Abonneren  Inloggen

Matthys toont mogelijkheden koudfolie

22 september 2020

Koudfoliespecialist Matthys is bekend bij veel kartonnagebedrijven, die ook beschikken over voorbeeldmateriaal. Maar voor eindgebruikers was er nog geen materiaal en daarom ontwikkelde Matthys een fraaie kaartenset.

Koudfoliespecialist Matthys is bekend bij veel kartonnagebedrijven, die ook beschikken over voorbeeldmateriaal. Maar voor eindgebruikers was er nog geen materiaal en daarom ontwikkelde Matthys een fraaie kaartenset.

‘De kartonnagebedrijven kennen ons allemaal’, zegt Bart Lauwaert, die bij Matthys verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt. ‘We hadden ook al promotiemateriaal voor beurzen, maar daar staat onze naam op. Voor de eindgebruiker is dat minder relevant. Het is dan ook belangrijk dat de drukkers de mogelijkheden kunnen presenteren aan hun klanten zonder dat onze naam erop staat.’

Drank en cosmetica

De doos waarin de kaarten zijn verpakt was er al. ‘Op de BCD beurs in Parijs van afgelopen januari presenteerden we een doos voor de cosmeticamarkt, die eigenlijk ook een goed voorbeeld is voor de drankenmarkt. Voor onze presentatieset hebben we het doosje aan de ene zijde een cosmetica-uitstraling gegeven, aan de andere zijde een drankuitstraling.’

Dankzij deze technisch hoogstaande set kunnen kartonnagebedrijven en ontwerpbureaus hun klanten laten zien wat er mogelijk is met koudfolie. De eerste kaart toont meteen het effect van koudfolie, waarna de volgende kaart wat meer de diepte in gaat met informatie over het proces. Dat proces verloopt als volgt: Met de eerste toren wordt ‘lijminkt’ gedrukt, waarna de folie zich hecht waar lijm zit. De lijminkt kan heel fijn worden gedrukt, zodat dunne lijntjes en kleine letters ook mogelijk zijn. Na het hechten van de folie volgt de CMYK bedrukking en de lak.

Comlexe productie

Daarna volgt de rest de 23 kaarten die alle aspecten van koudfolie en dispersielak laten zien. De kleurenkaarten worden gevolgd door kaarten van golfkarton, om- en tegengekleefd grijsbord en kaarten met bijvoorbeeld matte en glanzende dispersielak, kaarten met gradiëntdruk en voorbeelden van tekst in foliedruk. Een handzame set waarmee drukkers en bureaus een instrument hebben om hun klanten te helpen en de weg te wijzen in de mogelijkheden van koudfoliedruk en dispersielak. ‘Het was technisch een uitdagende en dure productie, maar nu kan iedereen zien welke impact koudfolie en dispersielak heeft op verschillende materialen. We hopen daarmee de creativiteit te stimuleren.’