Abonneren  Inloggen

In november staat de helft van de standbouwers op straat

20 augustus 2020

De coronacrisis heeft een extreme impact op events en daarmee op standbouwers. Een kwart van de bouwers zit al werkloos thuis en als het ‘klimaat’ zo aanhoudt, zit over een paar maanden de helft van de 2.500 werknemers zonder werk.
Een ramp, maar het grotere plaatje toont dat het kan nog erger kan: evenementenplatform CLC-VECTA verwacht dat in november in totaal 51.000 mensen hun baan verliezen.

In een normaal jaar bouwen ze de stands van de Huishoudbeurs, Vakantiebeurs of de Libelle Zomerweek op, schrijft nu.nl. Maar nu zitten medewerkers van standbouwbedrijven al maandenlang thuis, omdat vak- en publieksbeurzen en andere events massaal zijn afgelast toen in maart COVID-19 uitbrak. De opbrengsten stonden van het ene op het andere moment op nul. Een ramp, maar het grotere plaatje toont dat het kan nog erger kan: evenementenplatform CLC-VECTA verwacht dat in november in totaal 51.000 mensen hun baan verliezen.

€7,4 miljard euro en ruim 100.000 banen

De CLC-VECTA, het kennis- en inspiratieplatform voor en over de Live communicatie branche schrijft op de website dat als de overheidssteun aan de evenementensector in oktober niet wordt verlengd, ruim de helft van de werknemers in die sector zijn of haar baan kwijtraakt. De Nederlandse evenementenbranche is goed voor een jaaromzet van €7,4 miljard euro en ruim 100.000 banen. De Nederlandse beurzensector is goed voor maar liefst €4 miljard hiervan, waarvan een groot deel dit jaar verloren zal gaan.

51.000 mensen verliezen hun baan

De kans dat er op korte termijn weer veel beurzen en evenementen worden georganiseerd is minimaal, volgens FNV. Daarom moet er snel een regeling op maat getroffen worden voor de sector. FNV-bestuurder Henk Panhuizen: ‘Er moet vanaf 1 oktober een aparte regeling komen anders gaat deze sector failliet en verliezen 51.000 mensen hun baan.' Volgens de bestuurder hebben alle werkgevers in deze sector steun aangevraagd, maar desondanks is er al een aantal bedrijven failliet gegaan.

‘Sound Of Silence’-campagne 

Met een reeks video’s waarin een aantal Nederlandse evenementenmakers over hun ‘stille zomer’ vertellen, wil de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) de impact van de coronacrisis in beeld brengen. De video's sluiten volgens de VVEM aan op de ‘Sound Of Silence’-campagne die begin deze week vanuit de Alliantie van Evenementenbouwers is gestart. Op adformatie.nl is hierover meer te lezen.

Corona in de print- en signindustrie