Terug naar overzicht

Print
salami, print, sign, corona, printmatters

‘Geen salami-methode’

Ontkennen heeft geen zin. De coronacrisis hakt er bij veel print- en signbedrijven stevig in. Nu de NOW-subsidies opdrogen, moeten veel ondernemers schakelen. Vandaar dat we, in de editie die deze week op de mat valt, tips doorgeven van specialisten. Tips over financiële planning en tips voor de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen.

  • 24 aug 2020

Bob Huuskes van BBN Business Improvement specialiseerde zich in de begeleiding van MKB-bedrijven in crisissituaties. Volgens Huuskes hebben de sterk dalende omzetten op drie vlakken financiële consequenties voor de positie van print- en signbedrijven. Het gaat om werkkapitaal, buffers en investeringsruimte.

Te ver snijden beter dan salamimethode

In PRINTmatters legt hij uit hoe die problemen ontstaan en hoe je dit moet aanpakken. Naast alle technische details voor een financiële planning snijdt hij ook het aspect reorganiseren aan. ‘Rigoureuze keuzes vereenvoudigen het proces. Pak het grondig aan. Je kan beter te ver snijden dan een salamimethode toepassen.’

Interimmanager doet altijd hetzelfde kunstje: kosten snijden

Dharminder Bihari, bekend met de grafische industrie door zijn jarenlange betrokkenheid voor Xerox bij internationale business development projecten, kijkt er anders tegenaan. ‘Een interim manager doet vaak hetzelfde kunstje; in de kosten snijden. Maar een nieuwe strategie?’ Hij pleit voor een andere aanpak, waarbij je samen met de mensen van de ‘werkvloer’ op zoek gaat naar nieuwe verdienmodellen.

Direct mail effectiever dan huis-aan-huis-folders

Naast deze door corona ingegeven reorganisatie-artikelen komt de lezer veel inspirerende artikelen tegen met uiteraard techniek, zoals ‘next level in persautomatisering’. Ook doet PRINTmatters verslag van een bijeenkomst bij Intergraf (de Europese club van regionale grafische brancheverenigingen) over de huis-aan-huis-folder.

Ironisch genoeg bracht één spreker een verhaal dat haaks stond op het belang van de organisatie. Die wilde juist praten over hoe de huis-aan-huis verspreiding kon worden beschermd. Sales- en marketingmanager Jo Van De Weghe (foto) bij Symeta vertelde hoe de Belgische supermarktketen Colruyt stopte met de verspreiding van ongeadresseerde reclame bij 4,7 miljoen huishoudens. Sindsdien wordt gepersonaliseerde direct mail verstuurd naar 2,4 huishoudens. Effect: de omzet steeg met zes procent.

Print verrijkt interieur

Een uitgebreid verhaal over de Antalis Interior Design Awards laat zien wat print een enorme verrijking betekent bij ondernemingen zoals restaurants en zorgcentra. Zelfs een ‘enge’ scanner in een ziekenhuis verandert in een vriendelijk ogend apparaat.

 

Kleurrijke boodschappenwagentjes

Ook een bijzonder verhaal: De Oostenrijkse Meret Barz kwam op het idee na een zware operatie. Ze maakt van saaie boodschappenwagentjes kleurrijke reclamedragers. Al na een paar jaar rollen er 30.000 ‘shopping-butlers’ van haar hand door vijftien landen.

Drukkerijen

Nog een greep uit de inhoud: NPN Drukkers in Breda krijgt opdrachten uit Australië. Hoe ze dat doen, vertellen in deze editie. Al eerder publiceerden wij over de nieuwe pers van deze drukker. Damen Drukkers investeert stevig in een nieuwe tienkleuren pers en nabewerkingsapparatuur. De 100-jarige drukkerij Excelsior startte met rouwkaarten en produceert nu fotobehang en was er zelf mee op TV.