Inloggen

Goede doelen tegen verandering huis-aan-huis-folderen

4 september 2020

Vanuit Europa komt kritiek op opt-in voor ongeadresseerde huis-aan-huis-promotie. De European Fundraising Association (EFA) is hier geen voorstander van en heeft dit aangekaart bij de Europese Commissie.

Organisaties hebben op dit moment de mogelijkheid om ongeadresseerd reclamedrukwerk te verspreiden. Recent is in 5 lidstaten van de Europese Unie echter het voorstel gedaan om het systeem te vervangen door een opt-insysteem. De European Fundraising Association (EFA) is hier geen voorstander van en heeft dit aangekaart bij de Europese Commissie. Dit schrijft rendement.nl.

Grote gevolgen voor fondsenwerving

Het opt-outsysteem voor het ontvangen van ongeadresseerd reclamedrukwerk betekent dat organisaties geen toestemming nodig hebben voor het verzenden van ongeadresseerde reclame per post. In Nederland, België, Frankrijk, Denemarken en Duitsland zijn echter voorstellen gedaan om dit systeem te vervangen door een opt-insysteem. Veel non-profitorganisaties denken dat dit grote gevolgen heeft voor hun fondsenwerving. Om dit aan te kaarten is een brief naar de Europese Commissie gestuurd en EFA heeft daar een handtekening onder gezet.

Lees verder op rendement.nl.