Terug naar overzicht

Print
De nieuwe Kern inpakmachine bij Reclameland

300% sneller produceren dankzij volautomatische inpakmachine

Reclameland heeft ruim 1 miljoen euro geïnvesteerd in een volautomatische inpakmachine van Kern. Daarmee kan de online drukker het productieproces met ruim 300 procent versnellen. 

  • 18 aug 2020

‘Deze zogeheten Pack On Time inpakmachine doet iets wat eigenlijk niet kan: drukwerk inpakken zonder dat er handen aan te pas komen, vertelt Reclameland’-CEO Wouter Haan. ‘Bij andere grote online partijen staan ook geavanceerde inpakmachines die eveneens veel kunnen verpakken, maar daar staan twee man personeel de machine met de hand te vullen. Deze machine is echt weer een stap verder.’

Doos op maat

Met de nieuwe inpakmachine wordt vanaf halverwege september al het kleine drukwerk verpakt. Dat wil zeggen: alles kleiner dan A3-formaat en lichter dan 20 kilo. “Dit deden we tot nu toe nog met de hand en daar gebruikten we standaard dozen voor die we opvulden met plastic kussentjes.”

Overzichtsfoto van de Kern inpakmachine bij Reclameland6.000 pakketten per dag

De Pack On Time wordt ‘gevoed’ met een lopende band en verpakt de orders in een ter plekke op maat gemaakt doosje. Daardoor hoeft geen opvulmateriaal meer te worden gebruikt. ‘Het gaat straks sneller dan een mens zou kunnen’, aldus Haan. Nu verwerkt het bedrijf zo’n 2.000 pakketten per dag. Straks gaat het om 6.000 pakketten per dag.

Zonder mensenhanden

De Pack On Time neemt in totaal 150 vierkante meter in beslag en kan vrijwel geheel zonder menselijke aansturing draaien. ‘De machine doet alles zelf: van het maken van het kartonnen doosje, tot het verpakken van het product, het dichtlijmen en zelfs het labelen met het verzendadres.’
Bij het inpakken houdt de machine rekening met het type product. ‘Andere machines vouwen doosjes om de producten heen. Maar dat is niet te doen bij lichte producten, zoals een stapel briefpapier, omdat deze dan omvallen.’

3D-scan

Kenmerkend is ook de 3D-scan van het drukwerk. Deze scanner meet in een milliseconde de afmeting van de stapel: hoe hoog, breed en diep moet de doos worden. ‘Dat gebeurt terwijl het product op de lopende band ligt. Daarna wordt de doos op maat gemaakt en kan het drukwerk automatisch in de doos worden geschoven. Het product ligt dan precies goed in de doos’, aldus Haan.

Minder restkarton

Daarnaast maakt de Pack On Time, anders dan andere inpakmachines, geen gebruik van zogenaamd ‘z-karton’, dat bestaat uit losse vellen die in de machine aaneen worden geplakt tot een eindeloze strip karton. De Groninger legt uit: ‘Wat dat betreft is deze manier van inpakken een stuk duurzamer en voordeliger. Er wordt gebruikgemaakt van gewoon karton, dat veel minder exclusief en goedkoper is. De machine bepaalt door middel van dataverzameling per doosje hoeveel karton er nodig is. Op die manier houden we zo weinig mogelijk restkarton over.’