Abonneren  Inloggen

Onderzoek naar effect JA/JA sticker huis aan huis folders

28 oktober 2020

Abovo Media heeft samen met Markteffect onderzoek gedaan naar de nu al zichtbare effecten van de JA/JA sticker op het zoekgedrag van consumenten. Het aantal adressen waar ongeadresseerd drukwerk –huis-aan-huis-folders en huis-aan-huis-kranten- nu welkom is, daalde in de JA/JA-sticker-gemeentes van 71 naar 21 procent.

Tot voor kort kende heel Nederland het opt-out systeem voor ongeadresseerd drukwerk. Indien je geen folders en/of huis-aan-huisbladen wil ontvangen, plak je een NEE/NEE of NEE/JA sticker op je brievenbus die dat aangeeft. Het opt-in systeem, zoals dat momenteel in Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Tilburg en ook Den Haag geldt, gaat uit van het omgekeerde verhaal. Je moet nu een JA/JA sticker plakken als je juist wél ongeadresseerd reclamedrukwerk en hah-bladen wil ontvangen. Deze steden zijn voorlopers, maar de verwachting is wel dat dit systeem binnen enkele jaren de overhand zal hebben.

Daling adressen waar een folder in de bus mag

De consument blijkt wel bereid tot het plakken van stickers. Alleen is het aantal dat zo’n JA/JA-sticker plakt veel lager dan het aantal waar tot nu nog wel vrijuit folders in de bus gedaan mochten worden. Dat daalt van 71 naar 21 procent. De onderzoekers keken vooral naar de digitale folder-alternatieven. Opvallend is dat in de opt-in gemeenten (=het nieuwe systeem) vooral een stijging in online folderen te zien is voor de dagelijkse boodschappen.

Lees op de site van Abovo Media meer over het onderzoek.
fdaar kan je je ook de white paper over dit onderwerp downloaden.