naar een Fins recyclingbedrijf die het glassine papier desiliconiseert, waarna het kan worden gerecycled. ‘Kleine bedrijven kunnen dit niet doen’, zegt Fidder. ‘Je moet namelijk voldoende volume kunnen aanbieden. Wij nemen dat probleem weg bij onze klanten en bieden het als een service aan. Hierdoor kunnen ook kleine en middelgrote bedrijven meedoen.’

Flexibles en sleeves

Naast etiketten en het biobased etiket levert Eshuis ook flexibles, zoals sachets voor de voedingsmiddelenindustrie. Ook daar vindt een verduurzaming plaats, vertelt Fidder. ‘Het aluminium is vervangen door EVOH en we leveren sachets die bij het oudpapier mogen. Tevens bieden we mono-folies aan. En onze sleeves zijn ook uit één materiaal gemaakt. Maar volgens de KIDV Recyclecheck zijn sleeves niet recyclebaar.’ ‘Het wordt tijd dat alle partijen intensiever om tafel gaan met elkaar en snel met oplossingen komen. Onze toeleveranciers hebben genoeg interessante producten die de recyclebaarheid van de verpakking verhogen. Wij willen graag onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Die klant vraagt meer en meer om duurzame oplossingen. Die willen we graag bieden. Uiteindelijk gaat het om samen werken aan een betere toekomst.’