Abonneren  Inloggen

Ook Britse drukkers moeten geduld hebben

1 maart 2021

In zijn algemeen reageerde de Britse industrie positief op het vorige week gepresenteerde plan om de lockdown te beëindigen. Maar het plan omvat 4 stappen tot eind juni, die ook nog eens afhankelijk zijn van de corona-ontwikkelingen.

De belangrijkste data voor de geleidelijke ontgrendeling zijn stap één: 8 en 29 maart; stap twee: niet eerder dan 12 april, stap drie: niet eerder dan 17 mei en stap vier: niet eerder dan 21 juni, dan hoopt de regering in staat te zijn ‘alle wettelijke grenzen aan sociaal contact op te heffen’. In grote lijnen gaat het respectievelijk om: 1. scholen open, 2. retail open, 3. ook in- en outdoor entertainment in beperkte hoeveelheden en 4. reizen en alle events open.

Zeker weten dat het veilig is

Het overkoepelende voorbehoud is echter dat ‘alleen als de regering zeker weet dat het veilig is om van de ene stap naar de andere over te gaan, de definitieve beslissing zal worden genomen’. Premier Boris Johnson zei ook dat er zou worden bekeken of een of andere vorm van Covid-19-statuscertificering ook een rol zou spelen bij het veilig heropenen van locaties. ‘We zijn ons bewust van de vele zorgen rond uitsluiting, discriminatie en privacy’, zei hij. De leiders van de grafische industrie waren verheugd over de algemene aankondiging, maar bleven realistisch over de uitdagingen die op weg naar herstel nog in het verschiet liggen.

Grafische sector

Charles Jarrold, ceo van de branchevereniging BPIF: ‘We hebben nu duidelijk zicht op het plan. Iedereen heeft ontzettend veel meegemaakt, zowel op persoonlijk als op zakelijk niveau. Het is nu bovenal belangrijk om inzicht te krijgen in hoe we hieruit komen. De realiteit is dat de overheid niet iedereen voor altijd tegen coronavirus kan beschermen. Als we naar de vier fasen kijken, zijn de dingen die de vraag in onze branche zullen beïnvloeden in werkelijkheid waarschijnlijk april tot mei - nu openluchtattracties en winkels opengaan. Het stelt mensen in staat om evenementen te plannen en ik denk dat dat echt belangrijk is. "

Evenementen

Vanuit het oogpunt van evenementen houd ik de rest van dit jaar geen rekening met internationale evenementen,’ zegt Rob Kelly, ceo Displayways Group, tegen Printweek. ‘Ik denk echter dat de positieve kant ervan kan zijn dat het nationale werk weer op gang komt. We voelden ons de afgelopen weken veel optimistischer door de vooraankondiging. Mensen bereidden zich al weer voor op de opening van hun bedrijf. Dat versnelt door dit plan.’