Abonneren  Inloggen

710 bedrijven verwijderden misleidende antipapierverklaringen

18 maart 2021

Sinds 2010 heeft de Two Sides-campagne met succes invloed gehad op de wijziging of verwijdering van misleidende milieuclaims door meer dan 700 organisaties, waaronder veel van 's werelds grootste bedrijven.

Met een enorme druk op de economie zijn banken, telecomproviders, nutsbedrijven en zelfs overheidsorganisaties steeds meer gericht op het omschakelen van hun klanten van papieren naar digitale diensten om kosten te besparen. De kostenbesparende inspanningen worden vaak gemaskeerd, met ongegronde milieumarketingoproepen zoals 'Ga voor groen - ga voor papierloos' en 'Kies voor e-facturering en help een boom te redden'.

1.500 voetbalvelden bos per dag

"Deze greenwash-claims zijn niet alleen in strijd met de gevestigde milieumarketingregels, maar ze zijn ook enorm schadelijk voor een industrie met een solide en voortdurend verbeterende staat van dienst op het gebied van milieu", zegt Jonathan Tame, Managing Director van Two Sides. "Door middel van duurzaam bosbeheer, stimuleert een gezonde markt voor bosproducten zoals papier juist de groei van bossen op de lange termijn. Veel van de organisaties die we inschakelen zijn altijd verbaasd om te horen dat de Europese bossen elke dag met 1.500 voetbalvelden groeien."

710 bedrijven

Wereldwijd benaderde Two Sides in 2020 320 organisaties met misleidende uitspraken over papier. Tot dusver hebben 134 van hen dergelijke verklaringen uit hun communicatie verwijderd.  Two Sides blijft de overige organisaties aanspreken. De organisaties waren verspreid over Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland. Dit brengt het totaal op 710 bedrijven die misleidende greenwashing-verklaringen hebben verwijderd sinds de campagne in 2010 begon.

In 2020 hebben 106 bedrijven in Europa ongefundeerde claims over papier verwijderd, waaronder EDF energy, Eon, Marks and Spencer, Sparkasse, Volksbank-Raiffeisenbank, BHV / Le Marais en SNCF.

Zorgwekkende toename

"Greenwashing is een ernstig probleem voor onze sector en we hebben een zorgwekkende toename gezien als gevolg van de huidige economische druk", zegt Tame. Vanwege het enorme bereik van sommige van deze greenwashing-organisaties, hebben hun ongefundeerde claims een schadelijk effect op de perceptie van de consument over papier en vormen ze een bedreiging voor een sector met 1.096.000 mensen in meer dan 115.700 bedrijven in de EU en het VK. Dit is de reden waarom de anti-greenwash-campagne een prioriteit blijft voor Two Sides, en we zullen er bij bedrijven op blijven aandringen om het gebruik van ongefundeerde en misleidende milieuclaims over het papierloos worden van al hun communicatie te verwerpen.

Dankbaar voor medewerking

"We zijn dankbaar voor de medewerking van de honderden organisaties die greenwashing-claims hebben gewijzigd of verwijderd uit hun berichten, en we zijn ook dankbaar voor de vele belanghebbenden uit de branche en het publiek die Two Sides-voorbeelden van greenwash sturen", sluit Tame af.

Two Sides blijft grote organisaties die consumenten misleiden, actief uitdagen door gebruik te maken van milieuclaims over het gebruik van papier. Gevallen van greenwash kunnen doorgestuurd worden naar greenwash@twosides.info.

Over Two Sides

Two Sides is een initiatief van bedrijven uit de toeleveringsketen van grafische communicatie, waaronder bosbouw, pulp, papier, inkt en chemicaliën, pre-press, pers, afwerking, uitgeverij, drukkerijen, enveloppen en postbedrijven. Het gemeenschappelijke doel is om de duurzaamheid van de toeleveringsketen voor grafische communicatie te bevorderen en veelvoorkomende misvattingen over het milieu weg te nemen door gebruikers verifieerbare informatie te verstrekken over waarom print en papier een aantrekkelijk, praktisch en duurzaam communicatiemedium is.